دلیل اهمیت انتخابات 2024 مکزیک


دلیل اهمیت انتخابات 2024 مکزیک

مهم‌ترین انتخابات تاریخ مکزیک در سال ۲۰۲۴ برای انتخاب رئیس جمهور، مجلس نمایندگان، سناتورها و فرمانداران برگزار خواهد شد. قطعی بودن انتخاب یک زن به عنوان رئیس جمهور مکزیک و نوع سیاست‌های فرد منتخب در برابر امریکا، چالش مهمی است که خبرآنلاین آن را در گزارش پیش رو بررسی کرده است.

انتخابات ۲۰۲۴ مکزیک بزرگ‌ترین انتخابات در تاریخ این کشور خواهد بود. این اهمیت نه به دلیل تعداد رای دهندگان است، بلکه به این دلیل است که تمام ۳۲ ایالت مکزیک، انتخابات همزمانی را برای کرسی‌های محلی برگزار خواهند کرد. در ژوئن ۲۰۲۴، مکزیکی‌ها برای انتخاب رئیس جمهور جدید، ۵۰۰ عضو مجلس نمایندگان، ۱۲۸ سناتور، ۹ فرماندار و هزاران دفتر محلی به پای صندوق‌های رای خواهند رفت. رای دهندگان مکزیکی برای بیش از ۲۰ هزار در سراسر کشور رای خواهند داد. این رقم شش برابر بیشتر از تعداد افرادی است که در اخرین انتخابات عمومی سال ۲۰۱۸ به رقابت پرداختند. از میان این انتخابات، مهم‌ترین انها انتخابات برای تعیین رئیس جمهور بعدی مکزیک است. قانون اساسی مکزیک اجازه می‌دهد تا رؤسای جمهور برای یک دوره شش ساله انتخاب شوند. از سوی دیگر دوره سنا در رابطه با دوره ریاست جمهوری اجرا می‌شود و با توجه به اصلاحات ۲۰۱۴، سناتورهای فعلی خواهند توانست به دنبال انتخاب مجدد برای یک دوره حداکثر ۱۲ ساله باشند. نمایندگان نیز برای دوره‌های سه ساله انتخاب می‌شوند و می‌توانند برای چهار دوره متوالی، حداکثر ۱۲ سال، انتخاب شوند.

دلیل اهمیت انتخابات 2024 مکزیک

اهمیت این دور از انتخابات چیست؟

این انتخابات مهم است؛ زیرا مکزیکی‌ها اولین رئیس‌جمهور زن خود را انتخاب خواهند کرد. اگرچه این اولین‌بار نیست که زنان در مکزیک در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کنند و هر دو ائتلاف سیاسی اصلی در این کشور، زنان را نامزد می‌کنند، اما این موضوع اهمیت دارد که در نهایت یک زن، مکزیک را رهبری خواهد کرد.

نامزدهای زن ریاست‌جمهوری اعلام کردند سیاست‌های رفاه اجتماعی موجود دولت، از جمله بورس تحصیلی برای دانشجویان، یارانه‌های کشاورزان و برنامه‌های توسعه زیرساخت‌های دولت را برای مناطق کمتر توسعه‌یافته کشور ادامه خواهد داد. بااین‌حال، چالش برای آنها نشان‌دادن تداوم سیاست‌های رئیس‌جمهور فعلی مکزیک (اوبرادور) در زمینه‌های کلیدی مانند انرژی، معدن، زیرساخت‌ها، بهداشت، امنیت و اصلاحات پیشنهادی در مؤسسات مکزیکی است.

این در حالی است که هر کسی که به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود، با مشکلاتی مواجه خواهد شد که از رکود اقتصادی ناشی می‌شود. فشار دولت برای حمایت از بخش دولتی باعث شده که شرکت‌های خصوصی سرمایه‌گذاری در کشور را کاهش دهند. هزینه‌های اجتماعی توسط دولت منجر به سؤالاتی در مورد پایداری مالی این برنامه‌ها شده است، به‌ویژه که مکزیک همچنان از اثرات پاندمی Covid۱۹ رنج می‌برد. ازاین‌رو اگر برنامه فعلی رئیس‌جمهور اوبرادور برای افزایش حقوق بازنشستگی اجتماعی توسط کنگره تصویب شود، فشار بر اقتصاد را افزایش خواهد داد. هر دو نامزد حمایت خود را از هزینه‌های اجتماعی ابراز کرده‌اند. بااین‌حال، باید دید که چگونه رئیس‌جمهور جدید برنامه‌های رفاهی مردمی را متعادل خواهد کرد و درعین‌حال قادر به تولید پول برای حمایت از آنها خواهد بود. توزیع نابرابر ثروت و دسترسی به خدمات عمومی مانند مراقبت‌های بهداشتی و آموزش‌وپرورش همچنان مسائل مهمی برای رأی‌دهندگان است. خشونت همچنان یکی از پایدارترین مشکلات کشور است. درحالی‌که مکزیک در طول سال‌ها اقداماتی را برای محدودکردن قدرت کارتل‌ها انجام داده است، آنها همچنان بخش‌های بزرگی از مکزیک را کنترل می‌کنند.

مسائل مهم پیش روی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری مکزیک

از سوی دیگر اصلاحات انرژی در مکزیک نتوانسته موفقیت‌آمیز باشد. شرکت دولتی انرژی در مکزیک علی‌رغم حمایت دولت همچنان در حال ضرر است. سیاست‌های حاکمیت، مشارکت بخش خصوصی و دولتی را محدود کرده و ظاهراً بخش خصوصی را نیز با محدودیت‌های شدیدی مواجه کرده است. درحالی‌که سناتور گالوز حمایت خود را از بخش انرژی‌های تجدیدپذیر اعلام کرده است، خانم کلودیا شین‌بام به تداوم سیاست فعلی انرژی مکزیک برای حمایت از شرکت‌های دولتی اشاره کرده است. بااین‌حال، او متعهد شده که سهم انرژی‌های تجدیدپذیر را برای رسیدگی به نگرانی‌های تغییرات آب‌وهوایی افزایش دهد. با دو سیاست که به نظر می‌رسد اگرچه متناقض با یکدیگرند اما باتوجه‌به فشار جهانی برای انتقال انرژی سبز و اقتصاد سبز، رئیس‌جمهور جدید مکزیک باید برای پیداکردن یک سیاست برای افزایش تولید در مواجهه با تقاضای روبه‌رشد تلاش کند.

این در حالی است که مهاجرت همچنان یک مسئله مهم برای رؤسای جمهور در مکزیک است. چارچوب سیاست مهاجرتی مکزیک تحت اداره اوبرادور که در ترویج مهاجرت امن، منظم و قانونی قرار دارد، به دنبال هدف قراردادن علل ریشه‌ای مهاجرت نامنظم و اولویت‌بندی مسیرهای قانونی از دیدگاه حقوق بشر است. بااین‌حال، با افزایش مهاجرت غیرقانونی، اقدامات مربوط به کنترل مهاجرت و اجرای آن، اجرای سیاست‌های جدید در سراسر کشور را تحت‌تأثیر قرار داده است. ازاین‌رو در آینده، دولت جدید باید سیاست‌هایی را طراحی کند که مهاجرت از مکزیک را به‌عنوان ترانزیت برای مهاجران دیگر موردتوجه قرار دهد.

تأثیر انتخابات امریکا بر سیاست داخلی مکزیک

اما نکته مهم‌تر آنکه انتخابات مکزیک در همان سال انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده برگزار می‌شود و دو انتخابات ریاست‌جمهوری بافاصله پنج ماه برگزار خواهد شد. درحالی‌که مکزیک و ایالات متحده همچنان شرکای تجاری کلیدی برای یکدیگر هستند، جریان مهاجران غیرقانونی و مواد مخدر همچنان زمینه‌های چالش در روابط دوجانبه خواهد بود. با دولت‌های جدید در مکزیکوسیتی و واشنگتن، پویایی که بین رهبران منتخب ظاهر می‌شود، احتمالاً مسیر روابط دوجانبه را در دهه آینده شکل خواهد داد. همچنین مهم است که مکزیک اقداماتی را برای شهروندان خود در خارج از کشور و کسانی که در خارج از کشور متولد شده‌اند برای ثبت‌نام برای راه‌دادن در انتخابات ۲۰۲۴ انجام داده است.

ناظران سیاسی معتقدند در صورت تقسیم کنگره بین دو جریان سیاسی و عدم برتری یکی از جریان‌ها، رئیس‌جمهور جدید ممکن است در تصویب اصلاحات و تصویب تغییرات سیاست، به‌ویژه دررابطه‌با اصلاحات اقتصادی با رشد آهسته و مشکلات جدی مواجه شود. اما آنچه اهمیت دارد این است که انتخابات مکزیک، روابط آینده این کشور را با شرکای شمالی و جنوبی خود و ایالات متحده تنظیم خواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


درباره سایت نظامی بوسکومب داون