طرز تهیه شفته اراکی در ماه مبارک رمضان


طرز تهیه شفته اراکی در ماه مبارک رمضان

به گزارش رکنا، شفته اراکی که برخی آن را با نام کوفته اراکی نیز می‌شناسند، یک نوع غذای سنتی در شهر اراک است که معمولا همراه با نان تازه و سبزی خوردن سرو می‌شود. در این مقاله از اکالا بلاگ...

به گزارش رکنا، شفته اراکی که برخی آن را با نام کوفته اراکی نیز می‌شناسند، یک نوع غذای سنتی در شهر اراک است که معمولا همراه با نان تازه و سبزی خوردن سرو می‌شود. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه شفته اراکی و همه فوت و فن‌های درست کردن این کوفته اراکی آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه شفته اراکی:

گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم

پیاز ۳ عدد

هویج ۲ عدد

سبزی معطر (ترخون، شوید، نعنا و مرزه) به مقدار لازم

آرد نخودچی ۲ قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی ۲ عدد

آبلیمو ۱/۲ قاشق غذاخوری

آرد ۲ قاشق غذاخوری

شکر به مقدار لازم

سرکه به مقدار لازم

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

مراحل تهیه شفته اراکی

در ادامه می‌توانید با مراحل تهیه کوفته اراکی آشنا شوید.

مرحله اول: مواد مورد نیاز برای تهیه شفته را آماده کنید

در اولین مرحله باید ۲ عدد پیاز را بشویید و پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس پیازها را رنده کنید و آب پیاز را بگیرید. در ادامه هویج را به صورت ریز رنده کنید و سبزیجات معطر را نیز بشویید و به صورت ریز خرد کنید.

مرحله دوم: مواد شفته را ترکیب کنید

حال باید گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده، هویج رنده شده و آرد نخودچی ترکیب کنید. سپس سبزی معطر را اضافه کنید و مقداری نمک، فلفل و زردچوبه به مواد بزنید. حالا یک دستکش به دست کنید و مایه گوشتی را خوب ورز دهید تا منسجم شوند.

مرحله سوم: کوفته قلقلی ها را در روغن سرخ کنید

بعد از این که ۱۰ دقیقه مواد کوفته را ورز دادید، باید گوشت را به صورت کوفته قلقلی آماده کنید. در ادامه مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و کوفته‌ها را در روغن سرخ کنید تا رنگ آن ها تغییر کند. این کار از وا رفتن کوفته ها در سس جلوگیری می‌کند.

مرحله چهارم: سس شفته اراکی را آماده کنید

برای تهیه سس شفته اراکی باید یک عدد پیاز باقی مانده را به صورت نگینی خرد کنید. سپس مقداری روغن در قابلمه بریزید و پیاز را برای چند دقیقه تفت دهید تا سبک شود.

سپس فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کنید. در ادامه رب گوجه را اضافه کنید و ۲ دقیقه تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود. حالا می‌توانید آرد را به مواد سس اضافه کنید.

چند دقیقه آرد را با مواد سس تفت دهید تا بوی خامی آرد گرفته شود. سبزی خرد شده را همراه با ۲ لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید سس روی حرارت بجوشد.

مرحله پنجم: شفته اراکی را آماده کنید

در این مرحله صبر کنید تا سس بجوشد، سپس کوفته‌ها را به آن اضافه کنید. حالا نوبت اضافه کردن ترکیب سرکه، شکر و آبلیمو است. مواد را به آرامی هم بزنید و حدود نیم ساعت صبر کنید تا غذای شما آماده شود. می‌توانید این غذای اراکی خوشمزه را با نان تازه و سبزی خوردن میل کنید.

در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه شفته اراکی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

در طرز تهیه شفته اراک می‌توانید به جای سبزیجات تازه‌ از سبزیجات خشک استفاده کنید.

بعد از آماده کردن مواد شفته اراکی باید گوشت را برای چند دقیقه ورز دهید. این کار از وا رفتن گوشت حین پخت غذا جلوگیری می‌کند.

برای مزه دار کردن شفته اراکی می‌توانید تنها از آبلیمو اضافه کنید و شکر و سرکه را حذف کنید.

در صورت تمایل می‌توانید شفته اراکی را با برنج کته نیز میل کنید.

مدت زمان پخت و آماده سازی شفته اراکی حدود ۱۲۰ دقیقه طول می‌کشد. آماده سازی این غذا ۶۰ دقیقه و پخت آن نیز ۶۰ دقیقه طول می‌کشد.

اندازه شفته اراکی نباید خیلی بزرگ و خیلی کوچک باشد و بهتر است آن‌ها را به اندازه گردو درست کنید.

برای خوشرنگ شدن شفته اراکی می‌توانید از مقداری زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید.

اضافه کردن مقداری زرشک به سس شفته اراکی طعم فوق‌العاده‌ای می‌بخشد و موجب جذاب‌تر به نظر رسیدن ظاهر آن می‌شود.

در طرز تهیه شفته با برنج می‌توانید به جای ترخون، شوید، نعنا و مرزه از سبزیجاتی مثل جعفری و گشنیز خرد شده استفاده کنید.

برای تهیه این غذا باید به اندازه‌ای آرد نخودچی به مایه کوفته اضافه کنید که به دست نچسبد.

در دستور پخت شفته اراکی می‌توانید کوفته‌ها را بدون سرخ کردن نیز به سس اضافه کنید. در این روش باید سس شفته اراکی را آماده کنید. اجازه دهید سس با حرارت ملایم بجوشد. سپس کوفته‌ها را آماده کنید و در سس بیندازید. تا چند دقیقه سس را هم نزنید و صبر کنید تا کوفته‌ها سفت شوند و بپزند.

به خاطر داشته باشید که در دستور پخت شفته اراکی خانگی، سس غذا باید غلیظ باشد و این غذا به هیچ عنوان نباید به صورت آبکی سرو شود.

در طرز تهیه شفته اراکی خانگی خوشمزه با گوشت و آرد نخودچی می‌توانید از مقداری سیب زمینی خرد شده نیز استفاده کنید. سیب زمینی به خاطر نشاسته‌ای که دارد، موجب غلیظ شدن سس شفته اراکی می‌شود.

اراکی‌ها برای خوشمزه‌تر شدن شفته اراکی معمولا از روغن دنبه برای سرخ کردن گوشت استفاده می‌کنند، اگر به دنبه دسترسی ندارید، می‌توانید برای تهیه این غذا از روغن حیوانی استفاده کنید.

بعد از پخت کوفته اراکی می‌توانید آن را همراه با سبزی خوردن و ماست چکیده سرو کنید.

یکی دیگر از انواع شفته، شفته کردی است. در طرز تهیه شفته کردستان معمولا از ترکیب برنج، لپه، پوره گوجه و مرغ استفاده می‌شود.

برای طعم دار کردن سس شفته اراکی می‌توانید از مقداری سیر یا پودر سیر استفاده کنید.

اضافه کردن آرد به شفته اراکی موجب غلیظ شدن سس می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید آرد را حذف کنید و این غذا را بدون آرد تهیه کنید.

منبع: مجله اکالا


طرز تهیه شفته اراکی در ماه مبارک رمضان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه