عجیب‌ترین روش‌های کاهش وزن در خودروهای اسپرت


عجیب‌ترین روش‌های کاهش وزن در خودروهای اسپرت

خودروسازان در سبک‌سازی خودروهایشان پا را از تعویض جنس بدنه و اجزای داخلی موتور هم فراتر گذاشته‌اند. آنچه در این مطلب می‌خوانید: برچسب لوگوی پورشه ۹۱۱GT3 RSپدال‌های GMA T.50پارچه دسته‌دنده هوندا NSX تایپ Rکالیپر ترمز آلپین A110شیشه‌های الکتریکی...

خودروسازان در سبک‌سازی خودروهایشان پا را از تعویض جنس بدنه و اجزای داخلی موتور هم فراتر گذاشته‌اند.

عجیب‌ترین روش‌های کاهش وزن در خودروهای اسپرت

سبک‌تر کردن خودروهای امروزی یکی از ضروری‌ترین و شاید بهترین اقدامات یک شرکت به شمار بیاید. با برقی‌شدن محصولات تازه‌وارد، وزن آن‌ها افزایش پیدا کرده است؛ همین مسئله خودروسازان را مجبور می‌کند در بخش‌های دیگر به کاهش وزن بپردازند تا وزن اضافه بسته باتری را جبران کنند. البته سبک‌سازی منحصر به خودروهای برقی نیست و خودروهای اسپرت درون‌سوز و ابرخودروها هم برای دستیابی به عملکرد مناسب، نیاز به سبک‌سازی حداکثری دارند. گاه پیش آمده که خودروسازان مته به خشخاش گذاشته‌اند و با انجام اقداماتی نسبتا بی‌معنی، روی سبک‌بودن محصولاتشان تاکید کرده‌اند؛ اقداماتی که برخلاف شعار سازنده، فایده خاصی ندارند!

برچسب لوگوی پورشه ۹۱۱GT3 RS

عجیب‌ترین روش‌های کاهش وزن در خودروهای اسپرت

یک دستگاه GT3 RS 992 حدود ۱۶۵ کیلوگرم از نسخه ۹۹۶ GT3 RS سبک‌تر شده است. این خودروی ۱,۵۲۵ کیلوگرمی که به سیستم آیرودینامیک فعال، DRS و فنربندی تطبیق‌پذیر مجهز شده است. با این وجود پورشه پا را از آن هم فراتر گذاشته و لوگوی فلزی خود را با یک برچسب جایگزین کرده است که از وزن آن ۵ گرم دیگر کم کرده است!

پدال‌های GMA T.50

عجیب‌ترین روش‌های کاهش وزن در خودروهای اسپرت

سوپراسپرت گوردون موری به‌عنوان یک محصول با تولید نه‌چندان زیاد، جزئیات زیادی دارد. موری در ساخت این خودرو از هیچ قسمتی مانند پدال‌ها غافل نشده است. مهندسان این شرکت بربیتانیایی با طراحی یک پدال سبک‌وزن از جنس تیتانیوم، ۳۰۰ گرم از وزن خودروی خود کم کرده‌اند.

پارچه دسته‌دنده هوندا NSX تایپ R

عجیب‌ترین روش‌های کاهش وزن در خودروهای اسپرت

کاهش وزن به روشی تبلیغاتی به‌تازگی اختراع نشده است؛ مدل‌های کلاسیک هم از این بهبودهای بلااستفاده بهره‌مندی می‌شده‌اند. NSX تایپ R یکی از این مدل‌ها به شمار می‌رود که در زمان خود پرچمدار هوندا به شمار می‌رفت. مهندسان ژاپنی این خودرو به‌جای استفاده از چرم متداول برای پوشاندن بدنه دسته‌دنده، از یک مش زنجیرشکل استفاده کردند که ۱۰ گرم از وزن این خودروی اسپرت را کاهش داد.

کالیپر ترمز آلپین A110

عجیب‌ترین روش‌های کاهش وزن در خودروهای اسپرت

سیستم ترمز پارک الکترونیکی معمولا برای متوقف کردن چرخ از کالیپرهای کوچک خودش استفاده می‌کند. مهندسان برمبو برای کاهش وزن خودروی اسپرت سبک‌وزن آلپین ترمز دستی را با کالیپرهای ترمز عقب یکپارچه کردند و با این کار ۲.۵ کیلوگرم از وزن آن را تراشیدند. آلپین هم به‌عنوان چاشنی کار، از حداقل تعداد پین برای اتصال کالیپرها به دیسک ترمز استفاده کرد و به این ترتیب A110 به‌ازای هر پین حذف شده، ۲۰ گرم سبک‌تر شد.

شیشه‌های الکتریکی لوتوس الیزه

عجیب‌ترین روش‌های کاهش وزن در خودروهای اسپرت

لوتوس پکیج تورینگ را به‌تازگی برای کوپه الیزه منتشر کرده بود و مدعی شده بود که سیستم بالابر شیشه‌هایش آنقدر کوچک هستند که با نمونه دستی و سبک‌وزن تفاوت خاصی ندارند. بنابراین هرچند خبری از رقم دقیق و هیجان‌انگیز کاهش وزن چند گرمی این سیستم نیست اما می‌توانیم تصور کنیم مانند ویژگی‌های عجیب سایر خودروهای این مطلب، بود و نبودش فرق خاصی نمی‌کرده است.

سقف بیمینی پورشه ۷۱۸ اسپایدر

عجیب‌ترین روش‌های کاهش وزن در خودروهای اسپرت

استاد کاهش وزن خودرو، پورشه، تصمیم گرفت برای مدل سفت‌وسخت ۷۱۸RS اسپایدر از یک سقف تازه استفاده کند که با نمونه موجود در باکستر اسپایدر متفاوت باشد. پس با بازطراحی دوباره یک سقف جدید را توسعه داد که ۷.۶ کیلوگرم سبک‌تر شده بود و حالت «بیمینی» سقف قایق‌ها را داشت.

گیره سقف مرسدس مک‌لارن SLR

عجیب‌ترین روش‌های کاهش وزن در خودروهای اسپرت

برخلاف تصور بسیاری، همکاری مرسدس و مک‌لارن برای ساخت یک خودرو چندان راحت پیش نمی‌رفته است؛ درحالی‌که مک‌لارن به تولید یک سوپراسپرت جاده‌ای سبک‌وزن علاقه داشته، لوکس‌ساز آلمانی به ساخت یک گرن‌تورر لوکس فکر می‌کرده است. در همین راستا، مک‌لارن اصرار داشته که مکانیزم سقف، باید یک گیره سبک وزن باشد که بالای شیشه جلو قرار می‌گیرد و ۶ کیلوگرم از وزن این خودرو کم می‌کند.

نمایشگر ثابت مک‌لارن ۷۵۰S

عجیب‌ترین روش‌های کاهش وزن در خودروهای اسپرت

یکی از ویژگی‌های جذاب مک‌لارن ۷۲۰S، نمایشگر چرخان روبه‌روی راننده به شمار می‌رفت که در حالت مسابقه روی دور موتور، سرعت و دنده تمرکز می‌کرد. با معرفی مدل جدیدتر ۷۵۰S، انگلیسی‌ها فرصت را برای کاهش وزن غنیمت دیدند و با حذف نمایشگر چرخان ۱.۹ کیلوگرم از وزن این خودرو کم کردند. بنابراین با ورود به حالت مسابقه، دیگر خبری از چرخش نمایشگر سفینه‌های جنگ ستارگان نیست.

رنگ آستون‌مارتین والکری

عجیب‌ترین روش‌های کاهش وزن در خودروهای اسپرت

والکری پرچمدار آستون‌مارتین به شمار می‌رود که توسعه آن سال‌ها به درازا انجامیده است. این ابرخودروی قدرتمند تمرکز خاصی روی آیرودینامیک و وزن کم دارد. مهندسان بریتانیایی آن برای کاهش وزن بیشتر آن یک آپشن جدید تهیه کرده‌اند که رنگ سبک‌وزن نام دارد. استفاده از این رنگ خاص باعث می‌شود در مقایسه با رنگ استاندارد، ۳۰۰ گرم از وزن بدنه ۱,۳۵۵ کیلوگرمی آن کم شود. نظر شما درباره این اقدامات تبلیغاتی چیست؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


4 متن نمایشنامه طنز کوتاه؛ داستان های خنده دار و جذاب