بیت‌تورنت دیگر «پادشاه» ترافیک آپ‌استریم اینترنت نیست


بیت‌تورنت دیگر «پادشاه» ترافیک آپ‌استریم اینترنت نیست

ایتنا - در سال 2004، در دوره قبل از وب 2.0، تحقیقات نشان داد که بیت‌تورنت 35 درصد از کل ترافیک اینترنت را به خود اختصاص داده است. در آن زمان، اشتراک‌گذاری فایل از طریق شبکه‌های همتا به همتا عامل اصلی ترافیک بود زیرا هیچ سرویس دیگری پهنای باند زیادی مصرف نمی‌کرد.

بیت‌تورنت دیگر «پادشاه» ترافیک آپ‌استریم (ارسال دیتا) نیست. داده‌های جدید منتشر شده توسط شرکت مدیریت پهنای باند کانادایی Sandvine نشان می‌دهد که فضای ذخیره‌سازی ابری، یوتیوب و سایر اپ‌ها میدان‌دار این عرصه شده‌اند. این نشان‌دهنده پایان دورانیست که از دو دهه پیش، زمانی که بیت‌تورنت یک سوم کل ترافیک وب را به خود اختصاص داده بود، آغاز شد.

به گزارش ایتنا، در طی دو دهه گذشته، هر ساله به طرز چشمگیری بر ترافیک اینترنت افزوده شده است. با این که این روند پایدار ادامه دارد، اما انواع ترافیکی که از این شبکه عبور می‌کند به شدت تغییر کرده است.

در سال 2004، در دوره قبل از وب 2.0، تحقیقات نشان داد که بیت‌تورنت 35 درصد از کل ترافیک اینترنت را به خود اختصاص داده است. در آن زمان، اشتراک‌گذاری فایل از طریق شبکه‌های همتا به همتا عامل اصلی ترافیک بود زیرا هیچ سرویس دیگری پهنای باند زیادی مصرف نمی‌کرد.

بیت‌تورنت دیگر «پادشاه» ترافیک آپ‌استریم اینترنت نیست

استریمینگ ویدئو عامل به حاشیه رانده شدن تورنت بوده است


با رشد پخش ویدئو از طریق اینترنت، از جمله خدماتی مانند یوتیوب، نتفلیکس و تیک‌تاک، ترافیک اشتراک‌گذاری فایل دیگر چیزی جز قطره‌ای در استخر داده‌های انتقالی کنونی نیست.

حتی در میان ناشران غیرمجاز فایل‌ها، به‌اشتراک‌گذاری فایل دیگر اهمیت گذشته را ندارد. امروزه اکثر سایت‌های سرقت ادبی مبتنی بر استریمینگ شده‌اند و بیت‌تورنت تقریباً تمام «سهم بازار» خود را در آنجا از دست داده است.

تازه‌ترین داده‌ها نشان می‌دهد که ویدئو و رسانه‌های اجتماعی محرک‌های اصلی ترافیک داون‌استریم (دریافت دیتا) هستند و بیش از نیمی از کل دسترسی از طریق اینترنت ثابت و همراه در سراسر جهان را تشکیل می‌دهند. اما بیت‌تورنت در هیچ کجای فهرست «اپ‌های برتر» این حوزه جایی ندارد.

با نگاهی به ترافیک آپ‌استریم مشخص می‌شود که بیت‌تورنت هنوز در شبکه‌های اینترنت ثابت که 4 درصد از پهنای باند را به خود اختصاص داده‌اند به چشم می‌آید. با این حال، اپ‌های ذخیره‌سازی ابری، فیس‌تایم، گوگل، و یوتیوب از آن پیشی گرفته‌اند. اما در اینترنت همراه، بیت‌تورنت دیگری جایی در میان ده اپ برتر ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلوع خدا