هوش مصنوعی گوگل وقوع سیل را ٧ روز زودتر پیش‌بینی می‌کند


هوش مصنوعی گوگل وقوع سیل را ٧ روز زودتر پیش‌بینی می‌کند

ایتنا - این فناوری امکان پیش‌بینی سیل را به ساکنان 80 کشور ارائه می‌دهد.

شرکت گوگل به تازگی توانسته از فناوری هوش مصنوعی برای پیش‌بینی وقوع سیل استفاده کند.
این شرکت اعلام کرده که موفق شده AI را برای پیش‌بینی سیلاب‌های رودخانه‌ها به‌گار بگیرد، و در مواردی اعلام پیش‌بینی تا تا هفت روز قبل از این اتفاق هم موفقیت‌آمیز بوده است.

به گزارش ایتنا، گوگل برای اینکه نشان دهد ادعایش به هیچوجه مبالغه‌آمیز نیست، و همچنین برای تاکید بر صحت علمی این نظریه، اعلام کرده که یافته‌های در مجله علمی معتبر Nature منتشر شده است.

از آنجا که وقوع سیل یکی از شایع‌ترین بلای طبیعی در سراسر جهان است و انسان‌های بسیاری را درگیر می‌کند، هر گونه پیش‌بینی و راه‌اندازی هر نوع سامانه هشدار اولیه، می‌تواند خبری خوب باشد.
البته پیش‌بینی اتفاقاتی مانند سیل، بسیار دشوار و پیچیده است، اما گوگل برای حل این مشکل، آموزش مدل‌های یادگیری ماشینی با انواع داده‌های مرتبط در این زمینه، از جمله سابقه سیلاب‌ها و رویدادهای مشابه، مشاهده و بررسی سطح رودخانه، و دیگر اطلاعات مربوط به این اتفاق را مورد استفاده قرار داده است.
گوگل سپس با بهره‌گیری از نقشه‌های بومی‌سازی شده، "صدها هزار" شبیه‌سازی را در نقاط مختلف طراحی و اجرا کرده،‌ و مجموعا با ترکیب این تکنیک‌ها توانسته به مدلی دست یابد که امکان پیش‌بینی دقیق برای سیل‌های آینده را فراهم می‌کند.

گوگل اعلام کرده هر چند این رویکرد در حال حاضر "مدل‌هایی بسیار دقیق برای نقاطی خاص" به شمار می‌روند،‌ اما این شرکت امیدوار به‌زودی این تکنیک برای رفع مشکل سیل در مقیاس جهانی قابل استفاده باشد.
با این تکنیک، گوگل موفق شد وقوع سیلاب را به‌طور متوسط 5 روز زودتر اعلام کند(و البته در برخی موارد این زمان به 7 روز هم رسید)، و به همین دلیل اعلام کرد که اکنون با اطمینان می‌توان به «امکان پیش‌بینی سیل در نقاطی از جهان 5 روز قبل از وقوع آن» اعتماد کرد.
این نقاط با توجه به دسترسی‌ها و امکانات فعلی، مناطقی مانند بخش‌هایی آفریقا و آسیا را دربرمی‌گیرد، و در مجموع، این فناوری به گوگل اجازه می‌دهد تا پیش‌بینی دقیق سیل در ۸۰ کشور با جمعیت کل ۴۶۰ میلیون نفر را ارائه دهد.

گوگل اعلام کرده این پیش‌بینی‌ها را در جست‌وجوی خود، نقشه‌های گوگل و نیز از طریق اعلان‌های اندروید در دسترس کاربران قرار داده است.
پیش‌بینی کامل گوگل برای وقوع سیل، همچنین از طریق سایت اختصاصی گوگل برای سیل که فعالیتش را از سال 2022 آغاز کرده نیز در دسترس است.

گوگل در صدد است در ادامه این پروژه، به بررسی «پتانسیل یادگیری ماشینی برای ایجاد مدل‌های پیش‌بینی بهتر سیل بهتر» ادامه دهد و طی همکاری با محققان دانشگاهی،‌ رویکرد مبتنی بر هوش مصنوعی را تنظیم کند، ر نهایت منجر به "پلتفرم جهانی پیش‌بینی سیلاب سرتاسری" شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مجموعه جمله و متن در مورد شهادت و شهیدان وطن