تهدید هولناک چینی!/ چرا پکن خطرناک‌تر از مسکو است؟


تهدید هولناک چینی!/ چرا پکن خطرناک‌تر از مسکو است؟

اقتصادنیوز: در شرایطی که غرب در تلاش برای متوقف کردن ماشین جنگی روسیه در اوکراین است، تحلیلگران با استناد به فعل و انفعال‌های پکن بر این باورند که چین به تهدیدی جدی برای جهان تبدیل شده است.

به گزارش اقتصادنیوز، انفعال برلین، واشنگتن دی سی و دیگر پایتخت های غربی هزینه های انسانی و فیزیکی هنگفتی را بر اوکراین تحمیل می کند و تهدیدی است جدی علیه این گروه از بازیگران. ماشین جنگی روسیه تا زمانی که شکست نخورد متوقف نخواهد شد. یا غرب با کمک اوکراین پیروز می شود، یا در جای دیگری با روسیه با شرایط بسیار بدتر خواهد جنگید.این مسئله نگران کننده است، اما تهدید حزب کمونیست چین (ح‌ک‌پی) هولناک تر است. روسیه عمدتاً به دنبال بازسازی حوزه نفوذش در همسایگی خود است. همچنین می‌تواند مشکلاتی را به‌ویژه در کشورهای جنوب صحرای آفریقا ایجاد کند. اما برخلاف پکن آرزوی سلطه جهانی را ندارد.

چرا چین ترسناک است؟

اما رهبری حزب کمونیست چین، به سان کرملین، بیش از هر چیز دیگری می‌خواهد در قدرت بماند. این کشور به طرز وحشیانه و سیستماتیک با تهدیدات داخلی برخورد می کند. با این حال پکن نیز مانند کرملین، به دنبال مقابله با تهدیدات خارجی است اما این کار را در مقیاسی بسیار بزرگتر انجام می دهد. روسیه در جنگ افزار کردن مهاجران خود، به ویژه در آلمان و فرانسه، موفقیت های اندکی داشته است. اما حزب کمونیست چین، از طریق دپارتمان کاری جبهه متحد خود، قصد دارد تمام فعالیت‌های دیاسپورا را در همه جا کنترل کند. علاوه بر این، چین از طریق حجم عظیم اطلاعات شخصی خود که توسط هوش مصنوعی برای برجسته کردن الگوها و ناهنجاری ها غربال و مرتب شده ، بینش فوق العاده ای در مورد جوامع غربی به دست آورده است.

آنگونه که مرکز تحلیل سیاست اروپا نوشته، روسیه کمپین های اطلاعات نادرست را به راه انداخته، به دنبال تشدید اختلافات اجتماعی و سایر موارد است، از سیاستمداران و احزاب مورد علاقه حمایت می کند و به دنبال منصرف کردن کشورهای غربی از حمایت از اوکراین است. اما روسیه سعی نمی‌کند بر نحوه تدریس و تحقیق دانشگاه‌ها درباره مسائل روسی تأثیر بگذارد، مؤسسات انتشاراتی را به شدت تحت تأثیر قرار نمی‌دهد یا به‌دنبال کنترل نمایش‌های هنر عمومی نیست. حزب کمونیست چین به تمامی این اهرم های سخت گیرانه متوسل می شود. این کشور می تواند این کار را به دلیل وسعتش انجام دهد: 1.4 میلیارد نفر و تولید ناخالص داخلی 18 تریلیون دلاری موجب شده تا چین به دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود.

تهدید هولناک چینی!/ چرا پکن خطرناک‌تر از مسکو است؟

چین همچنین در زمینه رقابت علمی و فناوری با غرب (از جمله سرقت مالکیت معنوی) در یک دسته جداگانه قرار دارد. به سختی می توان به حوزه ای فکر کرد که روسیه در آن یک قدرت علمی در سطح جهانی باشد. این کشور روی هیچ بخش مهمی از زنجیره تامین جهانی تمرکز ندارد. در مقابل، چین برای برتری در هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی، علم مواد، فناوری نانو و بسیاری از رشته‌های دیگر به اهرم های مختلفی متوسل می شود. تسلط پکن بر فناوری باتری، مواد معدنی حیاتی، پنل‌های خورشیدی و خودروهای الکتریکی (فقط به چند نمونه) بدیهی است. هشدارهای سایبری نیز به صدا در می‌آیند: گروه هکری Volt Typhoon به سیستم‌هایی که زیرساخت‌های حیاتی غربی را در اختیار دارد، نفوذ کرده است.به باور ناظران، برای مقابله با این تهدیدات از سوی حزب-دولت چین، غرب نیاز راهبردی استراتژیک دارد.این گروه از بازیگران باید اتحاد سیاسی را در سراسر اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام تعریف کرده، تصمیم گیری دو حزبی، بلندمدت، ریسک پذیری بسیار بالاتر و فرهنگ امنیتی قوی در سراسر دولت و جامعه ایجاد کند.عضلات سیاسی با تمرین رشد می کنند. مقابله با امپریالیسم کرملین بهترین راه برای تولید این قابلیت ها خواهد بود.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس نوشته و متن روز جهانی دوقلوها | 25 عکس نوشته و پیامک تبریک روز جهانی دوقلوها