افزایش 5 درصدی اهدای خون در کشور


افزایش 5 درصدی اهدای خون در کشور

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: سال گذشته شاخص اهدای خون کشور ۴.۷ درصد رشد داشت و در کل کشور ۲ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۹۷۷ واحد خون اهدا شد.

به گزارش مشرق، با اعلام سازمان انتقال خون ایران، بشیر حاجی بیگی افزود: سال گذشته استان تهران با بیش از ۱۶ درصد بیشترین مشارکت را در تامین خون کشور داشته است و پس از آن استان فارس با بیش از هفت درصد و استان خراسان رضوی با نزدیک به هفت درصد بیشترین سهم را در تامین خون کشور عهده دار شدند.

وی اظهار داشت: طی سالی که گذشت، استان لرستان با رشد بیش از ۲۲ درصدی اهدای خون بیشترین افزایش را به خود اختصاص داد و استان‌های خراسان شمالی با بیش از ۱۶ درصد رشد و استان کهگیلویه و بویراحمد با نزدیک به ۱۳ درصد رشد اهدای خون در رتبه های دوم و سوم ایستادند.

حاجی بیگی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ شاخص اهدای مستمر در کشور بیش از ۵۴ درصد بود که استان سمنان با نزدیک به ۶۹ درصد در این شاخص از سایر استان‌ها پیشی گرفت همچنین استان‌های یزد با بیش از ۶۴ درصد و قم با بیش از ۶۳ درصد رتبه‌های بعدی را به دست آوردند.

به گفته سخنگوی سازمان انتقال خون، اهدای خون توسط بانوان بیش از چهار درصد بود که استان‌های لرستان با نزدیک به ۹ درصد، خراسان شمالی نزدیک به هشت درصد و سیستان و بلوچستان با بیش از هفت درصد در این شاخص از سایر استان‌ها پیشی جسته‌اند.

وی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۰۲ هزار و ۸۰۷ واحد خون توسط بانوان کشور به بیماران اهدا شد و این آمار نسبت به سال گذشته اندکی افزایش داشت و مشارکت بانوان در امر نجات بخش اهدای خون در کشور کمتر از حد انتظار بود. در کشورهای پیشرفته دنیا که شاخص اهدای خون در ایران نزدیک به آنها است؛ این شاخص حدود ۵۰ درصد است.

حاجی بیگی با اشاره به همپوشانی مناسب استان‌ها در تنش‌های فصلی و موقعیت‌های خاص برای استان‌های مختلف در شبکه ملی خون رسانی گفت: در مدت یاد شده شاخص عملکرد شبکه ملی خون رسانی نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۰ درصد افزایش یافت و ۱۹۴ هزار و ۱۶۸ واحد خون از طریق این شبکه در استان‌های کشور توزیع شد.

حاجی بیگی افزود: استان‌های لرستان، خراسان شمالی و قم ضمن برعهده گرفتن بیشترین نقش در این شبکه ملی، در این شاخص نسبت به سال ۱۴۰۱ نیز عملکرد موفق‌تری نشان داده‌اند.

بر اساس این گزارش، شاخص اهدای خون به ازای هزار نفر در کشور در سالی که گذشت به بیش از ۲۷ نفر رسید و به دست آوردن شاخص بیش از ۴۰ در هزار در استان مازندران، بیش از ۳۹ در هزار در استان سمنان و بیش از ۳۷ در هزار در استان یزد، نشان دهنده مشارکت بالای هموطنان در این استان‌ها بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول