ادامه فروکش تقاضای آهن‏‏‌اسفنجی؟


دنیای اقتصاد - راضیه احقاقی : استمرار عرضه‌‌‌های قوی آهن‌‌‌اسفنجی در رینگ فیزیکی بورس‌کالا در ابتدای سال جدید عطش تقاضا در این بازار را رفع کرد و در ادامه باعث عقب‌‌‌نشینی قیمتی در معاملات این محصول شد. اگرچه فعلا این بازار به ثبات نسبی رسیده، اما بازگشت انتظارات تورمی به مسیر رشدی پرشتاب می‌‌‌تواند این آرامش را در معاملات هفته جاری بر هم بزند. استمرار عرضه آهــن‌‌‌اسفـنجی در رینگ فیزیکی بورس‌ کالای ایران ظرف دو هفته ابتدایی بازگشایی بازارها در سال ۱۴۰۳ باعث شد تا ترمز رشد بهای این محصول کشیده شود، به‌‌‌نحوی که در معاملات هفته گذشته منتهی به‌ روز جمعه هفدهم فروردین‌ماه، میانگین بهای فروش این محصول به ۱۲‌هزار و ۸۰۰تومان رسید که این رقم حدود ۷‌درصد کمتر از نرخ فروش آن در هفته قبل (منتهی به ‌روز جمعه دهم فروردین) بود.

با این حال ظرف روزهای اخیر واهمه از کاهش ارزش پول ملی باعث شده تا بازارهای مالی و کالایی کشور با افزایش تمایل به خرید مواجه شوند، بنابراین این احتمال وجود دارد که روند عقبگرد بهای آهن‌‌‌اسفنجی ظرف روزهای پیش‌‌‌رو ادامه نیابد. بررسی داده‌‌‌های رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران از عرضه ۱۳۷‌هزار تن آهن‌‌‌اسفنجی با قیمت پایه‌‌‌ای برابر ۱۲‌هزار و ۶۸۸تومان در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران حکایت دارد که این میزان عرضه رقم قابل‌توجهی برای این محصول است. در زمستان امسال با توجه به محدودیت واحدهای احیا در تامین انرژی گاز از میزان تولید آهن‌‌‌اسفنجی در کشور به میزان قابل‌توجهی کاسته شد و همین موضوع باعث شد تا در اغلب هفته‌‌‌ها میزان عرضه این محصول به رقمی در حدود ۶۰‌هزار تا۹۰‌هزار تن کاهش یابد. اما با اتمام محدودیت گازی این رویه به اتمام رسیده و افزایش تولید زمینه رشد عرضه در رینگ فیزیکی را فراهم کرده است.

استمرار عرضه‌‌‌های بالا برای آهن‌‌‌اسفنجی ظرف هفته‌‌‌های پایانی سال ۱۴۰۲ و ظرف دوهفته ابتدایی امسال، خیال تولیدکنندگان شمش فولاد را از تامین پایدار مواد اولیه راحت کرد و باعث شد رقابت هیجانی برای کسب سهم از عرضه‌‌‌ها از میان برود. میزان تقاضای ثبت‌شده در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران ظرف هفته گذشته به ۱۴۳‌هزار تن رسید و در نهایت ۱۲۱‌هزار تن محصول با میانگین ۱۲‌هزار و ۸۳۴تومان از این بازار مورد معامله قرار گرفت و به این ترتیب میانگین رقابت نسبت به قیمت پایه برابر ۱.۱‌درصد بود. ظرف هفته ابتدایی بازگشایی بازارها در فروردین ۱۴۰۳ منتهی به‌ روز جمعه دهم این ماه بالغ بر ۳۸۳‌هزار تن آهن‌‌‌اسفنجی در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه شد که رقم به‌مراتب قابل‌توجهی بود. واحدهای احیا که ظرف روزهای پایانی اسفند نتوانستند محصول تولیدی خود را در این بازار عرضه کنند، نسبت به عرضه محصول تولیدی خود در این بازار ظرف هفته ابتدایی بازگشایی بازار در سال جدید اقدام کردند.

این عرضه‌‌‌ها در دو روز ششم و هفتم فروردین انجام شد. قیمت پایه تعیین‌شده برای عرضه‌‌‌های روز ششم فروردین برابر ۱۲هزار و ۴۶۶تومان و قیمت پایه برای عرضه‌‌‌های روز هفتم فروردین برابر ۱۳‌هزار و ۸۹۰تومان بود. با این حال تمامی عرضه‌‌‌ها با استقبال زیاد خریداران مواجه شد و تقاضایی بالغ بر ۴۳۳‌هزار تن در این بازار به ثبت رسید که در نهایت نیز به فروش کل عرضه‌‌‌ها با میانگین قیمت ۱۳هزار و ۷۹۰تومان انجامید. واحدهای فولادی برای تامین خوراک مصرفی خود ظرف هفته‌‌‌های ابتدایی سال نسبت به خرید این محصول در سقف کانال قیمتی ۱۳‌هزار تومان اقدام کردند. با این حال عرضه‌‌‌های قوی عطش تقاضا در این بازار را فرونشاند.

بررسی داده‌‌‌های رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران از فروش بالغ بر ۸میلیون و ۹‌هزار تن آهن‌‌‌اسفنجی از رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران در سال ۱۴۰۲ حکایت دارد؛ این در حالی است که ظرف سال ۱۴۰۱ تنها ۳میلیون و ۵۴۸‌هزار تن آهن‌‌‌اسفنجی از رینگ فیزیکی بورس‌کالا مورد معامله قرار گرفت و به این ترتیب ۱۲۵‌درصد بر حجم فروش این محصول از این بازار افزوده شد. عمده آهن‌‌‌اسفنجی عرضه‌شده در رینگ فیزیکی ظرف سال‌های اخیر معامله شده و در بسیاری از هفته‌‌‌ها نیز فروش این محصول با رقابت قیمتی از سوی متقاضیان همراه بوده است. همچنین در طول سال ۱۴۰۲ ارزش معاملات آهن‌‌‌اسفنجی از ۱۰۱۲‌هزار میلیارد ریال عبور کرد.

این در حالی بود که ارزش معاملات این بازار در سال ۱۴۰۱ رقم ۳۲۸‌هزار میلیاردی را به ثبت رساند و به این ترتیب ارزش معاملات آهن‌‌‌اسفنجی در سال ۱۴۰۲ جهش ۲۰۷درصدی داشت. اگرچه ظرف سال ۱۴۰۲ بر حجم و ارزش معاملات آهن‌‌‌اسفنجی از رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران افزوده شد، اما رشد ارزش معاملات به مراتب بیش از رشد ارزش معاملات بود. این موضوع نتیجه رشد بهای فروش این محصول در اغلب معاملات بود. با توجه به تورم افسارگسیخته حاکم بر اقتصاد کشور، افزایش بهای محصولات به شکل سالانه از سوی صنایع و عموم مردم پذیرفته شده است. با این حال عقبگرد بهای آهن و فولاد در بازار جهانی ظرف سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۲ باعث شد تا بسیاری از محصولات صنعتی نظیر فولاد امسال متناسب با تورم با رشد قیمتی همراه نشوند؛ اما آهن‌‌‌اسفنجی در این سال همچنان در مسیر شتابان رشد قیمت نوسان داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز معلم به خواهرزاده و برادرزاده 1401 + عکس نوشته و پروفایل