دست خالی دولت در مهار کلاهبرداری های اینترنتی/تبلیغات یا عوام فریبی؟


دست خالی دولت در مهار کلاهبرداری های اینترنتی/تبلیغات یا عوام فریبی؟

یک نماینده مجلس بیان کرد: متاسفانه بیشتر تبلیغات ما شکلی عوام فریبانه به خود گرفته‌اند و تا حوزه تبلیغات در ایران چارچوب مشخصی نداشته باشد، نمی‌توانیم جلوی کلاهبرداری‌های گسترده در فضای تبلیغاتی را بگیریم.

به گزارش تجارت‌نیوز، دنیای تبلیغات یکی از حوزه‌های جذاب و پویایی است که به منظور ترویج محصولات و خدمات، ایجاد آگاهی در جامعه و ارتباط بین برندها و مخاطبان انجام می‌شود. تبلیغات امروزی با بهره‌گیری از روش‌ها و ابزارهای مدرن از جمله شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، تبلیغات گوگل و سایر پلتفرم‌های آنلاین، به یک صنعت پیچیده و خلاق تبدیل شده است. استفاده از استراتژی‌های نوآورانه و تحولات فناوری در این حوزه، تبلیغات را به یک دنیای پررنگ، پرهیجان و پراهمیت تبدیل کرده است. با این وجود بازار تبلیغات نیز می‌تواند بستری برای فریب مردم باشد. نقاط ضعف در صنعت تبلیغات کشور اخیرا منجر به افزایش کلاهبرداری‌های اینترنتی و نارضایتی هرچه بیشتر مردم شده است.

در خصوص همین موضوع به مصاحبه با حسین جلالی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پرداختیم.

جلالی در رابطه با نقش تبلیغات در فریب مردم گفت: تبلیغات به معنای تغییر رویکرد مردم و تصمیم گیری و انتخاب به جای آنها است. در واقع تبلیغات کابلی را به ذهن انسان وصل کرده و هر انچه که بخواهد به ذهن فرد القا می‌کند. بنابراین اگر این مدل تبلیغات در جهت سودآوری و درآمدزایی قرار گرفت، انتخاب هایی در همین راستا خواهد داشت. در زمینه تبلیغات به این توجه می‌شود که در چه بخشی سود آن تامین می‌شود، با کدام عکس می‌تواند مردم را جذب کند یا با کدام چهره مشهور اصلاحا می‌تواند محصول مورد نظر را به مردم قالب کند.

وی در خصوص تمرکز تبلیغات بر درآمدزایی بیان کرد: در ابتدا می‌بایست روش تبلیغات اصلاح شود، به این معنا که روش‌های تبلیغات نباید فقط مبتنی بر درآمدزایی باشد. به عنوان مثال یکی از روش‌های تبلیغات، حرکت ایجابی است نه حرکت سلبی. به این معنا که یک شرکت با تبلیغات خود می‌بایست از اصول و کیفیت کار خود تعریف کرده و باعث ضربه زدن به برند دیگر نشود. به علاوه در موضوع تبلیغات، نظر تخصصی بر روش‌های عامیانه غلبه می‌کند و باید این اصل را در زمینه تبلیغات دنبال کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به سوالی در مورد نقش کمیسیون فرهنگی در ایجاد چارچوب‌های لازم در زمینه تبلیغات در ایران توضیح داد: متاسفانه بیشتر تبلیغات ما شکلی عوام فریبانه به خود گرفته‌اند و تا حوزه تبلیغات در ایران چارچوب مشخصی نداشته باشد، نمی‌توانیم جلوی کلاهبرداری‌های گسترده در فضای تبلیغاتی را بگیریم. راهکار این است که ما سطح فرهنگ و روحیه شناختی مردم در این زمینه را ارتقا دهیم. اگر بتوانیم در حوزه تبلیغات، بعد شناختی را تقویت کنیم، انتخاب مردم صحیح خواهد بود، اما متاسفانه اذهان مردم بسته است. متاسفانه کمیسیون فرهنگی در خصوص شکل صحیح تبلیغات، چارچوبی را تعیین نکرده است و این مورد یکی از خلاهای قانونی در زمینه تبلیغات است. امیدوار هستیم کمیسیون فرهنگی در دوره بعدی به این موضوع نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

منبع : تیتر کوتاه
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این فیلم حامد آهنگی کل ایران را درنوردید ! / ببینید شاهکار حامد آهنگی را !