این پردازنده هوش مصنوعی چینی با عملکردی معادل کارت‌های گرافیک، 90 درصد هم ارزان‌تر است


این پردازنده هوش مصنوعی چینی با عملکردی معادل کارت‌های گرافیک، 90 درصد هم ارزان‌تر است

اخیراً یک شرکت چینی با عنوان Intellifusion توانسته است پردازنده هوش مصنوعی ارزان قیمتی با عنوان DeepEyes را به مرحله تولید برساند که دارای قدرت و عملکرد قابل قبولی است و می‌تواند به صنایع کشور چین در گسترش فناوری هوش مصنوعی کمک فراوانی کند. بنا...

اخیراً یک شرکت چینی با عنوان Intellifusion توانسته است پردازنده هوش مصنوعی ارزان قیمتی با عنوان DeepEyes را به مرحله تولید برساند که دارای قدرت و عملکرد قابل قبولی است و می‌تواند به صنایع کشور چین در گسترش فناوری هوش مصنوعی کمک فراوانی کند. بنا به گفته شرکت سازنده، این پردازنده چیزی در حدود 90 درصد از کارت‌های گرافیک موجود در بازار ارزان‌تر است.

پس از تحریم سنگین کشور چین توسط دولت آمریکا و جلوگیری از عرضه برخی از کارت‌های گرافیک قدرتمند در آن، اکنون این کشور امیدوار است بتواند با تولید پردازنده‌های هوش مصنوعی و تقویت صنایع نیمه‌هادی خود همچنان در بازار جهانی هوش مصنوعی باقی بماند و حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. در همین راستا به تازگی شرکتی چینی با عنوان Intellifusion توانسته است پردازنده‌هایی با عنوان DeepEyes را تولید کند که در حوزه هوش مصنوعی چیزی در حدود 48TOPS قدرت پردازش دارند و با قیمتی ناچیز می‌توانند عملکرد قابل قبولی در این بخش ارائه کنند.

این پردازنده هوش مصنوعی چینی با عملکردی معادل کارت‌های گرافیک، 90 درصد هم ارزان‌تر است

براساس گزارش Tomshardware، محصولات ارائه شده توسط این شرکت چینی با عنوان جعبه‌های هوش مصنوعی DeepEyes معرفی شده‌اند و می‌توان در ‌آن‌ها به سه پردازنده مختلف دسترسی پیدا کرد. محصول مبتنی بر پردازنده DeepEdge10Max دارای قدرت 48TOPS در فرمت int8 است. دیگر محصول این شرکت که قرار است در نیمه دوم سال جاری میلادی معرفی و عرضه شود DeepEdge10Pro نام دارد که آن نیز دارای قدرت پردازش 24TOPS است. در نهایت قرار است در نیمه اول سال 2025 میلادی پردازنده قدرتمندی با عنوان DeepEdge10Ultra عرضه شود که قدرت پردازش آن به 96TOPS می رسد.

شرکت سازنده این پردازنده های هوش مصنوعی اعلام کرده است که قیمت آن‌ها از 1000 یوآن (معادل 140 دلار) آغاز می‌شود. به این ترتیب باید گفت که این محصولات با عملکرد قابل قبول خود چیزی در حدود 90 درصد از کارت‌های گرافیک و دیگر تجهیزات موردنیاز برای پردازش فناوری هوش مصنوعی ارزان‌تر هستند. Intellifusion همچنین قصد دارد با این محصولات حداقل 90 درصد عملکرد این پردازنده‌های هوش مصنوعی را در دسترس کاربران خود قرار دهد. هنوز اطلاعاتی در مورد قیمت دیگر پردازنده های این شرکت منتشر نشده است.

این پردازنده هوش مصنوعی چینی با عملکردی معادل کارت‌های گرافیک، 90 درصد هم ارزان‌تر است

بنا به گفته شرکت Intellifusion، تمامی تجهیزات موردنیاز برای ساخت این پردازنده‌ها در خاک کشور چین به مرحله تولید رسیده‌اند. می‌توان در این محصولات پردازنده عصبی NNP400T را مشاهده کرد که آن نیز توسط شرکت Intellifusion توسعه داده شده است. دو هسته با سرعت 1.8 گیگاهرتز، هشت هسته مبتنی بر معماری RISC و هسته گرافیکی با سرعت 800 مگاهرتز، تکمیل کننده این پردازنده هستند. پردازنده‌های DeepEdge با استفاده از فناوری 14 نانومتری تولید شده‌اند. به نظر می‌رسد این NPU توانمند و اقتصادی سبب شود که این پردازنده‌ها با استقبال خوبی روبرو شوند.

در همین رابطه بخوانید:

- شرط غیرمنتظره اینتل برای اجرای دستیار Copilot به صورت آفلاین
- اولین بنچمارک از پردازنده چینی Zhaoxin KX-7000؛ راهی طولانی تا رسیدن به اینتل و AMD
- کارت گرافیک چینی MTT S80 از گرافیک داخلی CPU شکست خورد

اینتل چندی پیش اعلام کرد که یک کامپیوتر هوش مصنوعی و مدرن برای اینکه بتواند دستیار هوش مصنوعی Copilot را به صورت آفلاین و بدون نیاز به ارتباط با سرورهای مایکروسافت اجرا کند به یک پردازنده عصبی با قدرت 40TOPS نیاز دارد. با توجه به این موضوع به نظر می‌رسد این محصولات تولید شده توسط Intellifusion بزودی بتوانند برای کاربردها و مصارف گوناگونی به کار گرفته شوند. در حال حاضر قدرتمندترین NPU موجود در پردازنده‌های کنونی دارای قدرت 16TOPS است و کوالکام قصد دارد با تراشه Snapdragon X Elite برای نخستین بار قدرت 40TOPS را فراهم کند.

مدیرعامل Intellifusion در این باره اعلام کرده است: «تا سه سال آینده، ۸۰ درصد شرکت‌ها در سراسر جهان از مدل‌های هوش مصنوعی زبان بزرگ استفاده خواهند کرد. هزینه‌ آموزش یک مدل بزرگ ده‌ها میلیون یوآن است که بیشتر شرکت‌ها از عهده پرداخت چنین مبالغی برنخواهند آمد.» قرار است Intellifusion با پردازنده‌های هوش مصنوعی خود مسیر را برای ورود شرکت‌های مختلف به حوزه هوش مصنوعی و ساخت و آموزش این مدل ها هموار کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها