تجارت 61 میلیارد دلاری با همسایه‌ها


تجارت 61 میلیارد دلاری با همسایه‌ها

دنیای‌اقتصاد : معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک اعلام کرد که تجارت ایران با ۱۵کشور همسایه در سال ۱۴۰۲ با ۱.۳۵‌درصد افزایش به رقم ۶۰میلیارد و ۷۷۳میلیون دلار رسیده است.

تجارت 61 میلیارد دلاری با همسایه‌ها

به گزارش روابط‌عمومی گمرک ایران، محمد رضوانی‌‌‌فر با اعلام این خبر گفت: میزان وزنی تجارت (مجموع صادرات و واردات) ایران در سال ۱۴۰۲ با ۱۵کشور همسایه ۹۵میلیون و ۹۲۴‌هزار تن بوده که این رقم نسبت به سال ماقبل ۲.۴۵‌درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی در خصوص تجارت ایران با کشورهای همسایه در سال ۱۴۰۲ به تفکیک صادرات‌‌‌ و واردات افزود: در این مدت ۲۸میلیارد و ۲۸۸میلیون دلار کالا به ۱۵کشور همسایه صادر و ۳۲میلیارد و ۴۸۵میلیون دلار وارد کشور شده که به ترتیب ۹.۵۱درصد کاهش و ۱۳.۱۷‌درصد افزایش داشته است.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران گفت: در این مدت صادرات ایران به لحاظ ارزش به کشورهای عراق، ترکیه، جمهوری‌آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، کویت، قطر و عربستان‌سعودی با کاهش و به کشورهای امارات متحده عربی، پاکستان، افغانستان، عمان، روسیه، قزاقستان و بحرین با افزایش روبه‌رو بود. وی در خصوص واردات کالا از کشورهای همسایه در سال ۱۴۰۲ افزود: در این مدت واردات از کشورهای پاکستان، قزاقستان، کویت و بحرین به لحاظ ارزش کاهش و از کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، روسیه، عمان، عراق، قطر، جمهوری‌آذربایجان، ارمنستان، افغانستان، ترکمنستان و بحرین افزایش نشان می‌دهد. همچنین در این مدت از کشور همسایه عربستان وارداتی انجام نشده است.

رضوانی‌‌‌فر گفت: بررسی آمار تجارت ایران با کشورهای همسایه نشان می‌دهد تجارت کشورمان (صادرات و واردات) با کشورهای امارات متحده عربی، پاکستان، روسیه، عمان و افغانستان افزایش یافته و تجارت با کشورهای ترکیه، عراق افغانستان، جمهوری‌آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، قزاقستان، کویت، بحرین و عربستان در سال ۱۴۰۲ کاهش داشته است. معاون وزیر اقتصاد‌‌‌ و رئیس کل گمرک ایران در خصوص پنج‌کشور اول همسایه که در سال ۱۴۰۲ بیشترین حجم مبادلات تجاری (مجموع صادرات و واردات) به لحاظ ارزش با آنها انجام شده است، افزود: در این مدت بیش از ۵۴میلیارد دلار از تجارت ایران با پنج‌کشور همسایه شامل امارات متحده عربی، ترکیه، عراق، پاکستان و فدراسیون روسیه انجام شد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب کلاس اول دبستان