پیدا و پنهان پیشنهاد جدید رژیم اسرائیل در مذاکرات تبادل اسرا


پیدا و پنهان پیشنهاد جدید رژیم اسرائیل در مذاکرات تبادل اسرا

ظاهراً مذاکرات دوحه با محوریت تبادل اسرا و برقراری آتش‌بس موقت، به دلیل زیاده‌خواهی‌های رژیم صهیونیستی به بن‌بست خورده است.

شبکه صهیونیستی «کان» گزارش داده است که هیئت اسرائیلی حاضر در مذاکرات قطر خواستار خروج دائم سران حماس از غزه به ازای برقراری آتش‌بس دائمی است.

از جمله محور‌های اختلاف در مذاکرات، تعداد زندانی‌های فلسطینی عنوان می‌شود که رژیم صهیونیستی باید به ازای هر اسیر اسرائیلی آزاد کند.

آنگونه که از گزارش کان بر می‌آید، حماس در ابتدا خواستار آزادی ۳۰ زندانی فلسطینی به ازای هر اسیر صهیونیست شد، اما بعد از مخالفت تل آویو، ایالات متحده پیشنهاد داد که این عدد به ۵ نفر کاهش پیدا کند و ظاهراً اسرائیل هم با این پیشنهاد موافقت کرده حال آنکه ادعایی درباره نظر حماس در این خصوص مطرح نشده است.

گزارش کان در حالی رسانه‌ای شده است که شبکه خبری الجزیره هم شامگاه شنبه جزئیاتی درباره آخرین وضعیت مذاکرات غیرمستقیم رژیم صهیونیستی با جنبش حماس منتشر کرد.

آنگونه که از گزارش الجزیره برمی‌آید، پیشنهاد اسرائیل شامل «مخالفت با مسائلی مانند توقف جنگ، خروج نیرو‌های این رژیم از نوار غزه و بازگشت بدون قید و شروط آوارگان» است.

به گفته منابع مطلع، رژیم اسرائیل طرحی سه مرحله‌ای را پیشنهاد داده و شرط گذاشته است که در مرحله نخست از توافق، ۴۰ اسیر اسرائیلی آزاد شوند.

این منابع ادامه دادند: اسرائیل پیشنهاد داده است که دو هفته پیش از آغاز اجرای توافق، به صورت روزانه، دو هزار آواره به شمال نوار غزه بازگردند. رژیم اسرائیل همچنین با درخواست حماس برای آزادی ۳۰ نفر از اسرای محکوم به حبس ابد در قبال آزادی یک نظامی زن صهیونیست مخالفت کرده است».

این منابع تأکید کردند، اسرائیل فقط با آزادی پنج نفر از اسرای محکوم به حبس ابد موافقت کرده و گفته است که این رژیم، افرادی را که باید آزاد شوند، تعیین خواهد کرد، نه حماس.

پیدا و پنهان پیشنهاد جدید رژیم اسرائیل در مذاکرات تبادل اسرا

به گفته این منابع، رژیم صهیونیستی در ازای آزادی زندانیان فلسطینی، خواستار آزادی «هدار گلدن» و «شائول آرون» دو نظامی اسیر اسرائیلی شده است.

این منابع در پایان تأکید کردند که اسرائیل شرط گذاشته است که اسرای محکوم به حبس ابد که آزاد شوند، باید به خارج از فلسطین منتقل شوند.

پایگاه آکسیوس هم شامگاه شنبه به نقل از یک مقام ارشد صهیونیست گزارش داد که «ویلیام برنز» مدیر سیا در سفر به دوحه طرحی را درباره تعداد زندانیان فلسطینی که باید در ازای هر اسیر اسرائیلی آزاد شوند، ارائه کرده است. آکسیوس مدعی شده که اسرائیل با طرح آمریکا موافقت کرده و منتظر پاسخ حماس است.

این در حالی است که به گفته حماس، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی مخالف هر گونه توافق است و به هر بهانه‌ای، از حصول این توافق جلوگیری می‌کند.

آنگونه که از گزارش کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی برمی‌آید، هیئت مذاکره‌کننده رژیم اسرائیل در پی ناکامی در این دور از مذاکرات دوحه، قصد بازگشت به تل‌آویو را دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی