دیدار پوتین با مقامات روسیه در خصوص حمله تروریستی


دیدار پوتین با مقامات روسیه در خصوص حمله تروریستی

سازمان ملل، رهبران و وزارت امور خارجه اکثر کشورها و بسیاری از پایتختهای جهان حمله تروریستی عصر جمعه در مجتمع تالار شهر کروکوس در حومه شهر مسکو را محکوم کردند، ولی کاخ سفید تلاش کرد این حمله را به مخالفت با سیاست پوتین مرتبط کند.

دیدار پوتین با مقامات روسیه در خصوص حمله تروریستی

به گزارش راهبرد معاصر، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین صبح امروز اعلام کرد که رئیس سرویس امنیت فدرال (FSB) روسیه- الکساندر بورتنیکوف، وزیر امور داخلی- ولادیمیر کولوکولتسف، فرمانده گارد روسیه- ویکتور زولوتوف و رئیس کمیته تحقیقات این کشور- الکساندر باستریکین در خصوص روند پیشرفت تحقیقات در مورد حمله تروریستی در مجتمع تالار شهر کروکوس (Crocus City Hall) در حومه شهر مسکو به رئیس جمهور ولادیمیر پوتین گزارش دادند.

پوتین همچنین با تاتیانا گولیکووا، معاون نخست‌وزیر، میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت و آندری واروبیوف، فرماندار منطقه مسکو، در خصوص روند کمک رسانی به قربانیان و وضعیت مجروحان این حمله تروریستی دیدار و گفتگو کرد.

تیراندازی افراد ناشناس در تالار کروکوس "سیتی هال" در شامگاه روز جمعه رخ داد. سالن کنسرت قرار بود میزبان اجرای زنده گروه موسیقی "پیک‌نیک" باشد. علاوه بر این، مهاجمان سالن را به آتش کشیدند که تقریباً 13 هزار متر مربع در آتش سوخت. نیروهای امداد در طول شب درصدد مهار آتش سوزی بودند.

کمیته تحقیقات روسیه صبح امروز گزارش داد که تعداد کشته شدگان در این اقدام تروریستی به بیش از 60 نفر افزایش یافته است. در بیانیه منتشره آمده است: اجساد کشته شدگان در حال بررسی است. تاکنون مشخص شده که بیش از 60 نفر در نتیجه این حمله تروریستی کشته شده‌اند. متأسفانه ممکن است تعداد قربانیان افزایش یابد.»

طبق این اطلاعات، بیش از 100 نفر هم در این حمله مجروح شدند. به گفته میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه، در نتیجه این اقدام تروریستی در مجموع 115 نفر در بیمارستان بستری شدند که وضعیت بیش از 60 آنها وخیم گزارش شده است. در میان قربانیان پنج کودک وجود دارند که حال یکی از آنها وخیم است.

سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو، گفت که در پایتخت، بعد از اتفاق شب گذشته، تمامی رویدادهای ورزشی، فرهنگی و سایر رویدادهای عمومی تا آخر روز یکشنبه لغو شده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله به تالار شهر کروکوس در حومه شهر مسکو را بر عهده گرفت. البته این اطلاعات ممکن است نامعتبر باشد.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید، شب گذشته تلاش کرد حمله تروریستی در تالار شهر کروکوس در حومه مسکو را توجیه کند. وی در توضیح گزارش‌ها درباره کشته‌شدگان این حمله گفت: «بدیهی است که افرادی در مسکو و روسیه هستند که با نحوه اداره کشور توسط آقای پوتین [رئیس‌جمهور روسیه] پوتین موافق نیستند».

با این حال، وی بلافاصله با ذکر این نکته که در حال حاضر هیچ ارتباط مستقیمی بین حمله تروریستی و رژیم سیاسی روسیه وجود ندارد، سعی در تصحیح سخنان خود کرد.

علاوه بر این، پس از این حادثه، وزارت امور خارجه آمریکا هیچ ابراز همدردی با خانواده‌های کشته شدگان و مجروحان نکرد.

پیش از این، کربی در یک نشست خبری گفت که نمی تواند درباره جزئیات این حمله صحبت کند. در عین حال او افزود: پیش از این، وزارت امور خارجه و سفارت آمریکا به آمریکایی‌های مقیم مسکو اطلاعیه‌هایی ارسال کرده‌اند تا در صورت امکان از حضور در مناطق شلوغ به دلایل امنیتی اجتناب کنند.

پیش از آن، سفارت آمریکا در مسکو با ابراز تأسف در ارتباط با این حمله تروریستی مسکو، از شهروندان آمریکایی خواست از عزیمت به منطقه حادثه خودداری کنند.

شورای امنیت سازمان ملل حمله تروریستی "شرور و بزدلانه" در منطقه کراسنوگورسکی شهر مسکو را به شدت محکوم کرد. دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه یادآور شد که در بیانیه‌ای از سوی تمامی اعضا که توسط یامازاکی کازویوکی، رئیس شورای امنیت تهیه شده، این اقدام جنایتکارانه تروریستی که منجر به تلفات غم انگیز ده‌ها نفر و مجروح شدن بیش از 100 نفر شده، با قاطعیت محکوم شده، به خانواده قربانیان و مردم روسیه تسلیت گفته و بر لزوم پاسخگو بودن عاملان، سازمان‌دهندگان، تامین کنندگان مالی و حامیان این جنایت تاکید شده است.

اعضای شورای امنیت تاکید کردند که هر اقدام تروریستی صرف نظر از انگیزه آنها، در هر کجا و توسط هر کسی که انجام شود، جنایتکارانه و غیرقابل توجیه است.

بامداد امروز، شنبه، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، حمله تروریستی به تالار شهر کروکوس در حومه مسکو را محکوم کرده و افزود که پاریس به نظارت بر تحولات ادامه می دهد. ماکرون گفت:پاریس همبستگی خود را با قربانیان، عزیزان آنها و کل مردم روسیه اعلام می‌کند.

وزارت خارجه فرانسه نیز در ارتباط با این حمله وحشتناک تروریستی به مردم روسیه تسلیت گفت و تاکید کرد که باید حقیقت در مورد علل و مقصران آنچه رخ داده، مشخص شود.

صبح امروز، نارندرا مودی، نخست وزیر هند نیز حمله تروریستی در منطقه مسکو را محکوم کرد و افزود که مردم هند در این شرایط اندوهناک با دولت و مردم روسیه اعلام همبستگی می‌کنند.

پیش از این گابریلیوس لندسبرگیس، وزیر امور خارجه لیتوانی، در ارتباط با حمله تروریستی در مسکو، در اظهار نظری نامفهوم در این باره، خواستار آن شد که «بیایید تمرکز خود را از دست ندهیم.»

وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که بغداد حمله تروریستی 22 مارس در مسکو را محکوم میکند و از جامعه جهانی خواست تا مسئولانه با تروریسم مبارزه کنند. این وزارتخانه مواضع قاطع عراق در مورد نیاز جامعه بین المللی به انجام مسئولیت خود برای مقابله با تروریسم و ​​رد هر گونه اقدامات خشونت آمیز در همه اشکال و مظاهر را تأیید کرد.

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در ارتباط با حمله تروریستی شنیع عصر روز جمعه در حومه مسکو به مردم روسیه تسلیت گفت.

وزارت خارجه چک نیز این جنایت را محکوم و تاکید کرد که حمله به غیرنظامیان در هر کشوری غیرقابل قبول است.

وزارت خارجه اسپانیا با محکوم کردن حمله تروریستی در مسکو، از اخبار رسیده از روسیه ابراز تاسف و تاکید کرد مادرید تمام اشکال خشونت را محکوم می ‌کند.

پیام تسلیتی از طرف وزارت خارجه سوئیس نیز به مسکو ارسال شده و یادآور شد که آنها تحولات را زیر نظر دارند.

کشورهای صربستان، آذربایجان و لهستان در ارتباط با حمله تروریستی به رهبری و شهروندان روسیه تسلیت گفتند.

الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان، یادآور شد که سرویس‌های اطلاعاتی غربی از اوایل ماه مارس به شهروندان خود در مورد خطر احتمالی در مراکز خرید و سالن‌های کنسرت هشدار داده بودند. به گفته او، این بدان معناست که آن‌ها برخی از ارتباطات را رهگیری کرده و اطلاعاتی بدست آورده و می‌دانستند که اتفاقی خواهد افتاد.

الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان نیز در پیامی برای ولادیمیر پوتین، گفت که "عمیقاً از خبر حمله تروریستی وحشتناک شوکه شده، به مردم روسیه تسلیت گفته و برای همه مجروحان آرزوی شفای عاجل دارد.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس نیز به همتای روس خود در ارتباط با این حادثه تروریستی ابراز همدردی کرد و اطمینان داد که عاملان آن شناسایی و مجازات خواهند شد.

رادوسلاو سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان نیز به نمایندگی از مقامات و شهروندان کشورش حمله تروریستی در منطقه کراسنوگورسکی مسکو را محکوم و تاکید کرد: «مسلماً ما تروریسم را به هر شکلی محکوم می‌کنیم.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در ارتباط با این حادثه به روس‌ها تسلیت گفت. هاکان فیدان، وزیر امور خارجه این کشور در گفتگوی تلفنی با سرگئی لاوروف همتای روس خود تاکید کرد که اردوغان تروریسم را به شدت محکوم می‌کند.

پیتر استانو، سخنگوی دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حمله تروریستی در نزدیکی مسکو را محکوم کرده و یادآور شد که بروکسل از گزارش‌های رسیده از روسیه شوکه شده و البته هرگونه حمله علیه غیرنظامیان را محکوم خواهد کرد.

پیش از این وزارت خارجه پاکستان، ایتالیا و آلمان نیز با پیام تسلیت به این فاجعه واکنش نشان دادند./ تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی