دوربینی برای شکار پهپاد!


دوربینی برای شکار پهپاد!

طبق اطلاعات منتشر شده، چتربازان تیپ ١۶ تهاجم هوایی انگلیس به دستگاه نشانه‌روی رایانه‌ای اسرائیلی SMASH X4 مجهز شده‌اند. دستگاهی که به گفته‌ی مقامات انگلیسی با هدف مقابله با خطرات روزافزون پهپادها (در راس آن FPVهای انتحاری و بمب‌افکن) وارد خدمت شده است.

دوربینی برای شکار پهپاد!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش کانال خبری پارتیزان، دستگاه نشانه‌روی رایانه‌ای ساخت SMASH از دو نمونه‌ی کلی SMASH X4 و SMASH 3000 (نسخه‌ی جدیدتر 2000) تشکیل می‌شود. نمونه‌ی اول (نمونه‌ی X4) از یک دوربین با توان بزرگنمایی ۴ برابری استفاده می‌کند. عملکرد هردو نمونه تقریبا مشابه است و نقاط مشترکی با دوربین M157 دارد. به‌زبان ساده در این سامانه، نقطه‌ی آرمانی که احتمال برخورد گلوله به هدف در بیشترین حالت است به کاربر برروی دوربین نشان داده می‌شود. این کار براساس محاسبات رایانه‌ی موجود در سامانه و ادوات جانبی مانند محاسبه‌گر برد انجام می‌شود.

در تصاویر منتشر شده، نیروهای انگلیسی برروی تفنگ‌های تهاجمی L85A3 خود، این دستگاه نشانه‌روی را نصب کرده‌اند و از آن استفاده می‌کنند. البته همچنان مشخص نیست ارتش انگلیس به کدام نسخه‌ی این سامانه علاقه دارد و در تصاویر هردو نسخه‌ی گفته شده دیده می‌شوند. طبق اعلام مقامات انگلیسی، قراردادی ۵.٨ میلیون دلاری برای خرید این سامانه‌ها بسته شده است و در مرحله‌ی اول تقاضای، خرید ٢٢۵ دستگاه را داده‌اند.

سامانه‌ی مذکور توانایی نصب برروی تسلیحات متفاوتی دارد و پیشتر نیز در خدمت اسرائیل برروی تفنگ تهاجمی Tavor نصب شده بود. جرم آن در نسخه‌ی SMASH 3000، ٧۵٠ گرم و در نسخه‌ی SMASH X4 بدون محاسبه‌گر برد، ١١٢٠ و با محاسبه‌گر، ١٢۵٠ گرم است. از دیگر ویژگی‌های این سامانه توانایی هم‌محور کردن خودکار سامانه با سلاح، ارائه‌ی توانایی شلیک در شب و محیط با نور اندک، ارائه‌ی قابلیت دنبال کردن هدف متحرک جهت شلیک دقیق‌تر و حالت رهگیری پهپاد است.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1890030

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ضرب المثل های ایرانی از نگاه هوش مصنوعی + عکس