مک لارن به مالکیت کشور بحرین درآمد!


مک لارن به مالکیت کشور بحرین درآمد!

با سرمایه‌گذاری صندوق ثروت دولتی ممتلکات کشور بحرین، از این پس شرکت خودروسازی سوپر اسپرت بریتانیایی مک لارن به کشور بحرین تعلق دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز،صندوق سرمایه گذاری دولتی این کشور حاشیه خلیج فارس که با عنوان هولدینگ ممتلکات بحرین (Bahrain Mumtalakat Holding Company) شناخته می‌شود، مالکیت کامل شرکت خودروسازی مک لارن را در اختیار گرفته است. صندوق بحرینی پیش از این و از سال 2007، زمانی که 30 درصد از سهام این شرکت را خریداری کرد، سرمایه‌گذار این گروه بوده و به مرور طی این سال‌ها سهام خود را از ۶۰ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش داده است و بزرگترین سهامدار McLaren لقب گرفته بود. اکنون در سال ۲۰۲۴ هولدینگ ممتلکات بحرین به‌طور کامل مالک مک لارن اتوموتیو است. این معامله به این معنی است که بحرین اکنون مالک اکثریت سهام تیم فرمول یک این شرکت نیز لقب گرفته است.

طبق اعلام مدیران این شرکت خودروسازی واگذاری تمامی سهام شرکت مک لارن به بحرین نشان‌دهنده یک نقطه عطف در مسیر تحول در حال انجام این گروه خودروهای لوکس و اسپرت است و به مک لارن اجازه می‌دهد تا بر ارائه طرح تجاری بلندمدت متمرکز شود. همچنین این طرح شامل سرمایه‌گذاری در محصولات و فناوری‌های جدید می‌شود که به مک لارن اتوموتیو اجازه می‌دهد تا برای توسعه مدل‌های آینده خود گام مهمی برای توسعه بردارد.

در جریان این سرمایه گذاری، پل والش، مدیر اجرایی گروه مک‌ لارن گفت:این امر ما را قادر می‌سازد تا روی ارائه طرح تجاری بلندمدت خود، از جمله سرمایه‌گذاری در محصولات و فناوری‌های جدید، تمرکز کنیم و در عین حال به بررسی مشارکت‌های فنی بالقوه با شرکای صنعتی ادامه دهیم.

در ادامه نیز شیخ عبدالله بن خلیفه آل خلیفه، مدیرعامل ممتلکات بحرین (BMHC) افزود:

این سازماندهی مجدد و ساختار ساده شده جدید مک‌ لارن را برای موفقیت قرار می‌دهد و راه‌های راهبردی را باز می‌کند که شامل بررسی شراکت‌های جدید برای افزایش رشد شرکت در سال‌های آینده است.

شایعاتی وجود دارد که این شرکت قصد دارد هایپرکار جدید خود را تا پایان سال عرضه کند. احتمالا این هایپرکار دارای یک موتور پلاگین هیبریدی V8 با قدرت بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار خواهد بود.

دلایل واگذاری شرکت خودروسازی سوپراسپرت بریتانیایی

این شرکت چند سالی است که تحت فشار مالی شدید قرار گرفته است. در ۹ ماهه اول سال ۲۰۲۳، مک لارن با ضرر ۲۷۹.۵ میلیون پوندی مواحه بوده است. همچنین همه‌گیری ویروس کرونا در سال‌های گذشته فشار اقتصادی زیادی بر این شرکت وارد کرد؛ زیرا تولید خودروها به حالت تعلیق درآمد و فعالیت‌های مسابقه‌ای در سراسر جهان لغو شد. این سازنده سوپر اسپرت برخی از خودروهای خود را در سال ۲۰۲۲ به فروش رسانده تا برای پروژه «آرتورا» تامین مالی کند.

تیم مسابقاتی این گروه در رویدادهای فرمول یک، ایندی کار، فرمول E، اکستریم E و مسابقات الکترونیکی شرکت می‌کند. این شرکت همچنین تحت تاثیر یک بازسازی اساسی در ساختار قرار گرفت و 25 درصد از نیروی کار خود را در ماه مه سال 2020 اخراج کرد. سپس با ایجاد اختلال گسترده در زنجیره تأمین، به‌ویژه کمبود تراشه های رایانه‌ای متحمل ضرر شد. سهام‌داران شرکت مک لارن در دسامبر 2023 تجدید سرمایه کامل این گروه را تایید کردند. بنابراین چاره‌ای جز واگذاری این شرکت برای جبران کسری بودجه و راه‌اندازی مجدد کارخانه‌ها نبود و بدین ترتیب بحرین این فرصت را غنیمت شمرد و نسبت به خریداری تمامی سهام این شرکت اقدام کرد.

منبع : دیده بان ایران
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا