سفیر ایران در ترکیه: اطلاع آمریکا از حملات کرمان و مسکو شک برانگیز است


سفیر ایران در ترکیه: اطلاع آمریکا از حملات کرمان و مسکو شک برانگیز است

سفیر ایران در آنکارا معتقد است که حملات تروریستی در منطقه مسکو و شهر کرمان ایران مشابه است، این دیپلمات از اینکه چگونه ایالات متحده از قبل از آنها مطلع بوده، تعجب کرده است، وی گفت، "این راز باید فاش شود".

به گزارش اسپوتنیک، محمدحسن حبیب الله زاده در مصاحبه با روزنامه آیدینلیک ترکیه گفت: "چند ماه پیش 89 نفر در کرمان کشته شدند. الان هم همین عملیات در روسیه تکرار شده است. حمله تروریستی در روسیه و حمله تروریستی در ایران بسیار شبیه هم هستند. در آن حمله، ایالات متحده گفت: "ما از آن خبر داشتیم و به ما اطلاع داده شد". الان در مورد روسیه هم همین را می گویند. سوالی که برای ما پیش می آید این است: آمریکا چگونه از قبل از حملات تروریستی مطلع است؟ و چرا این حملات همیشه در منطقه ما اتفاق می افتد؟"
در کرمان در روز 12 دی ماه انفجارهایی در مراسم چهارمین سالگرد درگذشت سردار قاسم سلیمانی در کرمان رخ داد. به گزارش رسانه های ایران، انفجارها از راه دور انجام شد: دو کیسه حاوی مواد منفجره در نزدیکی ورودی قبرستان در شهر کرمان قرار داشت. ده ها نفر کشته و بیش از 200 نفر زخمی شدند. بعداً خبرگزاری دولتی ایران ایرنا به نقل از یک منبع در وزارت امور خارجه ادعای رسانه های غربی مبنی بر هشدار واشنگتن به تهران در مورد حمله تروریستی قریب الوقوع در کرمان را تکذیب کرد.
در 8 مارس نیز، سفارت ایالات متحده در روسیه اعلام کرد که گزارش‌های مربوط به برنامه‌های "افراطی" برای حمله به تجمعات گسترده مردم در مسکو، از جمله کنسرت‌ها را زیر نظر دارد. علاوه بر این، پس از حمله تروریستی در کروکوس، کاخ سفید به اسپوتنیک گفت که در ماه مارس، ایالات متحده اطلاعاتی در مورد آماده سازی یک حمله تروریستی در مسکو، احتمالاً در مکان های شلوغ، دریافت کرد و آن را با طرف روسی به اشتراک گذاشت. به نوبه خود، آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در ایالات متحده به اسپوتنیک گفت که سفارت روسیه در واشنگتن هیچ اطلاعیه ای را در زمینه گزارش های حملات تروریستی قریب الوقوع در مسکو که قبلاً توسط هیئت دیپلماتیک آمریکا منتشر شده بود، دریافت نکرده است. وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد که اگر ایالات متحده اطلاعات موثقی در مورد حمله تروریستی در سالن کروکوس دارد، باید فورا به طرف روسیه منتقل شود. الکساندر بورتنیکوف، رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه گفت: "اطلاعات ایالات متحده در مورد حملات تروریستی برنامه ریزی شده همیشه مشخص نیست، من می خواهم جزئیات بیشتری داشته باشد." به گفته وی، اطلاعات مربوط به آماده سازی حمله تروریستی در روسیه در اوایل ماه مارس که از سوی واشنگتن مخابره شد، ماهیت کلی داشت و سرویس های ویژه روسیه به آن پاسخ دادند.
سفیر ایران در آنکارا اضافه کرد: "اینها اتفاقات ساده ای نیست، راز باید فاش شود. چه کسی پشت این حملات است؟ من هیچ اطلاعاتی ندارم که با اطمینان بگویم. اما اگر دقت کنید، روش همان است، شکل همان است."
لازم به یادآوری است، تیراندازی و آتش سوزی در شامگاه 22 مارس قبل از اجرای کنسرت در تالار شهر کروکوس در کراسنوگورسک در نزدیکی مسکو رخ داد. خبرنگار اسپوتنیک که شاهد این حادثه بود گزارش داد که چند مرد مسلح بدون ماسک به داخل سالن هجوم بردند، آنها در محدوده نقطه خالی به مردم شلیک کردند و بمب های آتش زا پرتاب کردند.
بر اساس آخرین داده های کمیته تحقیق روسیه، 139 نفر جان باختند. سردبیر گروه رسانه ای راسیا سیوودنیا مارگاریتا سیمونیان، گزارش داد که تعداد قربانیان به 143 افزایش یافته است. طبق آمار وزارت شرایط اضطراری، 152 نفر زخمی شده اند. بیست و چهارم اسفند ماه عزای عمومی اعلام شد.
چهار عامل حمله تروریستی روز 23 مارس در منطقه بریانسک بازداشت شدند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که آنها سعی کردند فرار کنند و به سمت اوکراین حرکت کردند، جایی که "مسیری" برای آنها در سمت اوکراین برای عبور از مرز آماده شده بود. دادگاه مسکو آنها را بازداشت موقت کرد، آنها دلرجون میرزویف، سیداکرمی راچابالیزودا، فریدون شمس الدین و محمدسوبیر فیضوف هستند، آنها به ارتکاب یک حمله تروریستی منجر به مرگ به عنوان بخشی از یک گروه سازمان یافته متهم شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا