‌نگاهی به شاخص مقاصد گردشگری رمضان


‌نگاهی به شاخص مقاصد گردشگری رمضان

به گزارش مشرق، محمد مهدی سلامی در کانال تلگرامی فحوا نوشت: در میان مسلمانان جهان، ایدۀ سفر در ماه مبارک رمضان، اساساً هوادار چندانی ندارد؛ بلکه مسلمانان در تمامی کشورهای اسلامی ترجیح می‌دهند ماه خدا را در وطن خود سپری کنند. بااین‌حال، برخی...

به گزارش مشرق، محمد مهدی سلامی در کانال تلگرامی فحوا نوشت: در میان مسلمانان جهان، ایدۀ سفر در ماه مبارک رمضان، اساساً هوادار چندانی ندارد؛ بلکه مسلمانان در تمامی کشورهای اسلامی ترجیح می‌دهند ماه خدا را در وطن خود سپری کنند.

بااین‌حال، برخی محافل گردشگری در کشورهای اسلامی در تلاش‌اند تا ضمن مراعات شرایط روزه‌داری، مشوّق‌هایی را برای جذب گردشگرانِ مسلمان به سایر شهرها و کشورهای اسلامی تدارک ببینند. یکی از شاخص‌هایی که این ایده را با اعداد و ارقام توصیف می‌کند، شاخص «مقاصد [گردشگری] رمضان» یا همان Ramadan Destination Index (RDI) است.

این شاخص به روزه‌دارانی که قصد سفر به سایر کشورهای اسلامی را دارند، کمک می‌کند تا بهتر بتوانند مقصد مسافرتی خود را انتخاب کنند.

این شاخص، کشورهای اسلامی - اعم از عربی و غیرعربی - را بر اساس چندین مؤلفه رتبه‌بندی می‌کند (بر اساس آمار ۲۰۲۲):

• مدت‌زمان روزه‌داری

• میزان گرمی هوا

• میزان سهولت انجام روزه و سایر عبادات اسلامی

• برآورد میزان [تنظیم‌گری] دولت در امور مربوط به روزه‌داری و تعظیم رمضان

براین‌اساس کشورهای مالزی، ترکیه و اندونزی در رتبه‌های اول تا سوم جای گرفته‌اند؛ بدین معنا که این کشورها، بهترین مقصد گردشگری رمضانی محسوب می‌شوند. در این فهرست، کشورمان نیز با دارابودن رتبۀ ششم، جایگاه نسبتاً خوبی را از آن خود کرده است. نکتۀ جالب‌توجه دراین‌بین آن است که رتبه‌های برتر این فهرست، تماماً از آنِ کشورهای اسلامی غیرعربی است؛ به‌نحوی‌که تقریباً تمامی کشورهای عربی در رتبه‌های پایین‌تر جای گرفته‌اند.

لازم به یادآوری است کشور عربستان و مشخصاً دو شهر زیارتی مکه و مدینه، از این رتبه‌بندی مستثنا هستند؛ چرا که از دیدگاه برخی فقها، روزه‌گرفتن مسافر در این دو شهر در هر شرایطی مجاز است؛ لذا این دو شهر از دایرۀ این رتبه‌بندی خارج‌اند.

در انتها باید به این مسئله توجه داشت که این سنخِ گردشگری، نظر به رتبۀ مطلوب کشورمان، می‌تواند در کانون توجهِ سیاست‌های گردشگریِ ج. ا.ا. قرار گیرد. به‌ویژه که کشورمان به سبب مراعات بسیاری از شاخصه‌های دینی در قیاس با حتی سایر کشورهای اسلامی (مثلاً ممنوعیت مطلق شُرب خمر)، می‌تواند برای روزه‌داران مسلمان خارجی جذابیت‌های خاص خود را داشته باشد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج