مذاکرات اپل برای استفاده از جمینای گوگل جهت تقویت هوش مصنوعی آیفون


مذاکرات اپل برای استفاده از جمینای گوگل جهت تقویت هوش مصنوعی آیفون

ایتنا - در صورت توافق اپل و گوگل، استفاده از خدمات هوش مصنوعی گوگل به بیش از دو میلیارد دستگاه فعال اپل در جهان گسترش خواهد یافت در نتیجه آن، تلاش‌های غول جست‌وجو برای رسیدن به OpenAI (که تحت حمایت مایکروسافت است) شدت خواهد گرفت.


شرکت اپل در حال مذاکره برای ساخت موتور هوش مصنوعی مبتنی بر جمینای گوگل در آیفون است.

به گزارش ایتنا، مذاکرات در مورد صدور مجوز جمینای برای برخی از ویژگی‌های جدید نرم‌افزار آیفون در سال جاری است، اما در مورد شرایط یا نام تجاری توافق‌نامه هوش مصنوعی یا نحوه اجرای آن هنوز تصمیم‌گیری نشده است.

هر چند بعید به نظر می‌رسد که تا ماه ژوئن، یعنی زمانی که اپل قصد دارد کنفرانس سالانه توسعه دهندگان خود را برگزار کند، این مذاکرات به نتیجه برسد، اما باید توجه داشت که اپل اخیراً با سازنده ChatGPT یعنی کمپانی OpenAI هم در مورد استفاده از مدل خود صحبت کرده است.

در صورت توافق اپل و گوگل، استفاده از خدمات هوش مصنوعی گوگل به بیش از دو میلیارد دستگاه فعال اپل در جهان گسترش خواهد یافت در نتیجه آن، تلاش‌های غول جست‌وجو برای رسیدن به OpenAI (که تحت حمایت مایکروسافت است) شدت خواهد گرفت.

از سوی دیگر این توافق احتمالی، می‌تواند به کاهش نگرانی سرمایه‌گذاران اپل در مورد عرضه دیرهنگام و کُند برنامه‌های هوش مصنوعی توسط این شرکت کمک کند، شرکتی که پس از کاهش 10 درصدی سهام خود در سال جاری، مقام ارزشمندترین شرکت جهان را از دست داده است.

مذاکرات اپل برای استفاده از جمینای گوگل جهت تقویت هوش مصنوعی آیفون


دو شرکت گوگل و اپل یک همکاری چند ساله دارند که مطابق آن، گوگل را به موتور جست‌وجوی پیش‌فرض در مرورگر وب سافاری اپل تبدیل می‌کند، و بنابراین یک اتصال genAI ممکن است نگرانی‌هایی را که سرویس‌هایی مانند ChatGPT می‌تواند سلطه جست‌وجوی آن را تهدید کند، برطرف کند.

دانیل آیوز، یک تحلیلگر فناوری می‌گوید: «این مشارکت استراتژیک، یک قطعه گمشده در راهبرد هوش مصنوعی اپل است و نیروها را با گوگل برای جمینای ترکیب می‌کند تا برخی از ویژگی‌های هوش مصنوعی را که اپل به بازار ارائه می‌کند، تقویت کند.»

وی همچنین افزود: «این یک پیروزی بزرگ برای گوگل برای ورود به اکوسیستم اپل و دسترسی به پایگاه طلایی با هزینه مجوز اصلی است.»

گوگل در ماه ژانویه با رقیب اپل، سامسونگ همکاری کرد تا فناوری genAI خود را در سری گوشی‌های ‌هوشمند گلکسی اس 24 سامسونگ به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای افزایش استفاده از جمینای به کار گیرد.

مذاکرات اپل برای استفاده از جمینای گوگل جهت تقویت هوش مصنوعی آیفون

از سوی دیگر تیم کوک، مدیر عامل اپل، ماه گذشته اعلام کرد که این شرکت در حال سرمایه‌گذاری قابل توجه در هوش مصنوعی مولد است و در اواخر سال جاری اطلاعات بیشتری را در مورد برنامه‌های خود برای استفاده از این فناوری افشا خواهد کرد.

در گزارش بلومبرگ آمده است که اپل در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی بومی خود برای برخی قابلیت‌های جدید در iOS 18 آینده خود است، اما به دنبال شریکی برای تقویت ویژگی‌های genAI، از جمله عملکردهایی برای ایجاد تصاویر و نوشتن متن بر اساس درخواست‌های ساده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا