برقی، بنزینی یا هیبریدی؟ درگ کیا EV9، رنجروور ولار و ولوو XC90


برقی، بنزینی یا هیبریدی؟ درگ کیا EV9، رنجروور ولار و ولوو XC90

سه شاسی‌بلند میان سایز با پیشرانه‌های متفاوت بنزینی، هیبریدی و الکتریکی به مصاف هم رفته‌اند تا ببینیم در ۴۰۰ متر کدام نوع پیشرانه سریع‌تر است. این روزها انواع مختلفی از شاسی‌بلندها به بازار عرضه می‌شوند و امکان انتخاب از بین پیشرانه‌های...

سه شاسی‌بلند میان سایز با پیشرانه‌های متفاوت بنزینی، هیبریدی و الکتریکی به مصاف هم رفته‌اند تا ببینیم در ۴۰۰ متر کدام نوع پیشرانه سریع‌تر است.

برقی، بنزینی یا هیبریدی؟ درگ کیا EV9، رنجروور ولار و ولوو XC90

این روزها انواع مختلفی از شاسی‌بلندها به بازار عرضه می‌شوند و امکان انتخاب از بین پیشرانه‌های بنزینی، هیبریدی و الکتریکی برای خریداران وجود دارد؛ اما کدام‌یک از این پیشرانه‌ها برای یک شاسی‌بلند میان سایز خانوادگی مناسب‌تر خواهد بود؟ هرچند مسابقهٔ درگ نمی‌تواند به این سؤال پاسخ دهد اما بااین‌حال، سم کارلیجن شاسی‌بلندهایی را با این سه پیشرانهٔ مختلف گرد هم جمع کرده است تا عملکرد خود را در ۴۰۰ متر نشان دهند. این سه خودرو همچنین قیمتی تقریباً یکسانی هم دارند تا رقابتی عادلانه‌تر را ببینیم.

برقی، بنزینی یا هیبریدی؟ درگ کیا EV9، رنجروور ولار و ولوو XC90

جدیدترین عضو این جمع کیا EV9 تمام الکتریکی است. این شاسی‌بلند کره‌ای از دو موتور الکتریکی استفاده می‌کند که مجموعاً ۳۸۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. EV9 با ۲۶۵۰ کیلوگرم وزن، سنگین‌ترین خودروی این رقابت محسوب می‌شود. خودروی بعدی نمایندهٔ شاسی‌بلندهای بنزینی یعنی رنجروور ولار P400 است. این ماشین از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ و سوپرشارژر بهره می‌برد که ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. ولار با گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک، ۲۰۲۰ کیلوگرم وزن دارد.

برقی، بنزینی یا هیبریدی؟ درگ کیا EV9، رنجروور ولار و ولوو XC90

در آخر هم به عضو هیبریدی جمع یعنی ولوو XC90 T8 می‌رسیم. این شاسی‌بلند سوئدی زیر کاپوت خود یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربو دارد که به‌تنهایی ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. علاوه بر این، یک موتور الکتریکی هم با ۱۴۵ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور وجود دارد که مجموع خروجی را به ۴۵۵ اسب بخار قدرت و ۷۱۰ نیوتن متر گشتاور می‌رساند. با وجود این قوای محرکهٔ پیچیده و برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک و گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک، XC90 با وزن ۲۳۵۵ کیلوگرم هنوز هم از کیا سبک‌تر است.

برقی، بنزینی یا هیبریدی؟ درگ کیا EV9، رنجروور ولار و ولوو XC90

در این ویدئو ابتدا ولوو و رنجروور به مصاف هم می‌روند. بین این دو شاسی‌بلند دو مسابقهٔ رولینگ و دو درگ برگزار می‌شود که در سه تای آن‌ها ولوو به پیروزی می‌رسد. پس‌ازاینکه XC90 رقیب بریتانیایی را شکست می‌دهد، حالا باید در برابر کیا EV9 صف‌آرایی کند. کراس‌اوور سوئدی‌ها در هردو مسابقهٔ رولینگ پیروز شد اما در مسابقات درگ از حالت سکون، EV9 به لطف گشتاور فوری موتورهای الکتریکی توانست رقیب هیبریدی را با اختلاف زیادی مغلوب کند.

مشخصات فنی

کیا EV9 رنجروور ولار P400 ولوو XC90 T8
پیشرانه الکتریکی دو موتوره ۳ لیتری I6 توئین شارژر ۲ لیتری I4 توربو هیبریدی
قدرت ۳۸۰ اسب بخار ۴۰۰ اسب بخار ۴۵۵ اسب بخار
گشتاور ۷۰۰ نیوتن متر ۵۵۰ نیوتن متر ۷۱۰
گیربکس تک سرعته ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ
وزن ۲۶۵۰ کیلوگرم ۲۰۲۰ کیلوگرم ۲۳۵۵ کیلوگرم
قیمت ۷۵ هزار دلار ۷۴ هزار دلار ۷۶ هزار دلار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ رونماییِ چین از اولین ربات انسان‌نمای تمام‌الکتریکی