طرز تهیه جوجه کباب کردی


طرز تهیه جوجه کباب کردی

یکی از غذاهای خوشمزه کردی که طرفدار زیادی دارد جوجه کباب است که با پوره گوجه فرنگی مزه دار می شود. روش دیگر مزه دار کردن آن با مغز گردو و رب انار است و به صورت رولی می باشد. این دو مدل بسیار ترد و لطیف است. با سیری...

یکی از غذاهای خوشمزه کردی که طرفدار زیادی دارد جوجه کباب است که با پوره گوجه فرنگی مزه دار می شود. روش دیگر مزه دار کردن آن با مغز گردو و رب انار است و به صورت رولی می باشد. این دو مدل بسیار ترد و لطیف است. با سیری در ایران همراه باشید تا با طرز تهیه جوجه کباب کردی آشنا شوید.

طرز تهیه جوجه کباب کردی

طرز تهیه جوجه کباب کردی با پوره گوجه فرنگی

مواد لازم

گوشت مرغ (بدون استخوان یا با استخوان): ۱ کیلوگرم
گوجه فرنگی: ۴ عدد
رب گوجه: ۲ قاشق غذاخوری
آبلیمو : ۳ قاشق غذاخوری
پیاز: ۱ عدد درشت
سیر: ۲ حبه
روغن زیتون: ۴ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
زعفران (دم کرده غلیظ): ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه جوجه کباب کردی

طرز تهیه جوجه کباب کردی

برای شروع گوجه فرنگی ها را شسته و کمی آب روی آن ریخته و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. با شوک دادن به گوجه فرنگی ها با آب سرد پوست آنرا بکنید. بعد در غذاساز یا مخلوط کن پوره کنید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد و طعم خام آن گرفته شود. وقتی پوره‌ گوجه پخت و غلیظ شد، شعله را خاموش کنید و کنار بگذارید تا از دما بیفتد و سرد شوند.

در فاصله سرد شدن مایه پوره‌ گوجه فرنگی و رب، پیاز را پوست بگیرید و به صورت خلالی باریک خرد کنید. سیرها را هم پوست بگیرید و با رنده ریز، آنها را رنده کنید. سیر و پیازها را در یک کاسه بریزید. سپس نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید. روغن زیتون و آبلیمو را هم به مواد اضافه کنید و همه مواد را هم بزنید تا یکدست شوند. پوره گوجه فرنگی را هم که سرد شده است، در کاسه بریزید.

در این مرحله، گوشت مرغ را بشویید و به قطعات جوجه کبابی، برش بزنید. می‌توانید هم قسمت‌های با استخوان و هم بی‌استخوان مرغ را در جوجه کباب کردی استفاده کنید. تکه‌های مرغ را در کاسه حاوی مواد مرینیت بریزید و با دستکش یکبار مصرف، مرغ‌ها را با مواد مخلوط کنید و ماساژ دهید تا همه قسمت‌های مرغ به مواد مرینیت آغشته شوند.

بعد از اینکه مواد مرینیت را با تکه‌های مرغ مخلوط و مزه‌دار کردید، روی ظرف را با سلفون بپوشانید و در یخچال بگذارید تا مرغ‌ها نرم و مزه‌دار شوند. حداقل ۲ ساعت یا یک شب تا صبح، مرغ‌ها را در مواد مرینیت بخوابانید.

در آخر، قبل از شروع به پخت جوجه کباب‌ها، آنها را به سیخ بزنید. منقل و زغال گداخته را آماده کنید. روی مرغ‌ها را با برس آشپزی، از زعفران دم‌کرده بمالید. سیخ‌ها را روی حرارت منقل بگذارید و دو طرف آن‌ها را کباب کنید. وقتی جوجه کباب‌ها مغزپخت و آماده شدند، آنها را همراه با برنج چلو یا نان و سبزی خوردن، سرو کنید.

طرز تهیه جوجه کباب کردی

در صورت تمایل با طرز تهیه جوجه کباب ترش شمالی هم آشنا شوید.

طرز تهیه جوجه کباب کردی با رب انار و گردو

در این مدل جوجه ها را با ترکیب رب انار و گردو مرینت می کنیم . پیشنهاد می کنیم حتما این روش را امتحان کنید و لذت ببرید.

مواد لازم

فیله مرغ بدون استخوان: ۱ کیلوگرم
پیاز: ۶ تا ۷ عدد
ماست یا سس مایونز: ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده: ۵ قاشق غذاخوری
کره یا روغن حیوانی: ۴ قاشق غذاخوری
مغز گردو: ۳۰۰ گرم
رب انار: ۷ قاشق غذاخوری
زرشک: ۳ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه:به مقدار لازم

طرز تهیه

در این روش می توان جوجه ها را به صورت رول کرده و در میان آنها از مغز گردو و رب انار و زرشک پر کرده و کباب کرد. ابتدا سینه مرغ‌ را بشویید و با چاقو، به صورت باریک، به ضخامت نیم تا ۱ سانتی‌متر آنها را برش بزنید و فیله کنید. پیازها را هم پوست بگیرید و به صورت خلالی باریک خرد کنید. فیله‌های مرغ را در یک کاسه بریزید و پیازهای خرد شده، ماست یا سس مایونز، نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید.

روی ظرف فیله‌‌ها را بپوشانید و به مدت حداقل ۲ تا ۳ ساعت با مواد مرینیت استراحت دهید. مغز گردوها را در مخلوط‌کن پودر کنید یا با گوشتکوب بکوبید تا نرم شوند. رب انار را در یک کاسه بریزید و با کمی آب ولرم، رقیق کنید. زرشک‌ها را بشویید و اجازه دهید آب خود را از دست بدهند.

در یک تابه، کره یا روغن کرمانشاهی بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس گردوها را در تابه بریزید و تفت دهید. مراقب باشید که حرارت کم باشد و زیاد تفت ندهید چون گردو زود می‌سوزد و تلخ می‌شود. بعد از ۲۰ ثانیه، رب انار را اضافه کنید و با گردوها تفت دهید تا طعم خام رب انار گرفته شود. در آخر، زرشک‌ها را به تابه اضافه کنید. در حدی که مخلوط‌تان غلیظ شود، آن را حرارت دهید و بعد شعله را خاموش کنید.

بعد از مزه‌دار شدن فیله‌ها و سرد شدن مایه شکم پر، فیله‌ها را از مواد مرینیت بیرون بیاورید و پیازها را جدا کنید. فیله‌ها را باز کنید و با قاشق، از مواد شکم پر، روی سطح فیله‌ها بریزید و پهن کنید. از یک طرف، شروع به رول کردن فیله‌ها کنید. رول‌ها را به سیخ بزنید و بین‌ آنها می‌توانید فلفل هالوپینو بگذارید. همه سیخ‌ها را به همین شکل آماده کنید.

همه سیخ‌ها را که آماده کردید، با برس آشپزی، روی آنها، زعفران دم کرده بمالید. منقل و زغال گداخته را آماده کنید. سیخ‌ها را روی حرارت منقل بگذارید و دو طرف آن‌ها را کباب کنید. وقتی جوجه کباب‌ها مغزپخت و آماده شدند، آنها را به همراه با برنج زعفرانی یا نان و سبزی خوردن، سرو کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


وقتی نمک شرکت کننده بیشتر از مهران مدیری/همه از خنده رفتند روی هوا + فیلم