دورخیز شاخص‏‏‌های کالایی برای شکستن رکورد؟


دنیای اقتصاد : با تشدید تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک در منطقه، بهای شاخص نفت برنت وارد کانال ۹۱دلاری به ازای هر بشکه شد. همچنین انتشار شاخص‌‌‌های کلیدی اقتصادی چین نشان از بازگشت این کشور به فاز رشد اقتصادی دارد که چشم‌‌‌اندازها را برای افزایش تقاضای فلزات اساسی تقویت می‌کند و از این‌رو شاخص‌‌‌های کالایی در مسیر صعودی قرار گرفته‌‌‌اند. همچنین انتظارات در خصوص کاهش نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا از دیگر مولفه‌هایی است که موجب افزایش قیمت جهانی فلزات اساسی همچون طلا شده است.

دورخیز شاخص‏‏‌های کالایی برای شکستن رکورد؟

بازگشت شاخص کلیدی تولید چین به کانال مثبت برای نخستین بار طی 6‌ماه گذشته، خوش‌بینی‌‌‌ها را نسبت به تقاضای کالا از سوی بزرگ‌ترین خریدار منابع طبیعی جهان برانگیخته است که میزان تقاضا از جانب این مصرف‌کننده در حال افزایش است. داده‌های منتشرشده اخیر نشان می‌دهد اقتصاد چین پس از تلاش برای رشد در سال 2023 در حال ریکاوری یا همان بازیابی است. شاخص‌‌‌های کالایی و قیمت فلزات اساسی با توجه به این موضوع در کانال صعودی قرار گرفته‌‌‌اند. همچنین تشدید تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک در مناطق تولیدکننده نفت، تلاش‌‌‌های اوپک‌پلاس برای محدود کردن عرضه و چشم‌‌‌انداز قوی تقاضای انرژی باعث افزایش قیمت نفت در بازار جهانی شد. از این‌رو شاخص برنت که معاملات 4 آوریل را با 89دلار آغاز کرده بود، با صعود به کانال 90دلار بازارهای جهانی را به پایان رساند. معاملات روز 5 آوریل با صعود به کانال 91دلار آغاز شد. برنت طی هفته جاری 4دلار افزایش داشته است.

کامودیتی‌ها در مسیر افزایش قیمت

با توجه به اینکه شاخص GSCI بیشتر تحت‌تاثیر وضعیت جهانی نفت است، از این رو این شاخص روند نوسانی را در پیش گرفته است. GSCI به عنوان معیاری برای سرمایه‌گذاری در بازارهای کالا و معیاری برای عملکرد کالا در طول زمان عمل می‌کند. این شاخص از ابتدای سال 2024 تاکنون چیزی حدود 42.79واحد معادل 8.11‌درصد افزایش یافته و به عبارت بهتر روند صعودی تدریجی را در پیش گرفته است. این شاخص در 15سپتامبر سال گذشته به بالاترین میزان خود از ابتدای سال 2023 رسید و شاخص 600.61واحد به ثبت رسید و بعد از آن روند این شاخص کاهشی شد و از ابتدای سال‌جاری روند افزایشی را در پیش گرفت. این شاخص در روز 5 آوریل به 570.55واحد رسید.

شاخص CRB نشانگر تغییرات بازارهای کالاهای جهانی است که این شاخص نیز از ابتدای ماه ژانویه روند صعودی تدریجی را در پیش گرفته است، به طوری که در روز 4 آوریل این شاخص به 343.39 واحد رسید. به عبارت بهتر شاخص کالایی CRB با توجه به تحولات اقتصادی روند افزایشی را در پیش گرفته است، چراکه سرمایه‌گذاران انتظارات خود را در مورد کاهش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو پس از داده‌‌‌های قوی اقتصادی ایالات‌متحده تنظیم کردند. از ابتدای سال‌جاری این شاخص حدود 41.99واحد معادل 14‌درصد افزایش داشته است. نفت خام به بالای 91دلار در هر بشکه رسید، در حالی که هر اونس طلا تا لحظه تنظیم این گزارش به بیش از 2292دلار افزایش یافت. علاوه بر این، مس که به عنوان یک فشارسنج برای اقتصاد جهان در نظر گرفته می‌شود، با وجود تقاضای ضعیف از سوی مصرف‌کننده اصلی چین، به حدود 4.2دلار به ازای هر پوند افزایش یافت. در همین حال، کالاهای کشاورزی که بیش از 41‌درصد از شاخص را به خود اختصاص می‌دهند، به دلیل نگرانی از مازاد عرضه، با وزن سویا، ذرت و گندم به سطح بالا حرکت کردند.

در تعیین شاخص CRB، 39درصد مبحث انرژی سهم دارد و 41‌درصد محصولات کشاورزی برای تعیین این شاخص سهیم هستند که به نوعی بیشترین تاثیر را به خود اختصاص داده است. همچنین 7‌درصد فلزات گرانبها و 13‌درصد فلزات صنعتی در تعیین شاخص CRB موثر هستند. بورس فلزات لندن (LME) بازار بورس معاملات قراردادهای آتی و اختیار معامله فلزات اساسی است و یکی از قدیمی‌‌‌ترین بورس‌‌‌های کالایی در دنیا به حساب می‌‌‌آید که فلزات غیرآهنی همچون آلومینیوم، مس، سرب، نیکل، قلع و روی و فلزاتی مانند کبالت و مولیبدن و همچنین شمش فولاد در آن معامله می‌‌‌شوند. بررسی این بازار نیز نشان می‌دهد قیمت جهانی فلزات اساسی سیر صعودی را طی می‌کند. چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ در دنیا و همچنین بزرگ‌ترین واردکننده و صادرکننده‌‌‌کننده فلزات آهنی و غیر‌آهنی شناخته می‌شود. با توجه به اینکه اقتصاد چین مجددا وارد فاز انبساطی شده است و میزان تولید و صادرات این کشور نیز روبه بهبود است و این موضوع موجب افزایش تقاضای جهانی برای فلزات اساسی شده است، از این رو شاخص LME نیز از ابتدای سال‌جاری در کانال صعودی قرار گرفته است، به طوری که از ابتدای ژانویه تاکنون 252.6واحد معادل 7‌درصد افزایش یافته است. شاخص LME در 18 آوریل 2023 به بالاترین حد یک‌سال اخیر یعنی 4098واحد رسید.

بررسی بازارهای جهانی نشان می‌دهد که قیمت طلا در روز جمعه 5 آوریل به زیر 2280دلار به ازای هر اونس رسید و برای دومین بار متوالی کاهش یافت، چراکه سرمایه‌گذاران انتظارات برای کاهش نرخ بهره فدرال‌رزرو را مورد ارزیابی مجدد قرار دادند. این در حالی است که منتظر سرنخ‌‌‌های بیشتری از گزارش مشاغل کلیدی ایالات‌متحده بودند. روز پنج‌شنبه، نیل کشکاری، رئیس فدرال‌رزرو مینیاپولیس گفت: اگر تورم ثابت بماند، ممکن است امسال نیازی به کاهش نرخ نباشد. جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو نیز روز چهارشنبه عنوان کرده بود که بانک‌مرکزی به شواهد بیشتری نیاز دارد که نشان دهد تورم به طور پایدار به سمت هدف 2‌درصد پیش از کاهش نرخ‌ها حرکت می‌کند. سرمایه‌گذاران به داده‌‌‌های شغلی روز جمعه و همچنین قرائت تورم ورودی در ایالات‌متحده در هفته آینده نگاه می‌کنند که می‌‌‌تواند بر تصمیم فدرال‌رزرو در ماه مه و ژوئن تاثیر بگذارد.

در همین حال، طلا در مسیری است که هفته را با رشد حدود 2درصدی به پایان برساند، چراکه اوایل این هفته به دلیل کاهش نرخ، تشدید تنش‌‌‌های ژئوپلیتیک و فعالیت‌‌‌های پوشش ریسک قیمت‌های شمش را افزایش داد و به بالاترین سطح خود رساند. همچنین بررسی بازار نشان می‌دهد که قیمت محموله‌‌‌های سنگ‌آهن با عیار 63.5‌درصد به کمترین میزان طی 10ماه گذشته خود رسیده و به عبارت بهتر به 102دلار به ازای هر تن در ماه آوریل کاهش یافته، چراکه با توجه به شرایط اقتصادی چین میزان عرضه از تقاضا پیشی گرفته است. نگرانی‌های ناشی از تقاضا در بخش ساخت‌وساز چین، ناشی از بحران بدهی طولانی‌مدت برای توسعه‌دهندگان بزرگ است که تاثیرات طولانی‌مدتی بر قیمت پیشنهادی سنگ‌آهن خواهد داشت. معاملات آتی مس در ماه آوریل نشان می‌دهد که قیمت فلز سرخ به بالای 4.2دلار در هر پوند رسید که بالاترین قیمت در 14ماه گذشته بود که این افزایش قیمت ناشی از ضعف جدید دلار آمریکا و افزایش ریسک عرضه بود.

داده‌‌‌های جمع‌‌‌آوری‌‌‌شده توسط ISM به تعدیل فعالیت خدمات در ایالات‌متحده و کاهش شدید قیمت‌های این بخش اشاره می‌کند که به نفع سناریوی مناسب برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو است. علاوه بر بهبود شرایط مالی برای تولیدکنندگان در سراسر جهان، کاهش نرخ بهره ناشی از فشار ایالات‌متحده بر دلار برای قیمت‌گذاری معیارهای مس و افزایش قدرت خرید برای واردکنندگان کلیدی، باعث افزایش شدید پیشنهادها شد. این موضوع با اعلام شاخص مدیران خرید صنعتی چین همزمان شد که نشان از رشد اقتصادی این کشور دارد و از این‌رو نگرانی‌های مربوط به کاهش تقاضای این کشور را به چالش کشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانشگاه شیراز: دانشجویان اخراج‌شده آمریکا و اروپا را بورسیه می‌کنیم