تصمیم عجیب وزارت نفت در رابطه با کارت سوخت/ قیمت بنزین تغییر می‌کند؟


تصمیم عجیب وزارت نفت در رابطه با کارت سوخت/ قیمت بنزین تغییر می‌کند؟

طبق اعلام وزیر نفت تا 10 روز آینده کارت سوخت جایگاه‌ها جمع‌آوری می‌شود و تنها امکان سوخت‌گیری از طریق کارت‌های شخصی امکان‌پذیر خواهد بود. حال آیا در پس چنین تصمیمی قیمت بنزین تغییر خواهد کرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از پایان تعطیلات نوروزی و بازگشت دولتمردان بر سر کار خود، باز هم حوزه‌ها و بازارهای مختلف باید منتظر تصمیمات خلق‌الساعه آن‌ها باشند. در همین زمینه وزیر نفت در اولین حضور خود در حیاط هیئت دولت در سال جدید از تصمیم عجیب وزارتخانه متبوع خود مبنی بر جمع‌آوری کارت سوخت از جایگاه‌ها نهایتاً تا 10 روز آینده خبر داد.

طبق اعلام جواد اوجی، این تصمیمی است که طبق تکالیف قانون بودجه 1403 اتخاذ شده است. البته قانون بودجه، وزارت نفت را مکلف به جمع‌آوری کارت سوخت از جایگاه نکرده، بلکه طبق این قانون، در سال جدید باید ۹۵ درصد عملیات سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی انجام گیرد.

حال به نظر می‌رسد وزارت نفت برای انجام این تکلیف خود به اولین ایده که همان جمع‌آوری کارت سوخت از جایگاه‌هاست اتکا کرده است. تصمیمی که احتمالاً منجر به ازدحام و شلوغی بیش از پیش پمپ‌های بنزین در سال جاری شود.

این در حالی است که تا کنون هم که جایگاه‌داران کارت سوخت ارائه می‌کردند، بسیاری از پمپ‌های بنزین در سطح شهرها و جاده‌ها در خدمت‌رسانی به مردم دچار مشکل بودند و گاه مردم برای سوخت‌گیری ساعت‌ها در صف‌ جایگاه معطل می‌ماندند. بر این اساس اکنون باید این پرسش را خطاب به وزیر نفت مطرح کرد افرادی که کارت سوخت شخصی ندارند آیا باید خودروی خود را در پارکینگ‌ها دپو کنند و آن را بلااستفاده بگذارند؟

به‌ویژه آنکه زمان صدور و تحویل کارت سوخت خودروهای صفر در بسیاری از مواقع تا هفته‌ها به طول می‌انجامد؛ بر این اساس احتمالاً خریداران خودرو از کارخانه علاوه بر اینکه ماه‌ها و سال‌ها سرمایه خودرو را در شرکت‌های خودروسازی گرو می‌گذارند، برای استفاده از خودروی خریداری‌شده خود باید چند هفته منتظر صدور کارت سوختشان باشند.

از سوی دیگر، مشخص نیست که علت اتخاذ چنین تصمیمی دقیقاً چیست؟ آیا تضمینی وجود دارد که با جمع‌آوری کارت‌های سوخت مصرف بنزین در کشور کاهش یابد؟ آیا وزارت نفت در این زمینه مطالعات مشخصی داشته و به این نتیجه رسیده است که علت افزایش مصرف بنزین، عرضه کارت سوخت در جایگاه‌هاست؟

همچنین معلوم نیست که دولت سیزدهم با چه تصوری به این نتیجه رسیده است که عده‌ای بدون نیاز به بنزین یا خودرو از آن استفاده می‌کنند؟!

طبیعتاً زمانی که حمل و نقل عمومی با مشکلات عدیده‌ای همچون کمبود وسیله در ناوگان، خرابی‌های متعدد، ازدحام جمعیت و ... مواجه است، مالکان خودرو ترجیح می‌دهند ترافیک سنگین شهری را به جان بخرند و با وسیله شخصی اقدام به جا به جایی کنند.

در این بین با توجه به میزان مصرف سوخت خودروهای تولیدی در داخل کشور و موانع مختلف پیش روی واردات خودرو، طبیعی است که مصرف سوخت هر روز بیشتر از گذشته شود. اما تصمیم‌گیران به جای اصلاح مشکلات ناوگان حمل و نقل عمومی یا بهبود کیفیت خودروهای تولیدی، باز هم ترجیح داده‌اند که خدمت‌رسانی به مردم را مختل کنند و برای تصمیمی که تأثیر چندانی بر کاهش مصرف سوخت نخواهد داشت، وقت و آرامش مردم را در صف‌های چایگاه‌های سوخت هدر بدهد.

البته با اتخاذ چنین تصمیمی بار دیگر شائبه‌هایی مبنی بر نقشه دولت برای تغییر قیمت بنزین مطرح شده است. چنانکه برخی بر این عقیده‌اند که دولت قصد دارد با ایجاد اختلال در جایگاه‌های سوخت، بالابردن قیمت را چاره‌ای برای حل آن جا بزند تا مردم هم نسبت به گرانی بنزین واکنش منفی نشان ندهند. با این حال وزیر نفت در اظهارات امروز خود تأکید کرد که دولت تصمیمی برای تغییر قیمت بنزین ندارد.

کارت سوخت اضطراری در جایگاه‌ها می‌ماند

هنوز چند ساعتی از اظهارات وزیر نفت نگذشته است که تسنیم به نقل از مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نوشت: کارت اضطراری در جایگاه‌ها همچنان وجود خواهد داشت و لزوم استفاده حداکثری از کارت سوخت شخصی به معنای جمع‌آوری کامل کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها نیست.

حال اینکه جایگاه‌داران چطور اضطرار وضعیت را تشخیص خواهند داد پرسش دیگری است که پاسخ آن روشن نیست.

بر همین اساس بازار تائید و تکذیب‌ها درباره بنزین بار دیگر داغ شده است و نبود یک وحدت رویه در اطلاع‌رسانی دولت کاملاً مشهود است. در همین زمینه روابط عمومی وزارت نفت هم تماس‌های تجارت‌نیوز را بی‌پاسخ گذاشت تا همچنان ابهامات موجود بر قوت خود باقی بمانند.

برای دریافت آخرین اطلاعات در رابطه با تصمیمات مربوط به بنزین صفحه سوخت و انرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرز تهیه کته به سبک مهران مدیری