فولاد خوزستان شاخص تولید سبز


فولاد خوزستان شاخص تولید سبز

فولاد خوزستان در ۲۰ سال گذشته در کنار رشد تولید، کاهش آلایندگی را در دستور کار قرار داده، در سال ۱۴۰۲ با استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها روی تصفیه دوباره آب و کاهش انتشار آلاینده ها تمرکز کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، گروه صنعت: فولاد خوزستان در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به مسئولیت‌های اجتماعی همچون محیط زیست داشته است. این اقدام در راستای جامه عمل پوشاندن به توصیه اکید رهبر معظم انقلاب بوده که در کنار رشد تولید باید به مسائل محیط زیست پرداخته شود. بر همین مبنا فولاد خوزستان در دوازده سال گذشته، ۵۰ درصد ظرفیت تولید خود را افزایش داده، در حالی که انتشار آلودگی ناشی از تولید کارخانه در این مدت ۵۵ درصد کاهش یافته است.

یکی از اقدامات فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۲ برای حمایت از محیط زیست استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای ساخت تجهیزات کنترل غبار و انتشار آلودگی بوده است. از طرف دیگر شرکت فولاد خوزستان تلاش کرده برنامه پایداری برای بهبود مستمر در عملکرد محیط زیستی و کاهش انتشار آلاینده ها داشته باشد در همین راستا بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید انجام داده که رویکرد مورد تاکید مدیران شرکت است.

همچنین مدیران فولاد خوزستان در راستای حفظ محیط زیست در کنار تسهیل تولید و اشتغال، تدوین و اجرای پروژه جدید را همچنان جزو اولویت‌های خود قرار داده، برای نمونه زمزم سه که افتخاری برای صنعت کشور محسوب می شود منطبق با استانداردهای زیست محیطی طراحی و ساخته شده است.

اما چرا موضوع محیط زیست برای فولاد خوزستان مهم است؟ اهواز شهری است که بافت مسکونی و صنعتی آن ترکیب شده، یعنی با توسعه شهر مناطق مسکونی حومه به شرکت فولاد خوزستان نزدیک شده اند. از طرف دیگر این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد حدود ۹ ماه از سال دمای بالای حدود ۵۲ درجه سانتیگراد را تجربه می کند. به همین دلیل پدیده آلاینده های ناشی از گرو غبار هورالعظیم در این استان پایدار بوده و فولاد خوزستان برای جلوگیری از افزایش این آلایندگی ها پروژه های مهمی را در کاهش آلاینده های کارخانه اجرایی کرده است.

در واقع، ۱۹ پروژه زیست محیطی با هزینه‌ای نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان را آغاز کرده تا با بهره برداری آنها در سال آینده دغدغه های مردم این شهر در زمینه آلودگی هوا را کاهش دهد.

به طور قطع این پروژه‌ها نقش مهمی در بهبود وضعیت شهر دارند، زیرا کارخانه فولاد به دلیل اینکه از مواد اولیه کنسانتره، سنگ آهن و سنگ آهک استفاده می کند انتشار ریزدانه ها را به طور طبیعی دارد که در شرایط دمایی و هوا خشک اهواز پیامدهای زیست محیطی به همراه داشت.

همچنین اقدام دیگر این شرکت در حوزه زیست محیط سرمایه‌گذاری در تصفیه پساب های شهری و بازچرخانی آب بوده است. در ۲۰ سال گذشته فولاد خوزستان بیش از ۱۰۳ پروژه محیط زیستی انجام داده است که بخشی از آنها مربوط به بهینه سازی مصرف آب و بخشی نیز برای کاهش انتشار آلاینده های هوا بوده است. در واقع دو هزار و پانصد میلیارد تومان دیگر در دو سال اخیر پروژه اجرا شده و باعث شده فولاد خوزستان به شرکت سبز تبدیل شده است. برای نمونه از سال ۱۳۸۵ تصفیه خانه پساب صنعتی و با ظرفیت ۳ هزار مترمکعب در ساعت راه‌اندازی کرده، اما از اردیبهشت امسال پروژه دیگری را راه اندازی کرده که حدود ۷۰ درصد از پساب تصفیه شده دوباره تصفیه می‌شوند و این موضوع به کاهش مصرف آب شرکت منجر می شود.

در حال حاضر فولاد خوزستان به الگوی برای سایر فولادسازان تبدیل شده که در نتیجه سرمایه گذاری های پیوسته شرکت بوده، برای نمونه ۱۰۰۰ میلیارد پروژه‌ جدید تعریف کرده است.

اقدام دیگر شرکت ایجاد ۵۳۰ هکتار فضای سبز و پایش محیط شرکت در راستای کاهش آلاینده‌ها است که به گواه دستگاه‌های نظارتی، ۵ برابر فراتر از الزامات قانونی انجام داده است. از طرف دیگر سیستم‌های پایش عملکرد تجهیزات محیط زیستی استقرار پیدا کرده و به دلیل اینکه سیستم‌های مانیتورینگ آنلاین در این تجهیزات فعال است تمام اطلاعات مربوط به تصفیه خانه صنعتی به صورت مستقیم به سازمان محیط زیست ارسال خواهد شد..

منبع : بازار
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان