سیاست‌های موفق بانکی و لزوم کاهش رشد نقدینگی


سیاست‌های موفق بانکی و لزوم کاهش رشد نقدینگی

ایمان زنگنه، تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه سیاست‌های کنونی بانک مرکزی به ویژه درحوزه تعیین نرخ‌های سپرده و تسهیلات باید استمرار یابد، گفت: باید با چابکی تصمیمات متهورانه‌تری در زمان مناسب اتخاذ شود تا دستاوردهای بانک مرکزی در سال آینده به کنترل نرخ تورم منجر شود.

سیاست‌های موفق بانکی و لزوم کاهش رشد نقدینگی

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه دستیابی به نرخ رشد نقدینگی ۲۵ درصد هدف‌گذاری شده است، گفت: نرخ رشد ۲۵ درصد معادل نرخ رشد نقدینگی تعادلی بلندمدت اقتصاد ایران در ۴۰ سال اخیر است. دستیابی به این مهم به معنای پشت سر گذاشتن دوره پرفشار نقدینگی چهار ساله و تحقق شرایطی باثبات بر مبنای متغیرهای اقتصاد کلان است.


وی افزود: با اجرای برنامه‌ها و اقدامات بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در سال جاری روند کاهشی قابل ملاحظه‌ای به خود گرفت؛ به نحوی که بر مبنای محاسبات بانک مرکزی، نرخ تورم نقطه به نقطه از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ۲۲ واحد کاهش یافت.

اگر بپذیریم تورم کنونی ریشه پولی دارد و اقتصاددانان این مؤلفه را به عنوان عامل تورم می شناسند، می توان هدف گذاری نقدینگی را در کانال 23 درصدی داشت و برای تحقق تورم 20 درصدی وارد مرحله اجرایی شد


ایمان زنگنه، تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی به «راهبرد معاصر» گفت: هدف گذاری تورمی اقدام معمولی سیاست گذاری پولی و بانکی در دنیاست. اعلام هدف گذاری های مدنظر بانک مرکزی به ویژه در کاهش رشد نقدینگی و تورم اتفاق خوبی است که خوشبختانه در دوره اخیر شاهد هدف گذاری رؤسای بانک مرکزی در موضوعات مهمی مانند تورم هستیم.


وی با بیان اینکه هدف گذاری باعث برنامه ریزی و تعیین تکلیف بانک مرکزی می شود تا در مدت معین اقداماتی انجام شود، افزود: یکی از مهم ترین فعالیت های مرتبط با کاهش نرخ تورم، هدف گذاری رشد نقدینگی است و چیزی که امروز در سیاست گذاری مدرن پولی محقق می شود، هدف گذاری نرخ بهره است. علاوه بر این، ابزار کنترل تورم، مدیریت نرخ بهره است که بر نقدینگی اثر می گذارد، بنابراین بانک مرکزی در تحقق هدف گذاری در سال آینده می تواند موفق باشد.


تحلیلگر مسائل اقتصادی عنوان کرد: اگر بپذیریم تورم کنونی ریشه پولی دارد و اقتصاددانان این مؤلفه را به عنوان عامل تورم می شناسند، می توان هدف گذاری نقدینگی را در کانال 23 درصدی داشت و برای تحقق تورم 20 درصدی وارد مرحله اجرایی شد؛ هر چند باید ملاحظاتی کرد، یعنی باید با سیاست های بانک مرکزی در راستای تحقق کاهش تورم نقطه به نقطه و کنترل رشد نقدینگی همراهی شود.


زنگنه گفت: بی تردید وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و دستگاه هایی که مصرف کننده تسهیلات هستند، نباید درباره نرخ سود سخنی بگویند، زیرا نرخ بهره ابزار سیاست گذاری مدرن است. اگر این ابزار از بانک مرکزی گرفته شود و فاقد شهامت، شجاعت و اختیار لازم باشد که چابک در حوزه نرخ بهره وارد شود، سیاست هایش نمی تواند کارایی لازم داشته باشد. علاوه بر این، تحقق سخنان و هدف گذاری های رئیس کل بانک مرکزی وابسته به استمرار سیاست های کلان مدنظر است.


وی توضیح داد: نباید گمان کرد در بازه زمانی کوتاه مدت می توان به اهداف کاهش تورم دست یافت، لذا باید اجازه داد بانک مرکزی هدف های خود را به صورت مستقل و با ملاحظه کنترل نرخ تورم دنبال کند.


تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: کنترل تورم اصلی ترین مطالبه مردم است، لذا باید اجازه داده شود بانک مرکزی اقدامات فوری کنترل نرخ تورم را اجرایی کند و از تمامی ابزارها و سیاست های خود در راستای کنترل نرخ تورم بهره ببرد.


وی عنوان کرد: باید به بانک مرکزی اجازه داد در بازه زمانی خاصی اقدامات و فعالیت های مد نظر را اجرا کند، ضمن اینکه با وجود گلایه مردم از کمبود نقدینگی بنگاه های تولیدی، باید دانست ملازم کنترل نرخ تورم، اجرای سیاست انقباضی است لذا باید محدودیت هایی متناسب با این وضعیت اعمال و آثار این سیاست تا رسیدن به نقطه کاهش نرخ تورم تحمل شود.


زنگنه با تأکید براینکه انضباط مالی موضوع بسیار مهمی در کاهش نرخ تورم است، گفت: در صورت کسری بودجه دورنمای کنترل تورم روشن نیست، لذا نیازمند اجازه استمرار سیاست های بانک مرکزی هستیم، به ویژه درحوزه تعیین نرخ های سپرده و تسهیلات باید با چابکی تصمیمات متهورانه تری در زمان مناسب اتخاذ شود تا دستاورد بانک مرکزی برای سال اینده کنترل نرخ تورم باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)