سفر برای خانم های باردار ممنوع است؟


سفر برای خانم های باردار ممنوع است؟

در ایام نوروز احتمالا بسیاری از خانواده‌ها قصد سفر داشته باشند؛ اما خانم‌های باردار لازم است به نکاتی در این باره توجه کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، تغذیه یکی از مهم‌ترین معیار‌ها در حفظ سلامت مادر و جنین است و این موضوع ایجاب می‌کند خورد و خوراک مادران باردار، بسیار مورد توجه خود و اطرافیانشان قرار بگیرد.

مهنوش پورهوشیار، کارشناس مامایی در این باره بیان کرد: خانم‌های باردار که هیچ بیماری زمینه‌ای نداشته و نیاز به مراقبت‌های خاصی نیز نداشته باشند، می‌توانند همان رژیم معمول و روزمره خود را ادامه دهند، اما به طور کلی انواع میوه‌های تازه و میوه‌های خشک مثل توت خشک، انجیر خشک و ... را حتما به عنوان میان وعده استفاده کنند.

او ادامه داد: مادران باردار همچنین می‌توانند انواع سبزیجات که مقدار زیادی از ویتامین‌ها از جمله ویتامین‌های آ، سی، مواد معدنی و فیبر را برایشان فراهم می‌کند، مصرف کنند. همچنین یکی از مشکلات خانم‌های باردار در دوران بارداری یبوست است که با مصرف سبزی‌ها این مشکل برطرف می‌شود.

این کارشناس مامایی با تاکید بر عدم مصرف خوراکی‌های ناشناخته توسط زنان باردار، گفت: بهتر است مادران باردار از سر کنجکاوی یا کسب یک تجربه جدید از خوراکی‌ها و میوه‌های ناشناخته استفاده نکنند. برای مثال اخیرا در بازار میوه‎ایی به نام میوه فیسالیس و استقبال از آن زیاد شده است که باعث سقط جنین می‌شود. البته این میوه از قدیم در ایران با نام بومی کاکنه بوده است و باید از مصرف آن خودداری کرد.

او همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره این که با توجه به قرار گرفتن در تعطیلات نوروز، سفر برای خانم‌های باردار مشکلی دارد یا خیر؛ توضیح داد: در سه ماهه اول بارداری بهتر است سفر انجام نشود چرا که در این زمان احتمال سقط جنین بیشتر است. مناسب‌ترین زمان برای مسافرت مادر باردار که بارداری پرخطر ندارد بین چهارده تا بیست و هشت هفتگی است. مسافرت برای خانم باردار با قطار، هواپیما، اتوبوس یا وسیله شخصی هیچ ایرادی ندارد و فقط باید ایمنی سفر حفظ شود.

او ادامه داد: در سه ماه سوم، از بیست و هشت هفتگی به بعد، بهتر است خانم باردار مسافرت نرود؛ چرا که احتمال زایمان زودرس وجود دارد.

این کارشناس مامایی درباره سفر‌های هوایی برای خانم‌های باردار تاکید کرد: لازم به ذکر است سفر با هواپیما خطر خاصی ندارد. به شرط این که مواردی چون فشار هوا داخل هواپیما تنظیم باشد. همچنین مسافرت هوایی بعد از ماه هشتم بارداری باید با اجازه پزشک باشد. خانم باردار باید حداقل هر دو ساعت یک بار قدم بزند. هرگز در هفته‌های آخر بارداری از هفته سی و پنج به بعد با هواپیما مسافرت نکنند، چون بیشترین خطر سفر به خصوص در مسافرت‌های بین المللی بروز مشکل در محلی است که امکانات کافی برای درمان وجود ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


وقتی نمک شرکت کننده بیشتر از مهران مدیری/همه از خنده رفتند روی هوا + فیلم