روستای مارز قلعه گنج


روستای مارز قلعه گنج ، روستایی جذاب در استان کرمان می باشد که به دلیل طبیعت زیبایی که دارد مورد علاقه گردشگران و کوهنوردان است. در جنوب شرقی کرمان و شهرستان قلعه گنج دهستانی به نام “مارز” قرار دارد که به دلیل هم مرز بودن در آخرین نقاط با استانهای...

روستای مارز قلعه گنج ، روستایی جذاب در استان کرمان می باشد که به دلیل طبیعت زیبایی که دارد مورد علاقه گردشگران و کوهنوردان است. در جنوب شرقی کرمان و شهرستان قلعه گنج دهستانی به نام “مارز” قرار دارد که به دلیل هم مرز بودن در آخرین نقاط با استانهای مجاور و نبود مسیر ارتباطی کاملا دور افتاده است. در این منطقه روستاهای دیگری همچون نم گاز، کرچکان، درکلات، لاهوگان با مرکزیت راین قلعه در مارز قرار دارند.

روستای مارز قلعه گنج

مردم این روستاها در تلفیقی از کپر و خانه های آجری و سیمانی بدون وسیله گرمایشی زندگی می کنند. دهستان مارز نزدیک به شش هزار خانوار جمعیت دارد و دارای پانزده آبادی مسکونی می باشد. این منطقه از محرومیت رنج می برد.

روستای مارز قلعه گنج

موقعیت جغرافیایی

مارز در منطقه ‌ای کوهستانی و با آب و هوای معتدل و خنک که در بیشتر ایام سال بارانی است واقع شده است. گفته می شود که دهستان مارز پناهگاه خرس سیاه آسیایی و یوزپلنگ ایرانی است. علاوه برآن مارز از قدمت تاریخی زیادی برخوردار است. به این منطقه زیبا و طبیعت خدادادی که می رسد کف ‌گیر بودجه ادارات راه و شهرسازی قلعه ‌گنج و استانداری کرمان به ته دیگ می ‌خورد و همچنان جاده این دهستان نیمه تمام رها شده است.

چند سالی است که خیران برای آبادانی و توسعه این دهستان تلاش ‌های فراوانی در زمینه آب ‌رسانی، ساخت مدرسه شبانه ‌روزی، کارگاه کارآفرینی زنان، خانه بهداشت و …. انجام داده اند. با تمام این سختی‌ ها نمی ‌شود از دیدن مظهر زیبایی‌ ها و اعجاز خلقت در مارز چشم پوشید و باید از تمامی پیچ‌ و ‌خم‌ های جاده خاکی لذت برد تا به این مناطق رسید.

روستای مارز قلعه گنج

به راین ‌قلعه که می‌ رسید، روستایی در دو طرف دامنه یک رودخانه بنا شده است. در قدیم خان‌ های محلی در آن اقامت داشته ‌اند. روستای بعدی که در پیچ ‌و‌ خم جاده دیده می ‌شود، درکلات است. روستایی که مرکز دهستان مارز بوده و امکاناتی از جمله دهیاری، مدرسه، خانه بهداشت و‌ ….نیز دارد.

رودخانه ‌های فصلی در اطراف روستا دیده می ‌شود. وجود چشمه‌ سارهای جاری نشان از باران ‌های خوب این منطقه است در هر فصل از سال که به مارز بیایید، از آب و هوای خنک لذت خواهید برد.

روستای مارز قلعه گنج

سوغات مارز

از سوغاتی های مارز می توان خرمای معروف آن را نام برد که بسته بندی های آن با دارو های گیاهی تزیین می شود. دیگر سوغاتی های آن مستوک، پس و مدر سمنوک حلوا می باشد. در این روستا در گذشته تنباکو و برنج هم کاشت می شده است. این منطقه کاملاً عشایری است و عمده کار آنها پرورش دام است و زنان حصیرباف ماهری دارند.

روستای مارز قلعه گنج

نحوه دسترسی

آدرس: استان کرمان ، ۹۰ کیلومتری مرکز قلعه گنج ، کنار گذر جاده طلایی جاسک، ریگان و نهبندان.

روستای مارز قلعه گنج

روستای مارز قلعه گنج

روستای مارز قلعه گنج

روستای مارز قلعه گنج

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول