درخواست بیلی آیلیش، کیتی پری و دیگر فعالان موسیقی برای عدم استفاده از هوش مصنوعی


درخواست بیلی آیلیش، کیتی پری و دیگر فعالان موسیقی برای عدم استفاده از هوش مصنوعی

مسلماً شما نیز تا به حال بازسازی یا آفرینش قطعات موسیقی جدید با صدای خوانندگان فوت شده یا ترکیبی از آفرینش قطعات جدید بی‌کلام توسط هوش مصنوعی را شنیده‌اید. به عقیده موسیقی‌دانان بزرگ این اتفاق چندان مفید نیست و می‌تواند استعدادهای انسانی را...

مسلماً شما نیز تا به حال بازسازی یا آفرینش قطعات موسیقی جدید با صدای خوانندگان فوت شده یا ترکیبی از آفرینش قطعات جدید بی‌کلام توسط هوش مصنوعی را شنیده‌اید. به عقیده موسیقی‌دانان بزرگ این اتفاق چندان مفید نیست و می‌تواند استعدادهای انسانی را نابود کند. گروهی از بزرگترین خوانندگان و فعالان این صنعت در نامه‌ای به توسعه‌دهندگان خواستار توقف استفاده از هوش مصنوعی برای خلق قطعات جدید شده‌اند.

بنابر گزارش Silicon Republic، در دنیایی که فناوری به سرعت در حال پیشرفت است، هنرمندان موسیقی نگرانی‌های خود را در مورد استفاده از هوش مصنوعی (AI) برای جایگزینی خلاقیت و هنر انسانی ابراز داشته‌اند.

بیش از ۲۰۰ هنرمند موسیقی، از جمله بیلی آیلیش، کیتی پری و نیکی میناژ، نامه‌ای سرگشاده را امضا کرده‌اند که در آن از شرکت‌های فناوری و توسعه‌دهندگان خواسته شده است تا از “استفاده غارتگرانه” از AI برای “دزدیدن صداها و شبیه‌سازی‌های هنرمندان حرفه‌ای، نقض حقوق خالقان، و نابودی اکوسیستم موسیقی” خودداری کنند.

این نامه، که توسط سازمان غیرانتفاعی «اتحاد حقوق هنرمندان (Artist Rights Alliance) ارائه شده، بر اهمیت حفاظت از خلاقیت انسانی و حقوق معنوی هنرمندان تأکید دارد. در این نامه آمده است:

استفاده از آثار موجود برای آموزش مدل‌های AI (بدون اجازه) در تلاش برای جایگزینی هنرمندان، می‌تواند منجر به “کاهش شدید در درآمدهای حقوق معنوی که به هنرمندان پرداخت می‌شود” گردد.

در این میان، ایالت تنسی آمریکا به عنوان اولین ایالتی شناخته شده است که قانونگذاری را به منظور حمایت از ترانه‌سرایان، اجراکنندگان، و سایر حرفه‌ای‌های صنعت موسیقی در برابر خطرات احتمالی هوش مصنوعی به تصویب رسانده است.

درخواست بیلی آیلیش، کیتی پری و دیگر فعالان موسیقی برای عدم استفاده از هوش مصنوعی

حامیان این طرح معتقدند، هدف از این طرح آن است که اطمینان حاصل شود که ابزارهای AI مولد نمی‌توانند صدای یک هنرمند را بدون رضایت او تکرار کنند. این لایحه که به نام «قانون تأمین امنیت شباهت، صدا، و تصویر» یا قانون ELVIS شناخته می‌شود از تاریخ ۱ ژوئیه (سه ماه دیگر) اجرایی خواهد شد.

با توجه به اینکه تنسی بیشترین تعداد افراد شاغل در صنعت موسیقی در خاک آمریکا را دارد، بیل لی، فرماندار این ایالت، پس از امضای قانون طی مصاحبه‌ای نظر خود در مورد قانون ELVIS را این‌گونه بیان کرده است:

هنرمندان دارای مالکیت معنوی هستند. آن‌ها دارای استعدادها و ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که متعلق به خودشان است و قطعاً متعلق به هوش مصنوعی نیست.

در نهایت باید گفت که این درخواست از سوی هنرمندان نشان‌دهنده یک نگرانی عمیق در مورد آینده صنعت موسیقی و نقش هوش مصنوعی در آن است. با این حال، نامه مذکور بر این نکته نیز تأکید دارد که هنگامی که هوش مصنوعی در صورت استفاده مسئولانه، دارای پتانسیل عظیمی برای پیشبرد خلاقیت انسانی است و می‌تواند به توسعه و رشد تجربیات جدید و هیجان‌انگیز برای طرفداران موسیقی در سراسر جهان کمک کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا