شکایت وزارت دادگستری آمریکا از اپل به دلیل انحصارگرایی؛ شروع یک سقوط؟


شکایت وزارت دادگستری آمریکا از اپل به دلیل انحصارگرایی؛ شروع یک سقوط؟

اپل سال‌هاست که یکی از سه شرکت بزرگ دنیاست و میلیاردها دلار پول را وارد خاک آمریکا می‌کند. اما به نظر این عملکرد بی‌نظیر و تبدیل شدن به برند شماره یک دنیای فناوری در بیشتر کشورها نیز مانع رسیدگی عدالت به حساب و فعالیت این شرکت نشده است. بنابر...

اپل سال‌هاست که یکی از سه شرکت بزرگ دنیاست و میلیاردها دلار پول را وارد خاک آمریکا می‌کند. اما به نظر این عملکرد بی‌نظیر و تبدیل شدن به برند شماره یک دنیای فناوری در بیشتر کشورها نیز مانع رسیدگی عدالت به حساب و فعالیت این شرکت نشده است. بنابر گزارش‌های منتشر شده، به تازگی شکایتی علیه اپل در وزارت دادگستری ایالات متحده ثبت شده که اپل را به انحصار گرایی در بازار گوشی‌های هوشمند متهم کرده است.

بنابر گزارش TheVerge، روز گذشته، وزارت دادگستری ایالات متحده (DOJ) اقدام به شکایتی بی سابقه علیه شرکت اپل کرد. ادعای مطرح شده در این شکایت مطرح می‌کند که اپل، به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های دنیای فناوری، بازار موبایل را به صورت غیرقانونی تحت انحصار خود درآورده است. این شکایت که در دادگاه منطقه‌ای نیوجرسی ثبت شده، اپل را به حفظ قدرت انحصاری خود در بازار اسمارت‌فون‌ها متهم می‌کند. وزارت دادگستری ایالات متحده معتقد است که انحصار ایجاد شده توسط اپل موجب می‌شود این شرکت دست بالا را در پیشی گرفتن از رقبای خود در دنیای فناوری داشته باشد و عملاً بسیاری از رقبا در شرایط یکسان یارای رقابت با اپل را نخواهند داشت.

به گفته مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده، اپل با استفاده از قدرت انحصاری خود، مانع از رقابت سالم شده و به این ترتیب، هزینه‌های بیشتری را از مصرف‌کنندگان، توسعه‌دهندگان و خالقان محتوا دریافت کرده است. این شکایت، که توسط 16 دادستان کل ایالتی و منطقه‌ای دیگر نیز پشتیبانی می‌شود، به دنبال بازگرداندن رقابت به این بازارهای حیاتی به نفع عموم مردم آمریکا است.

جاناتان کانتر، رئیس بخش ضد انحصار وزارت دادگستری آمریکا در این زمینه می‌گوید:

برای سال‌ها، اپل با تحمیل یک سری قوانین و محدودیت‌های قراردادی (مثل بازی آرکید قدیمی موش و چکش) به تهدیدهای رقابتی پاسخ داده است. این قوانین به اپل اجازه می‌داد قیمت‌های بالاتری را از مصرف‌کنندگان اخذ نموده، هزینه‌های بالاتری را بر توسعه‌دهندگان و سازندگان اعمال کند و موجب حذف فناوری‌های برتر از رقبای خود شود.

شکایت وزارت دادگستری آمریکا از اپل به دلیل انحصارگرایی؛ شروع یک سقوط؟

در این میان، اپل با اتهاماتی شامل محدود کردن رشد برنامه‌ها و خدمات رقیب، دشوار کردن تغییر دستگاه‌ها برای کاربران به دلیل مسائل مربوط به سازگاری، و مسدود کردن رشد برنامه‌های استریم بازی بر روی دستگاه‌های خود مواجه است. این اقدامات، به گفته دادستانی، منجر به افزایش قیمت دستگاه‌ها برای مصرف‌کنندگان شده است.

پیامدهای این شکایت برای اپل

در صورتی که اپل در دادگاه به اتهام انحصارگرایی محکوم شود، ممکن است با پیامدهای حقوقی گسترده‌ای روبرو شود. این پیامدها می‌توانند شامل جریمه‌های سنگین مالی، اجبار به تغییر سیاست‌ها و رویه‌های کسب‌وکار، و حتی ممکن است به بازپرداخت خسارت به مشتریان منجر شود. علاوه بر این، اگر دادگاه تصمیم بگیرد که کمیسیون 30 درصدی اپل برای خریدهای درون‌برنامه‌ای ناشی از سوء استفاده از قدرت انحصاری است، این می‌تواند به ادعاهای غرامتی بزرگ از سوی مصرف‌کنندگان منجر شود.

همچنین، این ممکن است بر تصویر برند اپل و اعتماد مصرف‌کنندگان تأثیر بگذارد و شرکت را مجبور به بازنگری در روش‌های تجاری خود کند تا با قوانین ضدانحصار مطابقت داشته باشد. در نهایت، این می‌تواند به تغییراتی در بازار اپلیکیشن‌ها و خدمات دیجیتالی منجر شود که به نفع توسعه‌دهندگان و مصرف‌کنندگان باشد.

واکنش اپل به شکایت DOJ به اتهام انحصار

تا به این لحظه اپل با یک بیانیه کوتاه، به این دعوی پاسخ داده که به شرح زیر است:

این شکایت ما و اصولی را که محصولات اپل را در بازارهای رقابتی شدید متمایز می‌کند، تهدید می‌کند. اگر نتایج این دعوی برای DOJ موفقیت آمیز باشد، توانایی ما را برای ایجاد نوعی از فناوری که مردم از اپل انتظار دارند (یکپارچگی کامل سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات) مختل می‌کند. همچنین این دعوی موجب ثبت یک سابقه خطرناک در اعمال فشار و نفوذ دولت در دخالت در پیشبرد روند دنیای فناوری ایجاد خواهد کرد. ما معتقدیم که این دعوا بر پایه حقایق مطرح نشده، از نظر قانونی اشتباه است و به شدت در برابر آن از خودمان دفاع خواهیم کرد.

این شکایت، آخرین مورد از سلسله اقدامات قانونی علیه شرکت‌های بزرگ فناوری است که به دلیل نقض قوانین ضدانحصار تحت نظر قرار گرفته‌اند. گوگل و مایکروسافت نیز در گذشته با شکایت‌های مشابهی از سوی دپارتمان عدالت ایالات متحده مواجه شده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/همایش «قدس از چشمان آقای نادر»