دست برتر پوتین برابر زلنسکی در وضع شروط صلح


دست برتر پوتین برابر زلنسکی در وضع شروط صلح

روح‌الله مدبر، تحلیلگر مسائل روسیه با بیان اینکه رئیس جمهور اوکراین در سفرهای اخیر خود با نقدهای مطرح شده باید متوجه شود که شروطش برای پایان دادن به جنگ منطقی نیست، گفت: پیش شرط‌های اوکراین نشان می‌دهد آماده گفت و گو با روسیه نیستند.

دست برتر پوتین برابر زلنسکی در وضع شروط صلح

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مصاحبه‌ با خبرنگار روس با ابراز آمادگی برای مذاکره با اوکراین گفت: مذاکرات باید بر مبنای واقعیت و نه خواسته برخی افراد پس‌از استفاده از داروهای روان‌گردان باشد. مذاکره در وضع حاضر تنها به‌دلیل تمام‌شدن مهمات اوکراین مسخره است.


وی افزود: به‌دنبال گفت‌وگوهای هدفمندی هستیم که ضمانت امنیتی برای روسیه ارائه دهد و اطمینان داده شود مذاکرات وقفه‌ای برای تسلیح مجدد کی‌یف نخواهد بود.

با توجه به اینکه چهار منطقه الحاق شده به روسیه بخش جدانشدنی از فدراسیون روسیه است، پیش شرط های اوکراین قابل قبول نیست


روح‌الله مدبر، تحلیلگر مسائل روسیه درباره آخرین وضعیت میدانی جنگ اوکراین و سخنان اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به «راهبرد معاصر» گفت: پوتین در روزهای گذشته به طور صریح با سران کشورهای غربی و اوکراین سخن گفت، در حالی که سه سال از آغاز عملیات ویژه روس ها گذشته است.


وی افزود: رئیس جمهور روسیه به طور رسمی گفت، با شروطی که طرف اوکراینی از روی مصرف مواد مخدر مطرح می کنند پای میز مذاکره نمی نشینند، زیرا آماده صلح با اوکراین هستند، البته با پیش شرط های درست و نه پیش شرط های طرف اوکراینی.


وی عنوان کرد: پوتین با بیان پیش شرط های همیشگی اوکراین در اصل از زلنسکی و طرف اوکراینی به دلیل بیان شروطی که کمترین قابلیت اجرایی ندارند، انتقاد کرد.


مدبر گفت: با توجه به اینکه چهار منطقه الحاق شده به روسیه بخش جدانشدنی از فدراسیون روسیه است، پیش شرط های اوکراین قابل قبول نیست، به همین دلیل پوتین به طور رسمی اعلام کرد، در میدان دست برتر دارند و تعیین کننده شرایط مذاکره هستند.


وی درباره شروط مد نظر رئیس جمهور اوکراین نیز تأکید کرد: مدت هاست زلنسکی خواستار اجرای طرح 10 ماده ای است و براین اساس با روسیه بر سر میز مذاکره می نشیند، در حالی که زلنسکی در سفرهای اخیر خود به ریاض و ترکیه با نقدهایی مواجه شده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز از وی انتقاد کرد و زلنسکی باید متوجه شود به زعم سیاستمداران شروط مدنظر وی منطقی نیست، ضمن اینکه پیش شرط های اوکراین نشان می دهد آماده گفت و گو با روسیه نیست.


تحلیلگر مسائل روسیه تصریح کرد: زلنسکی قانونی مبنی بر اینکه مذاکره با پوتین رد می شود، تصویب کرد؛ لذا اوکراین خواستار مذاکره با روسیه نیست. بی تردید سخنان روزهای گذشته رئیس جمهور روسیه نشان داد مسکو موضع محکمتری حتی نسبت به قبل به لحاظ میدانی دارد، زیرا هیچ تغییری در نوع ادبیات روس ها یا عقب نشینی نسبت به خواسته هایشان دیده نشده است.


وی توضیح داد: با توجه به اتفاقات شب های گذشته به وسیله شبه نظامیان جدا شده از روسیه و کسانی که زیر نظر اوکراین درحمله به دو روستای بالگورود نقش داشتند، مجموعه تحرکات اخیر می تواند ادامه پاسخ های روسیه به طرف اوکراینی باشد که البته بسیار سخت خواهد بود. می توان گفت، امروز روس ها با اوکراین و حامیان غربی به نوعی اتمام حجت کردند که اگر پیش شرط هایشان مورد توجه قرار نگیرد ممکن است وارد مراحل بعدی شوند.

سخنان روزهای گذشته رئیس جمهور روسیه نشان داد مسکو موضع محکمتری حتی نسبت به قبل به لحاظ میدانی دارد


مدبر گفت: روس ها همواره تأکید کرده اند، اگر از خواسته هایشان عدول شود از مناطقی که در اختیار دارند عبور می کنند و با بستن خط اودستا وضعیت اوکراین وخیم می شود. در صورتی که روس ها وارد اودستا شوند و آنجا را محاصره کنند، ارتباط اوکراین با دریای سیاه قطع می شود. علاوه بر این، ارتباط روسیه با ترانسیستریا (بخشی درغرب مولداوی و نزدیک اوکراین و دریای سیاه) که سال های گذشته اعلام استقلال کرده و خود را وابسته به روسیه دانسته بود، شرایط را برای اوکراین سخت تر از قبل می کند.


وی یادآور شد: روس ها دو راه پیش روی اوکراین و غرب گذاشته اند؛ یا اینکه پیش شرط های روسیه را برای صلح بپذیرند و قبول کنند مناطق اعلام شده متعلق به روسیه است یا آماده ادامه درگیری ها بعد از انتخابات ریاست جمهوری باشند که شرایط بعدی دچار تغییرات جدی تر می شود.


مدبر درباره خطرات گسترش ناتو به سمت روسیه گفت: با توجه به افزایش اعضای ناتو که با عضویت سوئد به 32 عضو رسیده است، روس ها معتقدند محلی برای گفت و گو باقی نمی ماند، زیرا گسترش ناتو و رسیدن به مرزهای روسیه راه هر گفت و گویی را بسته است. به نظر می آید روسیه درحال حاضر قصد دارد منطقه حائل با ناتو به صورت عملیاتی باشد، لذا تحت هیچ شرایطی از این مناطق عقب نشینی نمی کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


علی‌اکبر طوفان‌پناه بازیگر قبل انقلاب و دوست بهروز وثوقی به کما رفت