درگ رنجروور اسپرت SV جدید با SVR قدیمی، توربوشارژ در برابر سوپرشارژ


درگ رنجروور اسپرت SV جدید با SVR قدیمی، توربوشارژ در برابر سوپرشارژ

نسل جدید رنجروور اسپرت SV با پیشرانهٔ توئین توربوی ب‌ام‌و چقدر از رنجروور اسپرت SVR قدیمی با موتور V8 سوپرشارژ سریع‌تر است؟ رنجروور اسپرت SV قوی‌ترین محصول تولیدی تاریخ لندروور محسوب می‌شود. در این خودرو، بجای پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 سوپرشارژ...

نسل جدید رنجروور اسپرت SV با پیشرانهٔ توئین توربوی ب‌ام‌و چقدر از رنجروور اسپرت SVR قدیمی با موتور V8 سوپرشارژ سریع‌تر است؟

درگ رنجروور اسپرت SV جدید با SVR قدیمی، توربوشارژ در برابر سوپرشارژ

رنجروور اسپرت SV قوی‌ترین محصول تولیدی تاریخ لندروور محسوب می‌شود. در این خودرو، بجای پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 سوپرشارژ جگوار-لندروور از موتور ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی ب‌ام‌و استفاده شده است. این همان پیشرانه‌ای است که زیر کاپوت M5 می‌دیدیم. ازآنجایی‌که جگوار-لندروور به سمت الکتریکی‌سازی حرکت می‌کند، توسعهٔ یک پیشرانهٔ V8 جدید منطقی نبود و به همین دلیل از موتور V8 ب‌ام‌و استفاده کرده است. این شرکت بریتانیایی تا پایان امسال به تولید پیشرانهٔ V8 سوپرشارژ خود هم پایان خواهد داد.

درگ رنجروور اسپرت SV جدید با SVR قدیمی، توربوشارژ در برابر سوپرشارژ

رنجروور اسپرت SV به لطف موتور ب‌ام‌و حالا ۶۳۵ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد درحالی‌که موتور سوپرشارژ مدل SVR نسل قبلی ۵۷۵ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور داشت. البته نسل جدید با وزن ۲۴۸۵ کیلوگرم از نسل قبلی با ۲۳۱۰ کیلوگرم سنگین‌تر شده است. حال برای اینکه ببینیم کدام‌یک از این دو مدل سریع‌تر خواهد بود، مت واتسون مسابقهٔ درگی را بین آن‌ها ترتیب داده است. در درگ ۴۰۰ متر، رنجروور اسپرت SV به‌راحتی همتای قدیمی خود را مغلوب می‌کند و ظرف ۱۲ ثانیه به خط پایان می‌رسد درحالی‌که SVR این کار را در ۱۲.۹ ثانیه انجام می‌دهد.

درگ رنجروور اسپرت SV جدید با SVR قدیمی، توربوشارژ در برابر سوپرشارژ

بااین‌حال، در مسابقهٔ رولینگ شرایط فرق می‌کند و با شروع از سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت، SVR قدیمی موفق می‌شود در طول ۸۰۰ متر همتای جدیدتر خود را پشت سر بگذارد. دلیل عملکرد بهتر SVR در رولینگ ارائهٔ حداکثر گشتاور موتور سوپرشارژ آن در دور ۳,۵۰۰ تا ۵ هزار rpm است درحالی‌که موتور توربوشارژ SV این کار را بین ۱,۸۰۰ تا ۵,۸۵۰ rpm انجام می‌دهد. بااین‌وجود، در رولینگ بعدی که خودروها در حالت اسپرت قرار گرفتند، بازهم این رنجروور اسپرت SV بود که پیروز شد. در آزمایش ترمز از سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت نیز رنجروور جدیدتر به لطف ترمزهای کربن سرامیکی و لاستیک‌های چسبنده، زودتر متوقف شد.

مقایسه مشخصات فنی

رنجروور اسپرت SV رنجروور اسپرت SVR
پیشرانه ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو ۵.۰ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت ۶۳۵ اسب بخار ۵۷۵ اسب بخار
گشتاور ۷۵۰ نیوتن متر ۷۰۰ نیوتن متر
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
وزن ۲۴۸۵ کیلوگرم ۲۳۱۰ کیلوگرم
قیمت ۱۸۱,۷۷۵ دلار ۱۱۹,۱۵۰ دلار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!