ایجاد شبکه ناظرین مردمی در مجلس گامی موثر در مشارکت مردم/رفع مشکلات کلان اقتصادی با مشارکت مردم در اقتصاد


عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس یازدهم تاکید کرد: از بین ۳۳ قانون که از دوره مجلس یازدهم تاکنون قانون‌گذاری شده، ۱۸ قانون جنبه اقتصادی دارد. اگر ما بخواهیم جهش تولید را با مشارکت مردم رونق دهیم، این ۱۸ قانون به علاوه قوانین قبلی اقتصادی باید به شکل جدی اجرایی شوند و نظارت بر اجرای این قوانین از طریق سامانه‌های ناظرین یا سه‌شنبه‌های نظارتی تقویت شود.

فاطمه محمدبیگی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با افکار نیوز ضمن تبریک سال ۱۴۰۳ در خصوص شعار سال با عنوان جهش تولید و مشارکت عمومی گفت: مقام معظم رهبری مجدداً با تاکید جهش تولید را به عنوان شعار سال برگزیدند با این تفاوت که این بار جهش تولید را با مشارکت مردم نامگذاری کردند.در واقع برخی کشورها که اقتصاد بخش خصوصی و مردمی را تقویت کردند در رده کشورهای موفق هستند.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در ادامه تاکید کرد:درواقع سال ۹۲ رهبر معظم انقلاب در خصوص سیاست‌های اقتصادی در قالب ۲۴ ماده موارد اقتصاد مقاومتی را ابلاغ فرمودند اما در نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری کشور هنوز سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به نحو احسن اجرایی و عملیاتی نشده است، یکی از اولین وظایف ما در مجلس به عنوان مرکز تصمیم‌سازی کشور و ریل گذاری خطوط اجرایی برای دولت تبدیل بند بند این سیاست‌ها به قانون است.

وی افزود: از طرفی در مجلس یازدهم که به فرمایش رهبر انقلاب مجلس انقلابی نامیده شد از بین ۳۳ قانون که از دوره یازدهم تاکنون قانون گذاری شده، ۱۸ قانون جنبه اقتصادی دارد. اگر ما بخواهیم جهش تولید را با مشارکت مردم رونق دهیم، این ۱۸ قانون به علاوه قوانین قبلی اقتصادی باید به شکل جدی اجرایی شوند و نظارت بر اجرای این قوانین از طریق سامانه‌های ناظرین یا سه‌شنبه‌های نظارتی تقویت شود.

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در واقع برای مردمی سازی و مشارکت مردم ایجاد شبکه ناظرین مردمی از سوی مجلس شورای اسلامی میتواند گام موثری در مشارکت دادن مردم در نظارت مجلس باشد. که امیدوارم حوزه فناوری، ارتباطات و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی بتواند این پیشنهاد را اجرایی کند.در اسفند سال ۱۴۰۲ صحبت بنده از ایجاد شبکه ناظرین مردمی بود.کارشناسان به این نتیجه رسیده اند تا اقتصاد مردمی نشود مسائل کلان اقتصادی کشور قابل حل نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس یازدهم تصریح کرد: در موارد مهم بخش‌های اقتصادی به شکلی کلان نگر باید مردم را پای کار بیاوریم به عنوان مثال در مورد مسکن ملی امکان‌پذیر نیست که صرفاً دولت بخواهد قدم در این عرصه بگذارد بهترین راهکار ساخت و ساز مسکن اقشار مانند کارگری، معلمی، کارمندی و حوزه سلامت است. این برون‌سپاری و مردم سپاری باید در اقتصاد با استفاده از روش‌های تامین مالی جدید و تقویت تعاونی ها صورت گیرد و مردم باید دست‌اندرکار ساخت مسکن بشوند.اگر در حوزه مسکن امور را به مردم بسپاریم با ساخت و سازمسکن ، بیش از ۲۷ رشته شغلی در این حوزه رونق خواهدگرفت و مشاغل بسیاری درگیر این بخش می شوند.

محمدبیگی در ادامه ضمن اشاره به مزیت‌های اقتصاد مردمی افزود:نکته مهم دیگر بحث استفاده از بودجه برای مشاغل خانگی و مشاغل زود بازده است در دنیا استفاده از این ظرفیت‌ها بیش از یک پنجم اقتصاد را تشکیل می‌دهد و در حدود ۲۰ درصد است در کشور ما این ظرفیت زیر ۵ درصد است که نشان دهنده فاصله ما با مردمی‌سازی اقتصاد است بنابراین باید راهبردهایی را در این خصوص مد نظر قرار داد و مردم نیز با حضور همیشگی خود در صحنه و با به کارگیری سرمایه‌های خرد به شکل خانوادگی و یا تعاون محور مشارکت داشته باشند.

وی اظهار داشت: بدیهی است که کالاهای ایرانی در جهش تولید سهم بسزایی دارند و مردم باید با یکدیگر عهد ببندند تا از کالاهای ایرانی حمایت کنند چرا که استفاده از کالاهای وارداتی و برندهای جهانی فرصت را از تولید داخلی می گیرد و این موضوع باید با همت مردم برطرف شود، مجلس نیز در این زمینه گام‌های موثری برداشته است اما این اقدامات باید تقویت شود، به عنوان مثال تصمیم برای تسهیلات خرید کالاهای ایرانی در مجلس توسط وام‌های کم بهره صورت می‌گیرد و دولت باید مصوبات مجلس را اجرایی کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تقویت بخش تعاون را ضروری دانست و گفت:بخش تعاون ظرفیت بسیار بزرگی را در بر می‌گیرد اما متاسفانه مشکلات بسیار بزرگی در این بخش داریم و اقتصاد ما در حوزه تعاون به صورت صحیح عمل نکرده است،همچنین راهکارهای تقویت بخش تعاون توسط اقتصاددانان و متخصصین باید بررسی شود،در برخی از اقتصادهای دنیا بیش از ۶۰ درصد اقتصاد از بخش تعاون استفاده می‌کند اما ما در این زمینه درصد بسیار کمی داریم در واقع بخش تعاون به منزله اقتصاد مردمی اطلاق می‌شود و تعاون این ظرفیت را دارد تا سرمایه‌های خرد را یکپارچه کند تا تبدیل به انرژی شده و چرخ اقتصادی تولید را به حرکت درآورد.

وی با بیان اینکه مرور سیاست‌های کلی رهبر عزیز ما در حوزه اقتصاد کلان بر ما لازم و ضروری است،تاکید کرد: در حدود یک دهه رهبر عزیزمان نام‌های مختلفی را برای شعار هر سال در نظر گرفتند امیدوارم که در اجرای منویات معظم له سربلند باشیم و بتوانیم مشکلات معیشتی مردم را برطرف کنیم تا ارتقاء سرمایه اجتماعی از دریچه تسهیل زندگی اقتصادی مردم محقق شود.

محمدبیگی در پایان خاطرنشان کرد: در واقع باید قدر مردم را بدانیم چرا که سرمایه‌ خود را برای آرمان‌های انقلاب فدا کردند، امیدوارم مسئولین با مدیریت جهادی و انقلابی مشارکت مردم را در اقتصاد رقم بزنند، احترام به مردم،ارباب رجوع و مراجعین همچنین ارتباط مسئولین با آنان و عمل به وعده‌های خود یکی از مهمترین راهکارهای جلب اعتماد مردم است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها