خسارت 4 ماه وحشی‌گری صهیونیست‌ها در غزه


خسارت 4 ماه وحشی‌گری صهیونیست‌ها در غزه

طبق یک گزارش بین‌المللی که توسط بانک جهانی و سازمان ملل تهیه شده، جنگ ویرانگری که رژیم صهیونیستی علیه غزه به راه انداخته، همه بخش‌های این منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار داده و خسارت مستقیمی که طی ۴ ماه به آن وارد کرده معادل ۱۸.۵ میلیارد دلار است.

بانک جهانی و سازمان ملل در گزارشی با بررسی میزان ویرانی‌هایی که رژیم اشغالگر در تجاوزگری وحشیانه خود در نوار غزه به وجود آورده است، اعلام کردند که هزینه خسارت به ساختمان‌ها و زیرساخت‌های حیاتی در نوار غزه تنها در 4 ماه تقریباً 18.5 میلیارد دلار است که معادل 97 درصد ناخالص تولید داخلی کرانه باختری و نوار غزه باهم، در سال 2022 می‌باشد.

بانک جهانی اعلام کرد که در این گزارش از منابع جمع‌آوری داده از راه دور برای تخمین آسیب به زیرساخت‌های مادی غزه در بخش‌های حیاتی از اکتبر 2023 تا پایان ژانویه 2024 استفاده کرده است. بر این اساس، آسیب شدیدی که به تاسیسات و زیرساخت‌های غزه وارد شده مستقیما اقتصاد آن را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

بر اساس این گزارش 72 درصد خسارت‌ها مربوط به ساختمان‌های مسکونی، 19 درصد به زیرساخت‌های خدمات عمومی مانند آب، بهداشت و آموزش و 9 درصد مربوط به ساختمان‌های تجاری و صنعتی است. برآوردها نشان می‌دهد تقریبا همه بخش‌های غزه تحت تاثیر این جنگ قرار گرفته‌اند و شاید بخش بسیار کمی باشد که هنوز آسیب ندیده است. بمباران‌ها حجم بسیار عظیمی از ویرانی را بر جای گذاشته‌اند که تخمین زده می‌شود حجم آنها بیش از 26 میلیون تن باشد. این بدان معناست که عملیات آواربرداری در غزه سال‌ها طول خواهد کشید.

در این گزارش همچنین به تاثیر ویرانگر جنگ بر ساکنان غزه اشاره و اعلام شده است که بیش از نیمی از مردم غزه در بحران گرسنگی هستند و همه جمعیت این منطقه هم از ناامنی شدید غذایی رنج می‌برند. بیش از یک میلیون نفر امروز در غزه بی‌خانمان هستند و 75 درصد جمعیت این منطقه آواره شده‌اند.

بر این اساس، زنان و کودکان وسالمندان و افراد معلول، بیشترین آسیب را از اثرات فاجعه بار جنگ متحمل می‌شوند و سلامت جسم و روان آنها به شدت آسیب دیده است. در این بین کودکان بزرگترین قربانی هستند و علاوه بر مشکلات روانی، رشد و تکامل آنها هم در سایه پیامدهای جنگ به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

در گزارش سازمان ملل هم تاکید شده که بعد از آسیب دیدن و یا ویرانی 84 درصد از بیمارستان‌ها و تاسیسات بهداشتی و برق و آب غزه، ساکنان این منطقه حتی به کمترین سطح امکانات بهداشتی و دارویی و ... برای نجات زندگی خود هم دسترسی ندارند. همچنین بخش آب و بهداشت هم تقریبا از هم پاشیده و تنها 5 درصد این بخش فعال است. این وضعیت موجب جیره‌بندی شدید آب شده و بحران تشنگی را در پی دارد.

خسارت 4 ماه وحشی‌گری صهیونیست‌ها در غزه

بر اساس این گزارش، در سطح آموزشی هم 100 درصد دانش‌آموزان و دانشجویان از تحصیل بازمانده‌اند.

سازمان ملل تاکید کرد که شبکه‌های برق و سیستم‌های تولید انرژی خورشیدی هم به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و جریان برق غزه تقریبا از هفته اول درگیری به طور کامل قطع شد. همچنین با بسته شدن 92 درصد جاده‌های اصلی و فروپاشی زیرساخت‌های ارتباطی، کمک‌رسانی به مردم غزه بسیار دشوار است.

چند روز قبل دفتر رسانه‌ای دولتی در نوار غزه آمار 170 روز وحشی‌گری صهیونیست‌ها را در غزه منتشر کرد که طبق آن 168 مقر دولتی، و 450 مدرسه و دانشگاه هم به طور کلی یا جزئی در حمله اشغالگران ویران شده‌اند.

درباره اماکن مذهبی هم وضعیت به همین منوال بوده و 226 مسجد کاملا تخریب شده و 290 مسجد هم آسیب دیده و 3 کلیسا توسط اشغالگران ویران شده است.

اشغالگران همچنین 70 هزار واحد مسکونی را در نوار غزه به طور کامل ویران و 290 هزار واحد را به شکل جزئی تخریب کرده‌اند.

ارتش اشغالگر 200 مکان باستانی و فرهنگی غزه را هم ویران کرده است.

2 میلیون نفر هم در نتیجه تجاوزات صهیونیست‌ها در نوار غزه آواره شده‌اند و بیشتر آنها به رفح در جنوبی‌ترین نقطه نوار غزه رفته‌اند؛ جایی که در معرض تهدیدات مداوم صهیونیست‌ها برای حمله زمینی قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ساخت کاردستی ورزشی برای کودکان با روش های ساده و راحت