این مرد به دلیل گروه خونی غیرمعمولش جان 2.4 میلیون نوزاد را نجات داد!


این مرد به دلیل گروه خونی غیرمعمولش جان 2.4 میلیون نوزاد را نجات داد!

یک مرد 87 ساله اهل استرالیا با دادن خون به بیش از 2.4 میلیون نوزاد کمک کرده است. پزشکان به زودی متوجه شدند که خون او دارای یک آنتی بادی منحصر به فرد است.

وقتی جیمز کریستوفر هریسون ۱۴ ساله بود یک عمل جراحی بزرگ انجام داد و برای زنده ماندن نیاز به تزریق خون داشت. هنگامی که در سال 1954 18 ساله شد، شروع به اهدای خون کرد تا برای کمکی که دریافت کرده بود، پس بدهد.

این مرد به دلیل گروه خونی غیرمعمولش جان 2.4 میلیون نوزاد را نجات داد!

پلاسمای او حاوی یک آنتی بادی قدرتمند به نام Anti-D است که برای ایجاد یک درمان ویژه برای محافظت از نوزادان متولد نشده در برابر یک بیماری خطرناک به نام بیماری همولیتیک Rhesus D (HDN) استفاده می شود. این بیماری می تواند ویرانگر باشد و باعث سقط جنین، مرده زایی و عوارض شدید در نوزادان شود. قبل از کشف موفقیت آمیز در دهه 1960، HDN هر ساله مسئول مرگ هزاران نوزاد استرالیایی بود. دانشمندان دریافتند که تزریق سطوح پایین ایمونوگلوبولین RhD اهدایی به مادران Rh منفی می تواند با خنثی کردن سلول های خونی Rh مثبت بدون آسیب رساندن به نوزاد، از HDN جلوگیری کند.

این مرد به دلیل گروه خونی غیرمعمولش جان 2.4 میلیون نوزاد را نجات داد!

جیمز هریسون بیش از 60 سال است که خون اهدا می کند و در مجموع 1173 اهدای خون انجام داده است. هنگامی که او 81 ساله بود، آخرین کمک مالی خود را انجام داد و پایان یک میراث قابل توجه بود. کمک‌های او در نجات جان‌های بی‌شماری و پیشرفت علم پزشکی مؤثر بوده است.

او این ترکیب نادر گروه خونی را دارد که او را به یک نجات دهنده زندگی واقعی تبدیل می کند. آنها حتی او را «مردی با بازوی طلایی» می نامند زیرا او مانند گنجینه ای از پلاسمای نجات دهنده است.

هنگامی که دانشمندان استرالیایی در تلاش برای یافتن درمانی برای بیماری همولیتیک Rhesus D (HDN) بودند، شوالیه خود را در زره درخشان یافتند: آقای هریسون. خون او مانند یک سلاح مخفی در برابر HDN است، بیماری که خون نوزادان را به هم می زند و می تواند واقعاً بد باشد. آقای هریسون در پیوستن به مبارزه تردیدی نداشت. حالا، نکته مهم اینجاست: آقای هریسون حتی زمانی که به «سن بازنشستگی» اهداکنندگان رسید، از اهدای کمک خود دست نکشید. نه، او مدام هر هفته ظاهر می‌شد و آن پلاسمای نجات‌بخش را اهدا میکرد که انگار مأموریت او در زندگی بود. 1162 کمک از بازوی راست و 10 کمک از سمت چپش.

این مرد به دلیل گروه خونی غیرمعمولش جان 2.4 میلیون نوزاد را نجات داد!

آقای هریسون توضیح می‌دهد که چرا در طول سال‌های اهدای خود تنها ده تزریق در بازوی چپ خود داشته است: «می‌تواند همه آن در مغز باشد، اما وقتی تزریق می‌کنند می‌توانم آن را در بازوی چپ احساس کنم». من آن را در بازوی راستم احساس نمی کنم.

خون او ارزشمند است. همراه با Anti-D، در نجات جان بیش از 2 میلیون نوزاد موثر بوده است. یک شاهکار قابل توجه که به سخاوت یک مرد نسبت داده می شود.

جما فالکنمیر، از سرویس خون صلیب سرخ استرالیا، توضیح می دهد: «در استرالیا، تا حدود سال 1967، به معنای واقعی کلمه هر سال هزاران نوزاد جان خود را از دست می دادند، پزشکان نمی دانستند چرا، و این وحشتناک بود. فالکنمیر بر اهمیت خون هریسون تاکید می کند و نقش آن را در ایجاد یک داروی نجات دهنده برای مادران باردار در معرض خطر توضیح می دهد. هر دسته Anti-D در استرالیا وجود خود را مدیون کمک‌های هریسون است.

این مرد به دلیل گروه خونی غیرمعمولش جان 2.4 میلیون نوزاد را نجات داد!

با توجه به اینکه بیش از 17 درصد از زنان استرالیایی با این خطر مواجه هستند، مشارکت هریسون بسیار مهم بوده است. بچه ساموئل را در نظر بگیرید که اکنون فقط پنج هفته دارد. مادر او، کریستی پاستور، به لطف آنتی بادی های هریسون، در دوران بارداری دوم خود، تزریق آنتی دی را دریافت کرد. کریستی از خودگذشتگی هریسون عمیقاً قدردانی می کند. او اطمینان می دهد که مادرانی مانند او می توانند برای محافظت از سلامت نوزادان خود به واکسن دسترسی داشته باشند.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)