شلیک گلوله های خوشه ای به سمت دونتسک از سوی اوکراین


شلیک گلوله های خوشه ای به سمت دونتسک از سوی اوکراین

کشورهای ناتو از توپخانه با کالیبر 155 میلی متری استفاده می کنند.

به گزارش اسپوتنیک، دفتر نمایندگی جمهوری خلق دونتسک در مرکز مشترک کنترل و هماهنگی مسائل مربوط به جنایات جنگی اوکراین گزارش داد، نیروهای اوکراینی سه گلوله خوشه ای 155 میلی متری ناتو را به سمت منطقه پتروفسکی دونتسک شلیک کردند.
منطقه پتروفسکی در حومه غربی دونتسک واقع شده است، این منطقه دورترین بخش شهر از مرکز است. از سال 2014، زمانی که جمهوری خلق روسیه استقلال خود را از کی یف اعلام کرد، این منطقه مرتباً مورد هدف نیروهای امنیتی اوکراین قرار گرفته است.
جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در 7 ژوئیه تصمیم خود را برای آغاز تحویل مهمات خوشه ای به رژیم کی یف اعلام کرد. ماریا زاخارووا، نماینده رسمی وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد که چنین تدارکاتی غیرنظامیان را به خطر می اندازد و هدف آن طولانی شدن بحران است. به گفته ایلهان عمر، یکی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از مینه سوتا، استفاده از این مهمات نقض آشکار حقوق بشر است. سازمان بین‌المللی غیردولتی دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که انتقال این نوع مهمات به کی یف، ناگزیر به رنج طولانی‌مدت مردم غیرنظامی خواهد شد و محکومیت بین‌المللی استفاده از آنها را بی‌اثر خواهد کرد.
فدراسیون روسیه پیشتر یادداشتی در خصوص ارسال سلاح به اوکراین برای کشورهای ناتو ارسال کرده بود. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد هر محموله ای که حاوی تسلیحات برای اوکراین باشد، هدف قانونی روسیه خواهد بود. وزارت امور خارجه اعلام کرد که کشورهای ناتو با ارسال سلاح به اوکراین "با آتش بازی می کنند". دمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی ریاست جمهوری فدراسیون روسیه خاطرنشان کرد که پمپاژ اوکراین با تسلیحات از سوی غرب، نه تنها به موفقیت مذاکرات روسیه و اوکراین کمک نمی کند، بلکه تأثیر منفی بر این روند خواهد گذاشت.
دمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که مسکو به دقت هرگونه اظهارات در مورد ضدحمله آتی را زیر نظر دارد و هنگام برنامه ریزی عملیات ویژه آنها را در نظر می گیرد.
در 24 فوریه، چین یک طرح 12 ماده ای برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اوکراین ارائه کرد. پیشنهادات اصلی پکن از سرگیری مذاکرات صلح و توقف درگیری ها بود. چین از طرفین خواست تا به حاکمیت همه کشورها با رعایت منشور سازمان ملل احترام بگذارند و ذهنیت جنگ سرد را کنار بگذارند.
گفتنی است، کشورهای ناتو از توپخانه با کالیبر 155 میلی متری استفاده می کنند. ایالات متحده هویتزرهای دوربرد M777 با کالیبر 155 میلی متری را به اوکراین داده و نیروهای اوکراینی فعالانه از آنها برای گلوله باران شهرهای جمهوری خلق دونتسک و لوهانسک استفاده می کنند.
همچنین تجهیزات توپخانه خودکششی PzH 2000 آلمانی، اسلحه های خودکششی کراب لهستانی و اسلحه های خودکششی CAESARفرانسوی مجهز به گلوله های این کالیبر در اختیار نیروهای اوکراینی گذاشته شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!