پشت‌پرده حمله تروریستی به مسکو


پشت‌پرده حمله تروریستی به مسکو

بی‌تردید حمله تروریستی مانند آنچه در حومه مسکو رخ داد و ریخته شدن خون شهروندان بی‌گناه روس تنها شتاب‌دهنده عملیات نظامی روسیه در اوکراین خواهد بود که مقام‌های روس به‌دنبال تنبیه متهمان و عوامل بی‌ثباتی در کشورشان هستند.

پشت‌پرده حمله تروریستی به مسکو

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ تیراندازی و آتش‌سوزی در سالن کنسرتی در کراسنوگورسک واقع در حومه مسکو ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت. این حادثه عصر جمعه ۲۲ مارس رخ داد. ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد توده‌های بزرگی از دود سیاه از بالای این ساختمان با ظرفیت بیش از ۶ هزار نفر بلند می‌شد.

بنا بر گزارش رسانه‌های روسی، سه تا پنج مرد مسلح در این حمله تروریستی شرکت کرده بودند. در تعدادی از ویدئوهای منتشرشده، مشاهده می‌شد سه مهاجم با شلیک اسلحه وارد این مجموعه شدند.

سرویس امنیت فدرال روسیه اعلام کرد، در حمله روز جمعه به سالن کنسرت در حومه مسکو دست‌کم ۶۰ نفر کشته و بیش از ۱۴۵ نفر زخمی شدند. این حمله که مقام‌های روس در حال بررسی تروریستی بودن آن هستند، مرگبارترین حمله در سال‌های اخیر در روسیه است.

گروه داعش مسئولیت حمله تروریستی مرگبار روز جمعه را برعهده گرفت و در بیانیه ای اعلام کرد، جنگجویان داعش به تجمع بزرگی در حومه مسکو، پایتخت روسیه حمله کردند. داعش همچنین تأکید کرد نیروهایش فرار کردند.

به دلیل تمرکز مسکو بر عملیات نظامی در اوکراین، روس ها تمایلی برای باز کردن جبهه جدید ندارند

بلافاصله پس از عملیات تروریستی در کروکوس برخی مقام‌های روس ازجمله دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت ملی روسیه از احتمال دست داشتن اوکراینی ها در حمله تروریستی ای که به کشته شدن شهروندان عادی در روسیه منجر شد سخن گفتند.

اظهارات مسئولان روس مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله تروریستی مسکو از دو منظر قابل بررسی است؛

نخست، اینکه به دلیل تمرکز مسکو بر عملیات نظامی در اوکراین، روس ها تمایلی برای باز کردن جبهه جدید ندارند و به دنبال نزدیک ترین گزینه موجود، یعنی دست داشتن کی‌یف در حمله تروریستی کنسرت موسیقی حومه مسکو هستند تا در ادامه، با چند حمله موشکی جدید به اوکراین قدرت بازدارندگی و حفظ امنیت خود مقابل افکار عمومی روسیه و محافل بین المللی به نمایش بگذارند.

دوم، اینکه ولادیمیر پوتین پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و اقبال گسترده مردم به وی در راه تثبیت قدرت در روسیه، به دنبال اجرای برنامه‌های مدنظر خود ازجمله بسیج عمومی یا حملات گسترده تر با هدف پیشبرد سریعتر برنامه نظامی در خاک اوکراین است.



مؤید فرض دوم نقل قول رسانه های روسیه از برافراشته شدن پرچم اوکراین بر روی ساختمانی پس از حمله تروریستی در حومه مسکوست. آنچه به‌نظر می‌آید، اینکه کی‌یف طبق اظهارنظر مقام‌های خود به دنبال دادن بهانه واضح و علنی به دست مسکو برای افزایش حملات علیه خود نیست.

در هر صورت به نظر می‌آید در تقابل روسیه با غرب، اوکراینی ها قربانی حمله تروریستی به حومه مسکو خواهند بود، همان‌گونه که بزرگترین بازنده عملیات گسترده نظامی به اوکراین از آغاز جنگ بودند.

بی‌تردید رخ دادن چنین حملات تروریستی ای در مسکو و ریخته شدن خون شهروندان بی گناه روس تنها شتاب بخش عملیات نظامی روسیه به اوکراین خواهد بود که مقام‌های روس به دنبال تنبیه متهمان و عوامل بی‌ثباتی در کشورشان هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سوپر گل آلومینیوم به پرسپولیس +فیلم