خودنمایی اطلس در خیابان‌ها و جاده‌های کشور آغاز شد


خودنمایی اطلس در خیابان‌ها و جاده‌های کشور آغاز شد

گرچه سایپا اطلس در نمایشگاه‌های مختلف برای عموم مردم به نمایش درآمده بود، اما مشاهده آن برای بسیاری که آن را از نزدیک ندیده‌اند جالب توجه است

اطلس که در واقع فیس‌لیفتی نسبتا ماژور از کوییک به حساب می‌آید، امضای جدید طراحی سایپا را در چهره‌اش دارد و ظاهر آن به شاهین و آریا نزدیک شده و با آنچه در کوییک و ساینا دیده می‌شد، بسیار متفاوت است.

سایپا اطلس به‌طور کلی در دو تیپ ۱ و ۲ و به‌صورت دقیق ‌تر در چهار تیپ S، L، G و E به بازار می‌آید. تیپ‌های S و G نمونه‌های ۵ دنده دستی هستند که تیپ S نمونه پایه و تیپ G نمونه فول‌آپشن دنده دستی از اطلس هستند.

تیپ‌های L و E به جعبه دنده اتوماتیک CVT مجهزند که به‌ترتیب تیپ L به‌عنوان نمونه پایه و تیپ E به‌عنوان نمونه فول‌آپشن اتوماتیک اطلس در نظر گرفته شده است.

مدرن‌تر، پخته‌تر و زیباتر از کوییک

اطلس جدیدترین عضو خانواده X200 سایپا محسوب می‌شود که نسبت‌به کوییک طراحی مدرن‌تر و بهتری دارد. جلوپنجره شش‌ضلعی سایپا اطلس و خطوط عمودی کرومی آن، با الگوبرداری از سبک پوزه کوسه (Shark Nose) طراحی شده تا این خودرو با چهره‌ای به‌روز و متفاوت به خانواده پلت‌فرم X200 سایپا اضافه شود. استقبال از خودروهایی با این سبک طراحی، نشان‌دهنده علاقه‌مندی مردم به طراحی‌های به‌روزتر بوده که سایپا آن را روی یک خودرو اقتصادی پیاده کرده است.

چراغ‌های جلو اطلس نیز با ظاهری کشیده و نسبتا باریک طراحی شده است. در دو طرف سپر جلو، چراغ‌های مه‌شکن دایره‌ای‌شکل داخل یک قاب کرومی جانمایی شده و میان آن‌ها نیز یک ورودی دیگر قرار گرفته است. اطلس در نمای عقب نیز مانند جلو، طراحی ظاهری زیباتر و چشم‌نوازتری نسبت به کوییک دارد. چراغ‌های عقب این خودرو کشیده و C شکل بوده و به‌صورت دو تکه طراحی شده که نمای خوبی به این بخش خودرو بخشیده است.

درِ صندوق نیز طراحی ساده‌ای دارد و برخلاف کوییک که محل نصب پلاک روی در صندوق بود، این قسمت در این اطلس بر روی سپر تعبیه شده است. اطلس همچنین از کابین جدید و زیبایی بهره می‌برد. تریم داخلی دورنگ بر زیبایی این خودرو افزوده است.

داشبورد اطلس میزبان یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ بوده که به‌صورت بیرون‌زده از داشبورد طراحی شده است. دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع هم به صورت دایره‌ای‌شکل طراحی شده و در انتهای داشبورد هم بخش تنظیمات سیستم تهویه مطبوع و برخی کلیدهای کنترلی خودرو جا خوش کرده‌اند. تغییر بعدی کابین این خودرو مربوط به صفحه‌کیلومتر خودرو می‌شود.

غربیلک فرمان هم ظاهری اسپرت دارد و به‌صورت Dکات طراحی شده است. متریال به کار رفته در داشبورد و کابین اطلس نسبت به کوییک کیفیت بالاتری دارد. از نظر فضای اتاق و کابین نیز این خودرو کاملا شبیه به کوییک بوده و فضای پا و سر برای سرنشینان جلو مناسب ارزیابی می‌شود.

قوای محرکه کم‌استهلاک و با دوام

قلب تپنده سایپا اطلس، نسل جدید پیشرانه معروف M15 با کد M15GSI بوده که یک پیشرانه چهارسیلندر هشت‌سوپاپ 1.5لیتری است و توانایی تولید حدود 92 اسب‌بخار قدرت و 137 نیوتون‌متر گشتاور را دارد.

طبق‌گفته مهندسان سایپا تغییراتی که این پیشرانه با نسل قبلی خود کرده شامل تغییرات در سرسیلندر و هدرز و همچنین تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌هاست که باعث می‌شود گشتاور بیشتری در دورهای پایین‌تر در دسترس باشد.

جعبه‌دنده نسخه دستی اطلس از نوع پنج‌سرعته دستی است که نیروی پیشرانه را به محور جلو خودرو منتقل می‌کند. لازم به ذکر است؛ اطلس در نسخه اتوماتیک نیز تولید خواهد شد که گیربکس آن از نوع اتوماتیک CVT خواهد بود. میزان مصرف سوخت نسخه دستی این خودرو نیز حدود ۷لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر بوده و دارای استاندارد آلایندگی یورو۵ و باک ۴۱لیتری است.

امکانات رفاهی و ایمنی جدید

سایپا اطلس دو تیپ با گیربکس دستی پنج‌دنده خواهد داشت؛ تیپ S که نمونه پایه آن است و تیپ G که نمونه فول‌آپشن اطلس با جعبه‌دنده دستی محسوب می‌شود.

در نسخه S اطلس، امکاناتی نظیر فرمان هیدرولیک، رینگ ۱۴ اینچی فولادی، ترمز ABS و EBD، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، کیسه هوای راننده سرنشین، سیستم تهویه الکتریکی دستی، سنسور پارک عقب، چراغ بدرقه، کامپیوتر سفر، چراغ‌های روشنایی روز، رادیو پخش (AUX ،USB و بلوتوث)، سنسور پایش فشار باد تایرها (TPMS)، سنسور نور و... مشاهده می‌شود. اما در نمونه فول‌آپشن از اطلس دنده‌ای یا تیپ G، امکاناتی همچون صفحه نمایش ۷ اینچی مالتی‌مدیا، دوربین عقب، کنترل صدا از روی فرمان، روکش چرم مصنوعی صندلی‌ها، آینه‌های تاشو برقی، آنتن سقفی کوسه‌ای، تریم داخلی دو رنگ، سانروف برقی و سقف رنگی نیز به این خودرو افزوده شده است.

امکانات بیشتر در نسخه اتوماتیک

تیپ L از سایپا اطلس، نسخه پایه از اطلس اتوماتیک خواهد بود که امکاناتی نظیر فرمان کمکی برقی، رینگ ۱۴ اینچی فولادی، ترمز ABS و EBD، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، کیسه هوای راننده و سرنشین، سیستم تهویه الکتریکی دستی، سنسور پارک عقب، چراغ بدرقه، کامپیوتر سفر، چراغ‌های روشنایی روز، سنسور پایش فشار باد تایرها (TPMS)، سنسور نور، صفحه نمایش ۷ اینچ مالتی‌مدیا، دوربین عقب، آنتن سقفی کوسه‌ای، آینه‌های تاشو برقی، تریم داخلی دو رنگ، کروزکنترل و محدودکننده سرعت، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای را خواهد داشت. اما در نسخه E که فول‌ترین نسخه از خودرو اطلس محسوب می‌شود، امکاناتی همچون سانروف، سقف با رنگ متفاوت، صندلی برقی دوحالته راننده، گرمکن صندلی راننده، شیشه دودی عقب، سنسور باران، ۲ تیوتر و رادار نقطه کور را نیز خواهیم داشت. بر این اساس، اطلس در نسخه S ارزان‌ترین نسخه و تیپ E گران‌ترین تیپ از محصول جدید سایپا خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانشگاه شیراز: دانشجویان اخراج‌شده آمریکا و اروپا را بورسیه می‌کنیم