تولید خودرو در سال 1402 به هدف‌گذاری خود رسید؟/ فراموشی 8 فرمان خودرویی رئیسی


تولید خودرو در سال 1402 به هدف‌گذاری خود رسید؟/ فراموشی 8 فرمان خودرویی رئیسی

وزارت صمت همه‌ساله برای رسیدن به اهدافی همچون ساماندهی بازار خودرو، میزان تولید شرکت‌های داخلی را هدف‌گذاری و برای رسیدن به آن، سعی در تسهیل روند تولید می‌کند. اما در سالی که گذشت، میزان تولید تا چه حدی به هدف‌گذاری انجام‌شده دست یافت؟

به گزارش تجارت‌نیوز، صنعت خودروسازی کشور که متشکل از خودروسازان و زنجیره تأمین گسترده آن‌ها است، یکی از بزگ‌ترین صنایع کشور محسوب می‌شود. این صنعت با ورود به فهرست تحریم‌های بین‌المللی آمریکا از سال 1397 با مشکلات متعددی برای تأمین قطعات روبه‌رو شد و در نتیجه میزان تولید و کیفیت محصولات، افت چشم‌گیری را تجربه کرد.

می‌توان گفت که از سال گذشته باز هم آمار تولید صعودی شده و خودروسازان توانستند تا حدودی خود را با شرایط موجود وفق دهند، اما آیا آن‌ها به هدف‌گذاری‌های انجام‌شده دست یافتند؟ هشت فرمانی که دو سال پیش توسط رئیس دولت صادر شد به کجا رسید؟

تولید خودرو باز هم کمتر از هدف‌گذاری وزارت صمت

با وجود اینکه وعده تولید خودرو از سوی وزارت سابق صمت، یعنی رضا فاطمی‌امین داده شده بود، اما به هر حال یکی از وعده‌های این وزارت‌خانه به شمار می‌رفت که باید در سال 1402 محقق می‌شد. فاطمی‌امین در تاریخ 14 فروردین امسال اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ هدف تولید خودرو حداقل یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه است؛ بنابراین تمام کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند خودرو تحویل داده خواهد شد.

این وعده در حالی داده شد که مرحله دوم سامانه یکپارچه هنوز اجرایی نشده بود و احتمال می‌رفت که تولید خودرو حتی نزدیک به یک میلیون و 700 هزار دستگاه باشد.

با بررسی وضعیت میدانی تحویل خودروهای سامانه یکپارچه به متقاضیان می‌توان فهمید که با وجود انصراف تعداد زیادی از متقاضیان، بخش بزرگی از افراد ثبت‌نامی در این سامانه خودرویشان را تحویل نگرفته‌اند. نکته جالب اینکه حتی خودروسازان را نمی‌توان در این باره مقصر دانست، زیرا طبق قانون تا زمانی که این شرکت‌ها پولی بابت تحویل خودرو دریافت نکرده‌اند، تعهدی در قبال مشتریان ندارند و این وزارت صمت است که باید به عنوان نهاد سیاست‌گذار، پاسخگوی متقاضیان باشد.

چند هفته پیش مهرداد خسروی، سرپرست وزارت صمت اعلام کرد: از ابتدای امسال تا پایان بهمن، حدود یک میلیون و 230 هزار دستگاه خودرو تولید شده است. بنابراین با احتساب این آمار به صورت میانگین 111 هزار و 800 دستگاه از انواع خودروها به صورت ماهانه تولید می‌شود. در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن، تولید خودرو به صورت تجمیعی به محدوده یک میلیون و 350 هزار دستگاه می‌رسد که باز هم اختلاف 250 هزار الی 350 هزار دستگاهی با وعده اعلام شده وزارت صمت خواهد داشت.

هدف‌گذاری سال 1401 حتی در سال 1402 هم محقق نشد

برنامه ارائه‌شده از سوی رضا فاطمی‌امین، وزیر سابق صمت، در سال 1400 حاکی از این بود که تولید خودرو برای سال 1401 به 1.6 میلیون دستگاه برسد و در سال 1404 به سه میلیون دستگاه برسد. با نگاه به آمار تقریبی تولید خودرو در سالی که گذشت می‌توان متوجه شد که تولید 1.6 میلیون دستگاه، حتی برای 1402 نیز محقق نشد و اکنون وزارت صمت باید برنامه‌ریزی خود را طوری پیش ببرد که طی دو سال آینده، میزان تولید 100 درصد افزایش یابد.

با توجه به انواع وعده‌های خودرویی وزارت صمت که محقق نشد، افزایش 100 درصدی تولید طی دو سال آن هم در وضعیتی که خودروسازان دولتی و خصوصی با مشکل تأمین ارز روبه رو هستند، اندکی دور از انتظار خواهد بود.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی