بازگشت اژدهای زرد به انبساط اقتصادی


دنیای‌اقتصاد: انتشار داده‌‌‌های اداره ملی آمار چین نشان می‌دهد که شاخص مدیران خرید صنعتی چین در ماه مارس ۵۱.۱ به ثبت رسیده که بالاتر از پیش‌بینی رویترز با عدد ۵۱ برای این ماه است. افزایش تقاضای جهانی و همچنین تقویت تولید در چین موجب شده است تا اقتصاد این کشور بعد از ۱۳ماه در وضعیت انبساطی قرار بگیرد که پیش‌بینی‌‌‌ها نشان می‌دهد پکن ممکن است برای دستیابی به اهداف رشد خود در سال ۲۰۲۴ به محرک‌‌‌های قوی‌‌‌تری نیز متوسل شود.

شاخص مدیران خرید چین فراتر از انتظارات

همچنین انتشار داده‌‌‌ها‌‌‌ از طرف اداره ملی آمار چین در روز دوشنبه اول آوریل نشان می‌دهد که فعالیت کارخانه‌‌‌های چین در ماه مارس در بیش از یک‌سال گذشته با سرعت بالایی افزایش یافته است که نشانه‌‌‌هایی از تثبیت رشد در دومین اقتصاد بزرگ جهان به حساب می‌‌‌آید. این آمار نشان می‌دهد که شاخص مدیران خرید تولید چین در ماه مارس ۵۱.۱ به ثبت رسیده که بالاترین رقم از ماه فوریه ۲۰۲۳ پس از رسیدن به رقم ۵۰.۹ است. براساس نظرسنجی رویترز، اقتصاددانان انتظار داشتند این رقم به ۵۱ برسد و از این رو شاخص ۵۱.۱ گویای شرایط روبه رشد اقتصاد چین است. همچنین این بررسی فعالیت‌‌‌های تولیدی در چین را تایید می‌کند که از انتظارات بازار فراتر رفته و به قوی‌‌‌ترین سطح خود در ۱۱ماه گذشته رسیده است. نظرسنجی رسمی برای فعالیت‌‌‌های غیرتولیدی در چین قوی‌‌‌ترین آمار خود را از ماه ژوئن به ثبت رساند و به داده‌‌‌های اخیر صادرات و خرده‌‌‌فروشی دلگرم‌‌‌کننده افزود.

وانگ ژ، اقتصاددان ارشد Caixin Insight Group، در این نظرسنجی گفت: به طور کلی، بخش تولید در ماه مارس با افزایش عرضه و تقاضا و همچنین افزایش تقاضا در خارج از کشور به بهبود ادامه داد. اداره ملی آمار چین روز یکشنبه داده‌‌‌های نظرسنجی را منتشر کرد که نشان می‌دهد PMI رسمی تولیدی این کشور در ماه مارس به ۵۱.۱ رسیده است که قوی‌‌‌ترین میزان آن از مارس سال گذشته است و همچنین قوی‌‌‌تر از انتظارات ۵۱ در نظرسنجی رویترز بود. چین برای سال ۲۰۲۴ هدف رشد حدود ۵‌درصد را تعیین کرده است، در حالی که نسبت کسری به تولید ناخالص داخلی را ۳‌درصد برای سال تعیین کرده و برنامه‌‌‌ای برای دوبرابر کردن رشد با کیفیت بالا و تولید تکرار می‌کند.

با توجه به پایه بالای داده‌‌‌های سال ۲۰۲۳، چند اقتصاددان هشدار داده‌‌‌اند که پکن ممکن است برای دستیابی به اهداف رشد خود در سال ۲۰۲۴ به محرک‌‌‌های قوی‌‌‌تر متوسل شود. قیمت نفت به عنوان یک داده مهم برای نشان‌‌‌دادن جذابیت‌‌‌های اقتصادی مدتی است که در مسیر رشد قرار گرفته و افزایش نرخ گام به گام نشان می‌دهد که شرایط را باید منطقی ارزیابی کرد، آن‌‌‌هم در وضعیتی که شاهد رشد زیرپوستی عرضه نفت خام روسیه هستیم. با توجه به این نکته که دو موتور اصلی رشد تقاضای نفت در جهان چین و هند هستند، می‌‌‌توان گفت رشد آرام بهای نفت بی‌‌‌توجه به وضعیت اقتصاد چین نخواهد بود، آن‌‌‌هم در شرایطی که قیمت‌ها در سطوح به‌نسبت بالایی قرار دارد.

قیمت نفت در روز دوشنبه اول آوریل در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر نشست وزیران مشترک اوپک‌پلاس در این هفته هستند، به بیش از ۸۷دلار به ازای هر بشکه افزایش یافت و به بالاترین قیمت طی یک‌هفته گذشته رسید. این در حالی است که انتظار می‌رود این گروه اصول بازار و انطباق اعضا با اهداف تولید را بررسی کند و از این رو پیش‌بینی می‌شود که این گروه سیاست‌‌‌های فعلی تولید را حفظ کند. از طرفی طبق گفته معاون نخست‌وزیر روسیه طی سه‌ماه دوم تمرکز شرکت‌های نفتی بر کاهش تولید به جای صادرات خواهد بود، چراکه روسیه در تلاش است به اهداف تولید اوپک‌پلاس دست یابد. از طرفی بررسی تقاضای جهانی نشان می‌دهد که فعالیت‌‌‌های تولیدی چین برای نخستین بار طی ۶ماه گذشته در ماه مارس افزایش یافته و چشم‌‌‌انداز تقاضای نفت را در بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان تقویت کرد.

ادامه پیشروی بهای طلای جهانی

همچنین بررسی بازار جهانی طلا نشان می‌دهد که قیمت این فلز زرد در معاملات روز جمعه ثابت ماند و در آستانه لمس سطح کلیدی بود، چراکه داده‌‌‌های یک‌شبه امیدها را برای کاهش نرخ تورم تقویت کرد که موجب کاهش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو می‌شود. در حال حاضر قیمت‌های نقطه‌‌‌ای طلا نزدیک به گذشتن از محدوده ۲۰۰۰ تا ۲۲۵۰دلاری در هر اونس است که بیشترین سطح در سال ۲۰۲۴ به حساب می‌‌‌آید. این در حالی است که انعطاف‌‌‌پذیری دلار هر گونه افزایش بیشتر نرخ طلا را محدود می‌کند. روز دوشنبه اول آوریل قیمت طلا به مسیر صعودی خود ادامه داد، به طوری که به بیش از ۲۲۵۰دلار به ازای هر اونس افزایش یافت، چراکه داده‌‌‌های تورم ضعیف‌‌‌تر از حد انتظار ایالات‌متحده شرط‌بندی‌‌‌هایی را مبنی بر شروع کاهش نرخ بهره فدرال‌رزرو در ماه ژوئن تقویت کرد.

داده‌‌‌های منتشرشده در روز جمعه نشان می‌دهد که شاخص قیمت PCE ترجیحی فدرال‌رزرو در ماه فوریه ۰.۳‌درصد افزایش یافت که نسبت به رشد ۰.۴درصدی در ژانویه که همچنین پیش‌بینی اجماع بود، کاهش یافت. در همین حال، جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو روز جمعه تکرار کرد که بانک مرکزی برای کاهش نرخ بهره عجله‌‌‌ای ندارد و آخرین داده‌‌‌های تورم PCE مطابق با آن چیزی است که فدرال‌رزرو می‌‌‌خواهد ببیند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ مجید رضوی متاسفانه