غلامرضا مصباحی مقدم: دولت باید اقتصاد را واگذار کند


غلامرضا مصباحی مقدم: دولت باید اقتصاد را واگذار کند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت باید اقتصاد را واگذار کند، به مردم میدان بدهد و مشوق ایجاد کند. برخی موانع هم، موانع اداری است و اگر مردم تقاضایی برای انجام کسب و کار دارند با مشکل و معطلی روبرو می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز، غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به شعار سال ۱۴۰۳ به نام «جهش تولید با مشارکت مردمی»، گفت: اقتصاد زمانی مردمی می‌شود که هم مردم منابع مالی‌ خود را به اقتصاد بیاورند و سرمایه‌گذاری کنند و هم نقش مدیریتی ایفا کنند، مسئولیت بپذیرند و مدیریت‌ها را به دست بگیرند.

وی با بیان اینکه دولت باید سعی کند کارهای حاکمیتی را انجام دهد، عنوان کرد: کار حاکمیتی سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، نظارت و حمایت است و کار مردم به‌دست گرفتن میدان اقتصادی در حوزه‌هایی از جمله کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن، خدمات و سایر حوزه‌ها است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه دولت باید آنچه را که از شرکت‌ها در اختیار دارد واگذار کند، افزود: این موضوعی بوده که رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی ۱۳۸۵ ابلاغ کردند و تا حدودی اجرا شده اما هنوز تا رسیدن به نقطه نهایی بسیار باقی مانده است.

مصباحی‌مقدم بیان کرد: من معتقدم برای اینکه منابع مردم جذب شود باید در مواردی سرمایه‌گذاری صورت بگیرد و منابع جذب شود که تولید در آنها امکان جهش دارد و این بخشی از شعار سال با نام جهش تولید با مشارکت مردمی است.

وی با بیان اینکه امکان جهش تولید در بخش‌های انرژی و اقتصاددریامحور وجود دارد، خاطرنشان کرد: در بخش انرژی، اقتصاد ما از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و به لحاظ ذخایر نفت و گاز در جایگاه اول جهانی قرار داریم به این معنا که ترکیبی از ذخایر نفت و گاز روی هم رفته ایران را در جایگاه اول جهانی قرار داده اما متاسفانه ما درست از آن بهره‌برداری نمی‌کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از حوزه‌های مشترک ما، همسایگان‌مان استفاده می‌کنند و آنها در استفاده از این حوزه‌ها با استفاده از شرکت‌های بین‌المللی فعال هستند در حالی که ما با وجود اینکه شرکت‌های تولید کننده نفت و گاز و شرکت‌های بخش خصوصی و دولتی داریم اما در این حوزه‌ها عقب مانده هستیم.

مصباحی‌مقدم اضافه کرد: سیاستگذاری شده که ما در حوزه‌های مشترک نفت و گاز کار کنیم این سیاست‌ها را رهبر معظم انقلاب طی سال‌های گذشته تاکنون بیان، اعلام و ابلاغ کرده‌اند اما کمتر در مقام عمل به اجرا درآمده است.اگر بخواهند این سیاست‌ها را اجرا کنند باید در حوزه‌های مشترک میان ایران و عراق، ایران و قطر، ایران و کویت، ایران و روسیه و امثال اینها سرمایه‌گذاری کنند در عین حال اگر این سرمایه‌گذاری اتفاق بیفتد یک جهش تولید خواهیم داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: برای تامین منابع سرمایه باید از منابع داخلی و خارجی استفاده شود. مردم میلیاردها دلار را هم به صورت ارز و هم به صورت طلا نگهداری می‌کنند یعنی سرمایه خود را تبدیل به ارز و طلا کرده‌اند دلیل آن هم این بوده که خواسته‌اند ارزش پول خود را در برابر تورم حفظ کنند.

مصباحی‌مقدم با اشاره به برنامه دولت، شرکت نفت و صندوق توسعه ملی برای جذب منابع مالی مردم در بالادستی‌های نفت و گاز و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مشترک گفت: بازدهی سرمایه در این حوزه‌ها تنها ۳۰ یا ۴۰ درصد نیست بلکه بسیار بیش از اینهاست و این حوزه هرچقدر که بازدهی سرمایه دارند باید به مردم بدهند.

وی تصریح کرد: باید اعتماد مردم را جلب و کاری کنند که مردم سرمایه‌ خود را به خارج از کشور نبرند و در ترکیه و کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری نکنند بلکه در خود کشور سرمایه‌گذاری کنند و این هم منوط به این است که بازگشت سرمایه و سود به گونه‌ای باشد که رغبت و انگیزه برای مردم پدید آورد و اینگونه است که جهش تولید رخ می‌دهد این موضوع در دستور کار دولت قرار دارد و برنامه هفتم توسعه هم حکایت از این می‌کند که این مسیر در حال دنبال شدن است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در تحلیل خود از موانع موجود بر سر راه حضور مردم در اقتصاد گفت: از جمله موانع می‌توان به این موضوع اشاره کرد که دولت هر کجا که ورود پیدا کرده به گونه‌ای سلطه یافته که راه به مردم نداده است که این مانع حتما باید برطرف شود.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: دولت باید اقتصاد را واگذار کند، به مردم میدان بدهد و مشوق ایجاد کند. برخی موانع هم، موانع اداری است و اگر مردم تقاضایی برای انجام کسب و کار دارند با مشکل و معطلی روبرو می‌شوند.

وی افزود: خوشبختانه طی سال گذشته درگاه واحدی که وزارت اقتصاد و دارایی برای راه‌اندازی کسب و کارها ایجاد کرد ورود فعالان اقتصادی و بنگاه‌های اقتصادی را به کسب کارهای جدی سهل کرده که از این جهت جای تقدیر و تشکر دارد.

عضو مجلس خبرگان بیان کرد: البته باز هم ما می‌بینیم که در بخشی از ادارات هنوز موانعی وجود دارد و دلسردی‌هایی ایجاد می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که مردم با اشتیاق سرمایه‌گذاری کنند در حالی که هر کسی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند باید از وی استقبال و به او کمک کرد تا احساس کند به او میدان داده می‌شود.

منبع : ایرنا
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان