کاهش 30 درصدی ترافیک با ساماندهی میوه‌ فروشان سیار


کاهش 30 درصدی ترافیک با ساماندهی میوه‌ فروشان سیار

این روزها میوه‌فروشان سیار باتوجه به افزایش تعداد آنها، عامل افزایش ترافیک در برخی خیابان‌های تهران شده‌اند و معضلات جدی را در پایتخت رقم زده‌اند.

جولان میوه‌فروشان سیار که با وانت‌های خود، خیابان‌های تهران را اشغال کرده‌اند به سناریوی روزانه و تکراری در پایتخت تبدیل شده است. برای این افراد مهم نیست که این کارشان باعث ایجاد ترافیک می‌شود؛ حتی برخی از آنها معتقدند هرچه ترافیک بیشتر باشد، فروش آنها نیز بیشتر خواهد شد! اما شهرداری تهران برای حل این معضل چه اقداماتی انجام داده است؟

کمک گرفتن از نیروی انتظامی و پلیس راهور

چندی پیش، معاون فنی و اجرایی شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران در رابطه با سد معبر وانتی‌ها در تهران گفت: 2هزار و ۳۷۰ وانتی در شهر تهران شناسایی شده است که مردم نسبت به موقعیت ایستادن آنها، ۹۰۰ مورد شکایت دارند. نصراله پیچگاه با بیان این مطلب افزود: بر همین اساس پلاک این خودروها را شناسایی و به پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کردیم تا با آنها برخورد شود.

به‌گفته پیچگاه، نقش این وانتی‌ها در افزایش ترافیک برخی مناطق کاملا مشهود است و به عنوان مثال از زمانی که وانتی‌های خیابان امام‌خمینی(ره) در منطقه ۱۰ساماندهی شدند، بیش‌از ۳۰درصد بار ترافیکی کاهش یافته است. برخی وانتی‌ها به جز مشکلات سدمعبر و ایجاد ترافیک، موجب ایجاد معضلات اجتماعی نیز شده‌اند.

وی در ادامه افزود: در برخی از مناطق شهر، طرح جمع آوری و ساماندهی اجرا کردیم و ۵۰ تا ۱۲۰ وانت شناسایی شدند که متاسفانه بخشی از این وانت‌ها تحت مدیریت لیدرهای خاص بودند، به عنوان مثال افرادی در خیابان امام خمینی(ره) شناسایی شدند که ۳۰ وانت داشتند. لیدرها ده‌ها وانت در مناطق تهران قرار می‌دهند و زمانی که نیروهای ما می‌خواهند دست‌به جمع‌آوری این وانتی‌ها بزنند، همه به یکدیگر خبر می‌دهند و به محض حضور نیروهای معبربان، با قمه دست به زد و خورد می‌زنند.

معاون فنی و اجرایی شرکت شهربان و حریم بان شهرداری تهران تاکید کرد: جمع‌آوری وانتی‌هایی که با حمایت لیدرها به فعالیت می‌پردازند، در دستور کار ما قرار دارد و این موضوع را از طریق طرح‌های مختلف در خیابان‌هایی همچون زهدی، امام‌خمینی(ره)، شهرزاد، شمشیری، عجب‌گل، نظام‌آباد، خیابان ری، استاد حسن‌بنا و... پیگیری می‌کنیم. به‌عنوان مثال در یکی از خیابان‌های شهر ۹وانت متعلق به یک لیدر را به مدت سه ماه توقیف کردیم. وانتی‌های تهران یک مافیا دارند و برای حل این موضوع حتی از نیروی انتظامی و پلیس راهور کمک گرفته‌ایم تا این مشکل را ساماندهی و کلونی‌ها را جمع آوری کنیم.

تمام وانتی‌های تهران را مافیا تشکیل نمی‌دهد

معاون فنی و اجرایی شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران همچنین توضیح داد: باتوجه به دستور شهردار تهران مبنی‌بر ساماندهی وانتی‌ها، ما موظف هستیم که پس از شناسایی دست به جداسازی افراد نیازمند در این حوزه بزنیم؛ چراکه تمام وانتی‌های تهران را مافیا تشکیل نمی‌دهند. پس از شناسایی و جداسازی افراد نیازمند از مافیا، دست‌به ساماندهی در محل می‌زنیم تا معیشت این افراد نیازمند دچار مشکل نشود.

براساس شناسایی‌های اداره پایش و کنترل شرکت شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران، باید بگوییم در بحث وانتی‌ها، ۶۰درصد لیدرها و ۴۰درصد افراد نیازمند، نقش‌آفرینی می‌کنند.

او در رابطه با نحوه عمل لیدرهای وانتی‌های شهر گفت: این لیدرها در یک شیوه دست‌به خرید ده‌ها وانت می‌زنند و این وانت‌ها را در نقاط مختلف شهر از طریق استخدام کارگر روزمرد مدیریت می‌کنند، در برخی مناطق، دستمزد این کارگر روزمرد به روزی دو میلیون تومان و ماهانه ۵۰ میلیون تومان می‌رسد. در شیوه دیگر لیدرها محل قرار گرفتن وانت‌ها را مدیریت می‌کنند و از وانتی‌ها اجاره می‌گیرند. براساس اطلاعاتی که ما به‌دست آورده‌ایم برای در اختیار گرفتن یک محل ثابت از طریق لیدرها، هزینه‌های ۴ تا ۱۵میلیونی به شکل روزانه دریافت می‌شود که این رقم با توجه به میزان فروش و محل تجمع وانتی‌ها متفاوت است.

پیچگاه با اشاره به این که برخورد با این مافیا نیز مشکلات خاص خود را دارد، ادامه داد: به‌عنوان‌مثال در یکی از خیابان‌های تهران زمانی که با چند لیدر برخورد کردیم و دستور جمع‌آوری دادیم، شاهد بودیم که مافیای وانتی‌ها دستور داد تا شبانه به شهرداری ناحیه حمله کنند و با نیروهای خدمات شهری درگیر شوند. تمام تلاش ما این است که با این لیدرها درگیر نشویم، اما بیشتر پیگیری‌های ما برای ساماندهی وانتی‌ها با درگیری ازسوی لیدرها همراه می‌شود.

متاسفانه نیروهای معبربان در چندسال گذشته به‌دلیل حمله برخی لیدرها با آسیب‌های جدی روبه‌رو شده‌اند. قرار است در برخی مناطق فضاهایی را به شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل معرفی کنند و از این طریق قدم مفیدی برای ساماندهی این وانتی‌ها برداشته شود و اگر هم مکانی مشخص نشود، ما اقدام به ساماندهی در محل خواهیم کرد.

کاسبی به قیمت افزایش ترافیک

از طرفی مغازه‌داران نیز از میوه‌فروشان سیار که بازارشان را کساد کرده‌اند، مدام گلایه دارند چراکه میوه فروشان سیار نه اجاره مغازه می‌دهند و نه از آنان مالیات و عوارض اخذ می‌شود. تفکر برخی از افراد این است که اگر میوه‌های خود را از میوه‌فروشان سیار و وانتی تهیه کنند ارزان‌تر خواهد بود که البته همیشه این گونه نیست.

برخی میوه‌فروشان سیار اجازه سوا کردن میوه را به مشتری نمی‌دهند و میوه‌ها را درهم می‌ریزند. اکثر میوه‌فروشان سیار با خرید وانت، روانه شهر تهران می‌شوند تا بلکه بتوانند درآمد بیشتری داشته باشند اما این کاسبی باید به گونه‌ای باشد که به نظم شهر، آسیب نزند.

بخشی از ترافیک برخی نقاط تهران به دلیل وجود میوه‌فروشان سیار و وانتی است که باید مسئولان شهرداری تهران یا مسئولان پلیس راهور در این زمینه تدابیر جدی اتخاذ کنند تا محل مناسبی برای فروش و همچنین حضور این میوه‌فروشان سیار تعریف شود تا در طول روز شاهد ترافیک انبوه در خیابان‌های پایتخت نباشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم بی نظیر از آوازخوانی محشر و دلنشین هوتن شکیبا + دلبری این بچه تمامی ندارد!