هشدار سازمان ملل: تغییرات اقلیمی جهان را به «لبه پرتگاه» برده است


هشدار سازمان ملل: تغییرات اقلیمی جهان را به «لبه پرتگاه» برده است

ایتنا - دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه شنبه هشدار داد که نشانه‌های تغییرات آب و هوایی در سال ۲۰۲۳ به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده که زمین را به «لبه پرتگاه» سوق می‌دهد، اما هنوز فرصت برای «نجات» آن وجود دارد.


آنتونیو گوترش روز سه‌شنبه اعلام کرد بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی هواشناسی درباره وضعیت آب و هوای جهانی، جهان در لبه پرتگاه قرار دارد چرا که آلودگی ناشی از سوخت های فسیلی باعث بی نظمی بی‌سابقه‌ای در آب و هوا شده است.

دبیرکل سازمان ملل همچنین هشدار داد که دهه گذشته گرم‌ترین دهه تاریخ بوده و این امر در سال ۲۰۲۳ منجر به ذوب شدن بی‌سابقه رودخانه‌های یخچالی شده است.

در همین راستا، سلسته ژاکوب ساولو، دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی در اظهارنظری درباره گزارش سالانه آب و هوا گفت: تغییرات آب و هوایی فراتر از دمای هوا است.

او افزود: آنچه در سال ۲۰۲۳ شاهد بودیم، به ویژه از نظر افزایش بی‌سابقه دمای اقیانوس‌ها، ذوب شدن رودخانه‌های یخچالی و از دست رفتن پوشش یخی در قاره قطب جنوب، نگرانی‌های بزرگتری را برمی‌انگیزد.

چند روز پیش، آژانس محیط زیست اروپا هشدار داد که اگر خطرات تغییرات آب و هوایی که بسیاری از آنها هم اکنون در سطح بحرانی قرار دارند، ارزیابی نشوند، اروپا ممکن است با شرایط "فاجعه‌باری" روبرو شود.

لینا ایلا-مونونین، رئیس این آژانس در یک نشست خبری تاکید کرد: "این رویدادها وضعیت طبیعی جدید را نشان می دهند و باید به عنوان یک زنگ خطر نیز در نظر گرفته شوند."

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کتاب تعلیم انشا - سال 1329