ظرفیت 2 هزار دستگاهی اتوبوس‌ سازان داخلی؛ کمتر از نصف نیاز تهران


ظرفیت 2 هزار دستگاهی اتوبوس‌ سازان داخلی؛ کمتر از نصف نیاز تهران

ناوگان پایتخت باید حداقل ۷۰۰۰ اتوبوس فعال داشته باشد، اما در وضعیت فعلی حدود ۳۰۰۰ اتوبوس دارد

تهران با آن‌که جمعیت زیادی را در خود جای داده است و به‌عنوان پایتخت شناخته می‌شود، اما در بخش حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مسافری، چندان قوی نیست و مسئولان نتوانسته‌اند آن‌طور که انتظار می‌رود، نیاز کلانشهر تهران به اتوبوس را برآورده کنند. در همین راستا، سخنگوی شهرداری تهران اواخر سال گذشته اعلام کرد که شهر تهران در وضعیت فعلی، حداقل به ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز فوری دارد.

در سال گذشته اقداماتی در این خصوص انجام و قرار شد بخشی از کسری این خودروها از طریق واردات و بخشی از آن نیز با تولید داخل تامین شود. هرچند این تصمیمات به مرحله اجرا نرسید و آن‌طور که وعده داده شد، اتوبوس‌ها تا پایان سال گذشته به ناوگان تهران نرسیدند، اما حالا مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران اظهار امیدواری کرده است که در سال جاری شاهد واردات اتوبوس‌های برقی باشیم.

مدیرعامل اتوبوسرانی تهران نیز بیان کرد تا پایان سال‌جاری به‌طور کامل اتوبوس‌های خارجی تحویل داده می‌شود و اتوبوس‌های تولید داخلی نیز براساس زمان‌بدی تحویل و وارد خطوط می‌شوند.

نیاز فوری پایتخت به ۴هزار دستگاه اتوبوس

براساس آمارهایی که از سوی سخنگوی شهرداری مطرح شد، درحال‌حاضر کلانشهر تهران نیاز فوری به ۴هزار دستگاه دارد. هرچند که این تمام ماجرا نیست و نیاز تهران به اتوبوس بیش از این رقم است.

به گفته عبدالمطهر محمدخانی؛ «طبق طرح جامع ترافیک، تهران باید حداقل ۷۰۰۰ اتوبوس فعال داشته باشد، اما در وضعیت فعلی حدود ۳۰۰۰ اتوبوس داریم. به عبارت دیگر، برای رسیدن به این خواسته باید ۴۰۰۰ اتوبوس تامین شود. حتی برخی برآوردها در مورد نیاز تهران به اتوبوس، عدد ۱۱هزار اتوبوس را نشان می‌دهند.»

وی اظهار کرد: «در رابطه با تأمین نیاز از طریق تولید داخل باید گفت که ظرفیت تولید داخل برای تأمین اتوبوس کمتر از ۲۰۰۰ دستگاه در یک سال است.»

امیدواری شورای شهر برای ورود الکتروباس‌ها به ناوگان پایتخت

در نخستین جلسه سال جاری شورای شهر نیز مهدی چمران در خصوص وضعیت اتوبوس‌ها و واگن‌های جدید به تهران گفت: «قرارداد ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی بسته شده و امیدواریم امسال شاهد ورود اتوبوس‌های برقی باشیم.»

گرچه شهرداری مدعی شده بود که برای خرید الکتروباس‌های داخلی، مذاکراتی با شرکت مپنا داشته، اما اعلام کرده است موازی با این تصمیم اقدامات به واردات این خودروها هم کرده است.

در همین راستا، قراردادی را برای تامین ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس‌ برقی با خودروسازان چینی منعقد کردند که حالا چمران اظهار امیدواری کرده است این اتوبوس‌ها در سال جاری وارد خطوط اتوبوسرانی پایتخت شوند.

ورود اتوبوس‌های خارجی به ناوگان تا پایان سال

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی نیز در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع واردات اتوبوس‌های چینی اشاره و عنوان کرد: «اولین پارت اتوبوس‌های جدید بعد از اولین پرداخت و پس از شش ماه تحویل داده خواهد شد.»

وی در ادامه اظهار کرد: «تا پایان سال جاری به‌طور کامل اتوبوس‌های خارجی تحویل داده شده و اتوبوس‌های تولید داخلی نیز براساس زمان‌بندی تحویل و وارد خطوط می‌شوند.»

وی در ادامه تاکید کرد: «اتوبوس‌های چینی بعد از ورود به عنوان اتوبوس ملکی شهرداری تهران فعال خواهند بود.»

پیش‌تر نیز سخنگوی شهرداری تهران از سفر شهردار پایتخت به چین و انعقاد قراردادی به‌منظور خرید خودروهای مسافری خبر داده بود. بر این اساس قرار است ۲۵۰۰ اتوبوس برقی ۱۲ متری، ۲۷۵۰۰ تاکسی انرژی نو، ۱۰هزار ون و مینی‌بوس و ۱۵۰هزار موتورسیکلت به برای ناوگان تهران از تولیدکنندگان چینی خریداری شود.

اتوبوس‌های اورهال‌شده به کمک ناوگان تهران می‌آید

با این‌حال، به نظر می‌رسد با تمرکز بر واردات و حتی خرید از تولیدکنندگان داخلی، باز هم نیاز اتوبوسرانی تهران برطرف نمی‌شود. عدم خرید از اتوبوس‌سازان داخلی و بی‌توجهی به وضعیت بحرانی اتوبوسرانی تهران و حتی کل کشور، عامل اصلی شرایط فعلی اتوبوسرانی است که حتی با خرید بیش از ۴هزار دستگاه هم، مشکلات آن، تمام و کمال حل نمی‌شود.

حالا نیز مدیرعامل اتوبوسرانی پایتخت از اورهال و تعمیر اتوبوس‌های فعلی و بازگشت آن‌ها به خطوط شهری خبر داده و اعلام کرده است که «نوسازی اتوبوس‌های پایتخت با قدرت در سال جدید انجام می‌شود و ادامه بازسازی اتوبوس‌ها با قدرت انجام می‌شود.»

وی همچنین در ادامه بیان کرده بود: «از ابتدای سال گذشته اورهال ۱۲۰۰ دستگاه در دستور کار قرار گرفته و برای سال جدید نیز قرارداد اورهال حدود ۷۰۰ دستگاه اتوبوس نهایی خواهد شد.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم بی نظیر از آوازخوانی محشر و دلنشین هوتن شکیبا + دلبری این بچه تمامی ندارد!