انتخابات روسیه، صحنه اعلام وفاداری به پوتین


انتخابات روسیه، صحنه اعلام وفاداری به پوتین

انتخابات ریاست جمهوری روسیه نخستین انتخاباتی است که در قرن اخیر در این کشور برگزار می‌شود و روس‌ها در وضعیت جنگ، تحریم و تقابل شدید با غرب قرار دارند. به همین دلیل رئیس‌جمهور کنونی روسیه به‌دنبال پیروزی بی‌قید و شرط و در واقع تجدید بیعت و اعلام وفاداری مردم کشورش است.

انتخابات روسیه، صحنه اعلام وفاداری به پوتین

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ ولادیمیر پوتین با بیش از 87 درصد آرا در انتخابات ریاست جمهوری روسیه پیروز شد. خاریتونوف با 4.28، داوانکوف با 3.85 و اسلوتسکی با 3.16 درصد آرا در جایگاه های بعدی قرار گرفتند.

لوئیس آرس، رئیس جمهور بولیوی با تبریک به پوتین، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری روسیه را تأییدی بر اتحاد «مردم شجاع روسیه» خواند.

ارباب کرملین کسی خواهد بود که جنگ اوکراین در دوره‌اش آغاز شد و اوست که باید از آن پیروز بیرون بیاید

ولادیمیر پوتین پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در جریان سخنرانی در کنفرانس مطبوعاتی در ستاد انتخاباتی اش نتیجه انتخابات را به معنای اعتماد شهروندان کشور و امید آن‌ها به امور برنامه ریزی شده دانست و درباره چالش ها در دوره پیش رو گفت: باید به تحقق اهداف تعیین شده در عملیات ویژه بپردازیم و توان دفاعی و نیروهای مسلح را تقویت کنیم.

وی که مدت‌ها بود سیاست‌هایش از سوی مخالفان انتقاد می‌شد، درباره مرگ ناوالنی عنوان کرد: او درگذشت و این موضوعات همواره غم انگیز است، اما موارد دیگری هم بوده است که افراد در جریان حبس جان باخته اند، آیا این اتفاق تاکنون در آمریکا رخ نداده است؟ روسیه در صورت تمایل کی‌یف به روابطی جدی خواهان مذاکرات مسالمت آمیز درباره اوکراین است.

اوایل آگوست 2023 میلادی و حتی قبل از اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کند قصد دارد برای دوره‌ای دیگر در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در مصاحبه با نیویورک تایمز چاپ آمریکا گفت، پوتین سال آینده نیز با بیش از 90 درصد آرا دوباره انتخاب خواهد شد.

گرچه پسکوف بعداً اعلام کرد، اظهاراتش دیدگاه شخصی است، ولی این گمانه‌زنی در افکار عمومی داخلی و خارجی روسیه شکل گرفت که پوتین قصد دارد تا سال 2030 میلادی در کرملین بماند. در واقع طبیعی و منطقی است؛ ارباب کرملین کسی خواهد بود که جنگ اوکراین در دوره‌اش آغاز شد و اوست که باید از آن پیروز بیرون بیاید.

در سوی مقابل ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین با وجود فشار غرب به طور کلی و فشار آمریکا به طور خاص بر برگزار نشدن انتخابات ریاست جمهوری در کشورش تا زمانی که جنگ ادامه دارد، اصرار می‌کند.

دیدگاهی وجود دارد که رئیس جمهور روسیه یا دست‌کم گروهی از مشاوران و کارشناسانی که پوتین به نظراتشان گوش می دهد، معتقدند انتخابات رویه‌ای دموکراتیک است که باید حتی در شرایط جنگ برگزار شود تا مشروعیت دولت فدرال تأیید شود. این همان ساختار سیاسی حکومتی است که پوتین حدود ربع قرن پیش شروع به سازماندهی اش به ویژه در شرایط تقابل بی سابقه روسیه با غرب کرد.

این دیدگاه مبتنی بر این واقعیت است که انتخاب مجدد پوتین با نتیجه ای که ممکن است در واقع به 90 درصد برسد، (طبق اظهارات پسکوف) مهر تأییدی بر مشروعیت رئیس جمهور روسیه و نقطه اتکای عزم وی برای مقابله با مخالفان خارج از کشور و آن گروهی است که در داخل امکان دارد سنگ‌اندازی کنند و حتی نتیجه انتخابات را به رسمیت نشناسند.

در سوی مقابل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه کسانی هستند که معتقدند برگزاری انتخابات در شرایط کنونی سازوکاری اضافی است، زیرا پوتین و هوادارانش معتقدند ثبات و در واقع آینده و سرنوشت روسیه به این انتخابات و بقای رئیس جمهور فعلی مرتبط است. بنابراین، انتخابات را نمی‌توان چیزی بیش از سازوکاری رسمی و موفقیت آمیز یا بهتر است بگوییم تجدید بیعت و اعلام وفاداری با پوتین دانست.

این واقعیت ملموس می تواند علاقه زیادی را که مقام‌های روسی به تبلیغات انتخابات و تبلیغ نامزد مدنظر خود و تشویق شهروندان برای حضور در پای صندوق های رأی دارند، توجیه کند.

نظرسنجی های رسمی در روسیه پیش از برگزاری انتخابات نشان می‌دادند پوتین 82 درصد آرا را کسب می‌کند

به موازات آن، مخالفان با تشکیل کمپینی موسوم به «مخالفان نامنظم» به دنبال تأثیرگذاری بر صحنه رسانه ای و تبلیغاتی بودند. آن‌ها روند برگزاری انتخاباتی موسوم به «رای گیری هوشمند» را تبلیغ می‌کردند که به‌وسیله الکسی ناوالنی، چهره برجسته و فقید مخالفان که در سال 2018 و در جریان انتخابات شهرداری ها مطرح و در انتخابات پارلمانی سال 2021 نیز بار دیگر استفاده شد، مطرح می‌شد.

هدف مخالفان از این رویه ایجاد اختلال در روند انتخابات ریاست جمهوری بود تا ثابت کنند جریان مخالفان با مرگ سرکرده اش نمرده است. حامیان ناوالنی کمپین موسوم به «ظهر بدون پوتین» را ظهر روز برگزاری انتخابات (یکشنبه 17 مارس) در مراکز رأی گیری به پا کردند تا به شیوه خود در رأی گیری اخلال ایجاد کنند.

آنها حتی به‌صورت غیرقانونی سامانه پیامکی تبلیغاتی راه‌اندازی کردند. به گفته سازندگان سامانه، برنامه هوشمند رأی دادن به پوتین را مستثنی و پیشنهاد می کرد به یکی از رقبای وی رأی دهند یا در وهله نخست برگه رأی را از بین ببرند. آنچه برای مخالفان مهم است، اینکه پوتین با وجود ظاهر شدن در مقابل افکار عمومی، ناظران و دوربین ها کمترین درصد آرا را به دست آورد.

نظرسنجی های رسمی در روسیه پیش از برگزاری انتخابات نشان می‌دادند پوتین 82 درصد آرا را کسب می‌کند و حدود 71 درصد از رأی دهندگان واجد شرایط در رای گیری شرکت می کنند.

مخالفان سیاست‌های رئیس جمهور روسیه مدعی هستند شاخص‌های واقعی محبوبیت وی به دلیل جنگ اوکراین و عوامل دیگر کاهش یافته است و یک سوم روس ها در بهترین حالت از رویکرد وی حمایت می کنند.

صرف نظر از نتیجه انتخابات که در آن پیروزی پوتین اعلام می شود، انتخابات کنونی نخستین انتخاباتی است که در قرن اخیر در روسیه برگزار می شود و این کشور در وضعیت جنگ، تحریم و تقابل شدید با غرب قرار دارد. به همین دلیل پوتین به دنبال پیروزی بی قید و شرط و در واقع تجدید بیعت و اعلام وفاداری مردم روسیه با خود است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این ویدیو مناسب افراد زیر 18 سال نیست!