آیا پردازنده نسل 14 اینتل در برابر پردازنده نسل 13 ارزش خرید دارد؟


آیا پردازنده نسل 14 اینتل در برابر پردازنده نسل 13 ارزش خرید دارد؟

در حالی که برخی مصرف‌کنندگان به نسل پانزدهم چشم دوخته‌اند، ممکن است هنوز شما هم همانند بسیاری دیگر درگیر این پرسش باشید که پردازنده نسل ۱۴ یا ۱۳ بخریم بهتر است؟ در نوشتار پیش‌رو تلاش می‌کنیم به تفاوت‌های این دو نسل بپردازیم و شما را در انتخاب...

در حالی که برخی مصرف‌کنندگان به نسل پانزدهم چشم دوخته‌اند، ممکن است هنوز شما هم همانند بسیاری دیگر درگیر این پرسش باشید که پردازنده نسل ۱۴ یا ۱۳ بخریم بهتر است؟ در نوشتار پیش‌رو تلاش می‌کنیم به تفاوت‌های این دو نسل بپردازیم و شما را در انتخاب میان نسل ۱۴ اینتل یا نسل ۱۳ راهنمایی کنیم.

در حال حاضر اینتل دو نسل مختلف شامل نسل ۱۴ و نسل ۱۳ دارد که هر دو بر روی یک سوکت یکسان پشتیبانی می‌شوند، بنابراین خریداران می‌توانند برای مادربرد انتخابی خود از میان هر دو نسل موجود یک CPU انتخاب کنند. اما سی‌پی‌یو نسل ۱۴ یا ۱۳ بهتر است و خرید کدام یک ارزش بیشتری دارد، این پرسشی که است که تلاش می‌کنیم به آن پاسخ بدهیم.

نسل ۱۴ اینتل یا نسل ۱۳؛ دوراهی انتخاب

اینتل ید طولایی در تعویض سوکت و معرفی نسل‌های جدید دارد، با این حال به طور معمول هر دو نسل یکبار، دست به عرضه یک نسل میانی می‌زند که صرفاً نسخه ارتقا یافته یا بهبودیافته‌ای از نسل قبل است و هیچ تغییر بزرگی در کار نیست. این نسل میانی به عنوان Refresh شناخته می‌شود و نسل چهاردهم دقیقاً Refresh نسل سیزدهم است.

آیا پردازنده نسل 14 اینتل در برابر پردازنده نسل 13 ارزش خرید دارد؟

در نسل‌های Refresh خبری از هیچ گونه تغییر اساسی یا پیشرفت بزرگی نیست و معمولاً اینتل از همان ریزمعماری پیشین استفاده می‌کند و برتری نسل جدید عمدتاً به قابلیت‌های نرم‌افزاری و فرکانس بالاتر محدود می‌شود. معمولاً نسل جدیدتر را با استفاده از تراشه‌های دست‌چین شده (Binned) تولید می‌کند که می‌توانند در فرکانس بالاتری کار کنند، بنابراین به طور پیش‌فرض فرکانس سریع‌تری دارند. در خصوص نسل ۱۴ اینتل یا نسل ۱۳ نیز همین موضوع صدق می‌کند و نسل جدیدتر صرفاً یک Refresh است.

آیا پردازنده نسل 14 اینتل در برابر پردازنده نسل 13 ارزش خرید دارد؟

هیچ کس از پردازنده جدیدتر و سریع‌تر (نسل ۱۴) بدش نمی‌آید اما مشکل اینجاست که معمولاً نسل جدیدتر گران‌تر است و تنوع و موجودی آن به خوبی نسل قبلی نیست. بنابراین در انتخاب میان پردازنده‌های نسل ۱۴ یا ۱۳ باید به نکاتی چون ارزش خرید، قیمت، اختلاف کارایی، موجودی و نسبت قیمت به اختلاف کارایی توجه داشت. برای نمونه اگر مدل جدیدتر نسبت به مدل متناظر نسل قبلی 15 درصد گران‌تر است، آیا به همان اندازه هم سریع‌تر است؟ این نمونه‌ای از سوالاتی است که خریداران در انتخاب بین سی‌پی‌یو نسل ۱۴ یا ۱۳ ممکن است با آن مواجه شوند.

سی پی یو نسل ۱۴ یا ۱۳؛ تغییر چقدر است؟

اگر مشخصات مدل‌های نسل چهاردهمی را با مدل‌های نسل سیزدهمی مقایسه کنید، احتمالاً سریعاً متوجه فرکانس بالاتر می‌شوید. این دقیقاً یکی از برتری‌های اصلی نسل چهارده نسبت به نسل سیزده است که مقدار آن بسته به هر مدل متفاوت است. اینتل به لطف استفاده از تراشه‌های دست‌چین شده در نسل چهاردهم، توانسته آن‌ها را با فرکانس بالاتری به خدمت بگیرد که در عملکرد تک و چند هسته‌ای موجب برتری می‌شود. البته این برتری چندان بزرگ نیست و عمدتاً بین 100 تا 200 مگاهرتز است.

آیا پردازنده نسل 14 اینتل در برابر پردازنده نسل 13 ارزش خرید دارد؟

در مقایسه پردازنده‌های نسل ۱۴ با ۱۳ باید به نکته بسیار مهم اشاره کنیم که اینتل در نسل چهارده تعداد هسته‌های مدل‌های Core i7 را افزایش داده است و عملکرد چند هسته‌ای بسیار بهتری دارند. در حالی که 13700K یک مدل 24 هسته‌ای با 8 هسته بزرگ و 8 هسته کوچک بود، مدل 14700K از 4 هسته کوچک اضافی بهره می‌برد.

نسل ۱۴ برتری‌های دیگری از نظر نرم‌افزاری و برخی قابلیت‌ها هم دارد. برای نمونه نسل ۱۳ حداکثر از 128 گیگابایت حافظه رم پشتیبانی می‌کند که این مقدار در نسل چهارده به 192 گیگابایت می‌رسد. با این حال برتری بزرگی در کار نیست و می‌توان گفت نسل چهارده کپی نسل ۱۴ با اندکی فرکانس بالاتر است.

پردازنده نسل ۱۴ یا ۱۳؛ کدام یک بهتر است؟

به وضوح پردازنده‌های نسل چهاردهمی اینتل سریع‌تر، بروزتر و بهتر از نسل سیزده هستند، بنابراین منطقاً می‌بایست ارزش خرید بالاتری داشته باشند. با این حال شما به عنوان یک مصرف‌کننده باید قیمت‌ها را ببینید و بر اساس آن تصمیم بگیرید.

آیا پردازنده نسل 14 اینتل در برابر پردازنده نسل 13 ارزش خرید دارد؟

در صورتی که اختلاف قیمت نسل ۱۴ با ۱۳ اینتل ناچیز یا جزئی بود، خرید پردازنده نسل چهاردهمی اینتل ایده خوبی است و ارزش خرید بالایی دارد. اما اگر نسل سیزدهم به طرز چشمگیری ارزان‌تر بود، دیگر صرف هزینه بیشتر برای نسل ۱۴ توجیه ندارد و همان نسل ۱۳ گزینه با ارزش‌تری است.

جمع‌بندی

می‌توان گفت پردازنده‌های نسل ۱۴ یا ۱۳ عملاً یکی هستند و صرفاً از برخی جهات تفاوت‌های کوچکی دارند که مهم‌ترین آنها فرکانس بالاتر در نسل چهاردهم است. البته یک استثنا هم وجود دارد و آن وجود 4 هسته اضافی در مدل‌های Core i7 نسل چهاردهمی است که باعث می‌شود عملکرد و ارزش خرید بالاتری داشته باشند.

آیا پردازنده نسل 14 اینتل در برابر پردازنده نسل 13 ارزش خرید دارد؟

با در نظر گرفتن این واقعیت که نسل چهاردهم تفاوت بزرگ و برتری چشمگیری نسبت به نسل پیش از خود ندارد، هنوز هم نسل ۱۳ ارزش خرید دارد و می‌تواند یک گزینه خوب برای کامپیوترهای شخصی در سال ۲۰۲۴ باشد. بنابراین تصور نکنید دیگر نسل ۱۴ به بازار آمده و نسل ۱۳ قدیمی شده است، زیرا این دو تفاوت بزرگی با هم ندارند.

در همین رابطه بخوانید:

- پردازنده اینتل نسل 14 بخریم یا منتظر نسل 15 بمانیم؟

در صورتی که قیمت نسل ۱۴ و ۱۳ نزدیک بود، خرید نسل جدیدتر پیشنهاد می‌شود، اما اگر نسل ۱۳ به طرز چشمگیری ارزان‌تر بود، دیگر فکر کردن به نسل جدیدتر چندان منطقی نیست.

پرسش‌های متداول

آیا نسل چهاردهم اینتل بهتر از نسل سیزدهم است؟

از نظر کارایی بله، نسل چهارده اینتل قوی تر و بهتر از نسل سیزده است.

آیا نسل چهاردهم ارزش خرید را دارد؟

اگر نسل چهارده زیاد گران تر از نسل سیزده نباشد، بله ارزش خرید دارد.

تفاوت بین i7 14 و 13 چیست؟

در نسل چهارده تعداد هسته های مدل های Core i7 به میزان 4 عدد افزایش یافته و عملکرد چند هسته ای قوی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها