زاینده‌رود بامداد سوم فروردین‌ بازگشایی می‌شود


زاینده‌رود بامداد سوم فروردین‌ بازگشایی می‌شود

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از افزایش خروجی سد زاینده‌رود از بامداد سوم فروردین و جاری سازی آب در بخش خشک این رودخانه به منظور توزیع بخشی از حقابه کشاورزان شرق اصفهان خبر داد.

به گزارش مشرق، محمود چیتیان معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اظهار داشت: با افزایش خروجی سد زاینده‌رود و جاری سازی رودخانه، بخشی از نیاز آبی مربوط به کشت غله و نیاز آبی حقابه‌بران حوضه زاینده‌رود تامین خواهد شد.

وی تصریح کرد: باوجود بارش‌های اخیر، در مجموع بارندگی در سرشاخه‌های حوضه آبریز زاینده‌رود از ابتدای سال آبی فعلی(اول مهر ۱۴۰۲) تاکنون ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

معاون شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با تاکید بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب گفت: با مصرف بهینه از سوی همگان، قادر خواهیم بود نیاز بخش‌های مختلف را رفع کنیم.

رودخانه زاینده‌رود از بیستم آبان سالجاری به‌منظور انجام کشت پاییزه کشاورزان استان و آبیاری دوره اول مزارع بازگشایی شده بود و جریان آن پس از تخصیص آب به زمین‌های کشاورزی دوباره قطع شد.

زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های بیرویه در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین‌ دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

سد زاینده‌رود بعنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین‌کننده آب آشامیدنی، محیط‌زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران با ظرفیت افزون بر ۱.۲ میلیارد مترمکعب در سال ۱۳۴۹ بهره‌برداری شد.

این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

منبع: ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بلایی که ناخن کاشت سرتان می آورد / راهکار پیشگیری و درمان قارچ کاشت ناخن + فیلم