رفع موانع تولید چه نقشی در رونق اقتصادی دارد؟


رفع موانع تولید چه نقشی در رونق اقتصادی دارد؟

مرتضی افقه، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اگر موانع تولید رفع شوند شاهد خروج سرمایه از کشور نخواهیم بود، گفت: با رفع موانع تولید ورود و جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور تسهیل خواهد شد.

رفع موانع تولید چه نقشی در رونق اقتصادی دارد؟

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ اهمیت مقوله تولید و رفع موانع پیش روی تولید و کسب و کار بارها به‌وسیله امام خامنه ای (مد ظله العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به مسئولان بخش های مختلف دولت گوشزد شده است و ایشان خواستار اهتمام جدی به این موضوع بوده اند. این واقعیت را می توان در نامگذاری سال های اخیر به‌وسیله ایشان به خوبی دید.

رهبر انقلاب اسلامی مهم‌ترین راهکارهای رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار را حذف مقررات غیر ضرور و مزاحم، آسان‌سازی دریافت مجوزهای اشتغال، ایجاد پنجره‌ واحد برای اخذ مجوز، ثبات قوانین، قابل پیش‌بینی کردن اقتصاد، امنیت سرمایه‌گذاری، تأکید بر سیاست‌های تشویقی برای فعالیت های مولد، تأکید بر دانش‌بنیان کردن زنجیره‌ تولید در کشور، مبارزه با فساد، حمایت از صنایع داخلی و جلوگیری قاطع از قاچاق عنوان می کنند.

انتخاب این شعار مشخص می کند بدون مشارکت مردم نمی توان تصور کرد جامعه ای رو به پیشرفت باشد

مرتضی افقه، کارشناس مسائل اقتصادی درباره اینکه چرا مشارکت مردم در اقتصاد و جهش تولید مهم است، به «راهبرد معاصر» گفت: هیچ کشوری بدون حمایت، مشارکت و پشتیبانی مردم در همه زمینه ها امکانی برای پیشرفت و توسعه ندارد. بی مشارکت و سهیم شدن مردم در بخش های مختلف نمی توان انتظار داشت کشور توسعه یابد و درآمدزایی داشته باشد، بنابراین بخشی از توسعه کشور وابسته به مشارکت مردم در اقتصاد است.

وی با بیان اینکه شرط جدایی ناپذیر هر پیشرفتی مشارکت مردم در زمینه تولید است، افزود: برای پیشرفت اقتصادی با رویکرد جهش تولید سرمایه گذاری مؤلفه بسیار مهمی به شمار می رود. به همین دلیل در همه جوامع پس اندازهای مردم راهی بخش های مولد می شود؛ به این معنا که بخشی از درآمد مردم پس انداز می شود و مردم سرمایه های خرد خود را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم وارد تولید می کنند.

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: سرمایه های خرد و کلان به صورت مستقیم و غیر مستقیم مانند ورود سرمایه ها به فعالیت های تولیدی به‌وسیله نهادهای پولی و مالی همچون بانک، بورس و بازار سرمایه در تولید مشارکت داده می شوند.

افقه شعار سال 1403 با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: انتخاب این شعار مشخص می کند بدون مشارکت مردم نمی توان تصور کرد جامعه ای رو به پیشرفت باشد. سرمایه داران کلان راه های سرمایه گذاری در پروژه های تولیدی را بلدند، اما درباره دارندگان سرمایه های خرد لازم است نهادهای پولی و مالی به مردم کمک کنند. ضمن اینکه این نهادها به صورت عملی باید وارد مقوله حمایت از تولید شوند.

وی درباره راه های حفظ مشارکت مردم برای سرمایه گذاری در بخش تولید تصریح کرد: رفع موانع تولید و سودآور کردن فعالیت های تولیدی از اهم موضوعاتی است که باید در سرلوحه فعالیت مسئولان برای تحقق شعار سال 1403 قرار بگیرد. در صورتی که موانع تولید رفع شوند، نه تنها شاهد خروج سرمایه از کشور نخواهیم بود، بلکه شاهد ورود و جذب سرمایه های ایرانیان خارج از کشور خواهیم بود.

افقه معتقد است: جذب سرمایه های داخلی و خارجی در راستای مشارکت مردم در زمینه تولید و متعاقب آن جهش تولید نیازمند تحولات ساختاری است تا مردم با اطمینان به ساختار اقتصادی و مولد کشور پس اندازهای خرد خود را در بانک و بورس در راستای جهش تولید سرمایه گذاری کنند.

وی افزود: اگر قرار است مردم مشارکت کنند از سویی باید موانع کسب و کار برطرف شود و از سوی دیگر تورم کاهش یابد تا زمینه مشارکت مردم در تولید فراهم شود. جهش تولید با مشارکت مردم موضوع مهمی است که تحقق آن مشروط به ورود همه جانبه مسئولان است تا تحولات لازم را برای جذب سرمایه ها و منابع پولی و مالی مردم فراهم کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک روز معلم مبارک به برادرم 1401 + عکس نوشته تبریک روز معلم به برادر