سال 1403، عزم مسئولان برای مردمی سازی اقتصاد


سال 1403، عزم مسئولان برای مردمی سازی اقتصاد

ایمان زنگنه، تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه هرجا بتوان نقش حاکمیت اقتصادی را به نظارت و داوری مردمی برگرداند، شاهد رشد تولید و کاهش آسیب‌های اقتصادی خواهیم بود، گفت: باید این واقعیت را پذیرفت، مردمی بودن اقتصاد بسیار مهم است و پیش‌شرط تحقق آن کمرنگ شدن نقش ارگان‌ها در اقتصاد است.

سال 1403، عزم مسئولان برای مردمی سازی اقتصاد

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ امام خامنه‌ای (مدظله العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت حلول سال ۱۴۰۳، سال جدید را «جهش تولید با مشارکت مردم» خواندند.

ایشان در پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ با تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، فرمودند: جمع‌بندی نظرات کارشناسان اقتصادی ما را به این نتیجه می‌رساند کلید حل مشکلات اقتصادی کشور از جمله تورم، اشتغال و ارزش پول ملی، موضوع تولید است و به‌همین دلیل در چند سال گذشته بر این موضوع تکیه شده است.

قاعدتاً بدون همراهی و مشارکت مردم نمی توان انتظار داشت اقتصاد در نظام برنامه‌ریزی متمرکز به سمت رشد و توسعه حرکت کند

ایمان زنگنه، تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره شعار سال 1403 با موضوع «جهش تولید با مشارکت مردم» به «راهبرد معاصر» گفت: جهش تولید از مؤلفه های مهم رشد اقتصادی به‌شمار می‌رود که همواره در توصیه های مؤکد رهبر انقلاب اسلامی در حوزه اقتصادی جا داشته است.

وی افزود: مشارکت مردم در راستای جهش تولید نکته بسیار درستی است که می تواند بارقه های امید را برای حل مشکلات کشور در دل مردم روشن کند. موضوع مشارکت مردم که در شعار سال مستتر است، بسیار مهمی تلقی می‌شود، زیرا تا زمانی مردم مشارکت همه جانبه نداشته باشند، اقتصاد توسعه نمی یابد، بنابراین اقتصاد توسعه یافته مرهون همراهی آحاد مردم است.

تحلیلگر مسائل اقتصادی یادآور شد: قاعدتاً بدون همراهی و مشارکت مردم نمی توان انتظار داشت اقتصاد در نظام برنامه‌ریزی متمرکز به سمت رشد و توسعه حرکت کند، لذا باید این واقعیت را پذیرفت مردمی بودن اقتصاد بسیار مهم است و پیش شرط تحقق آن کمرنگ شدن نقش ارگان‌ها در اقتصاد است.

زنگنه گفت: باید پذیرفت نقش زیاد دولت‌ها در اقتصاد ایران مانع مردمی شدن اقتصاد شده است. واگذاری‌های مختلف غیر شفاف به بخش شبه دولتی، حضور شرکت‌های شبه دولتی یا بخش عمومی متعددی که عموماً مالکیتشان مرتبط و منتسب با بخش دولتی است موانع جدی در برابر مردمی شدن و رشد بخش خصوصی قرار داده است، لذا عرصه برای رشد فعالیت های مردمی و بخش خصوصی با چالش مواجه است.

کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است: حضور فعال اقتصادی دولت‌ها بسان آفتی است که مانع از توسعه اقتصاد می شود. مردم باید اداره کننده و گرداننده چرخ اقتصاد باشند،.

زنگنه درباره مهم بودن جهش تولید از منظر مقام معظم رهبری گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی سال هاست رشد تولید را به مسئولان تذکر می دهند. اگر این موضوع به درستی دنبال شود و مطالبه جهش تولید آن هم با مشارکت مردم برآورده شود، قطعاً می توان امیدوار بود 1403 سال خوبی برای اقتصاد و معیشت مردم باشد.

وی یادآور شد: باید عوامل تزاحم حضور مردم در بخش های مختلف اقتصاد به ویژه در حوزه تولید رفع شود، هر چند در دو سال اخیر فعالیت های شایسته‌ای در موضوع تسهیل صدور کسب و کارها شکل گرفته‌است، اما باید زمینه های لازم برای حضور هر چه بیشتر مردم در عرصه های مختلف اقتصادی و ارتقای مشارکت آن‌ها در تولید فراهم شود تا شاهد آثار مثبت حضور شان در بخش های مولد باشیم.

زنگنه تصریح کرد: هرجا بتوان بازی در زمین فعالیت های مولد و نقش حاکمیت اقتصادی را به نظارت و داوری به بازیگران واقعی که مردم هستند بازگرداند، شاهد رشد تولید و کاهش آسیب های اقتصادی خواهیم بود. در چنین وضعیتی شاهد توزیع رانت و ایجاد فساد اقتصادی نخواهیم بود.

وی افزود: دولت در نقش دیده‌بان فعال و پویا می تواند حضور داشته باشد و در نقش داور در زمین اقتصاد، بازی کند و ریل گذاری‌ها و سیاست گذاری صحیحی پیش ببرد.

زنگنه تصریح کرد: شعار امسال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» در صورتی که در گستره بزرگ با زمینه سازی ها مختلف از سوی دولت دنبال شود، با توجه به ظرفیت فوق العاده‌ای که در مردم برای تحقق شعار سال وجود دارد قطعاً نتیجه مثبتی به دنبال دارد.

وی عنوان کرد: لازم است سیاستگذاری اعم از دولت، مجلس شورای اسلامی و همه عواملی که می‌توانند در جهش تولید با مشارکت مردم مؤثر باشند، زمینه ساز تحقق شعار باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مجموعه متن و پیام تبریک روز معلم فیزیک