باج خواهی متحدان پوتین/ معمای جدال در کرملین


باج خواهی متحدان پوتین/ معمای جدال در کرملین

اقتصادنیوز: در شرایطی که پوتین خود را برای ریاست شش ساله آماده می کند، نخبگان روس در تلاش اند تا در کابینه جدید سهم بیشتری از قدرت را از آن خود کنند.

به گزارش اقتصادنیوز، نخبگان کرملین به دنبال آن هستند بعد از آن که پوتین بار دیگر بر مسند قدرت نشستف موقعیت بهتری را از آن خود کنند،بالاخص در شرایطی که رئیس جمهوری روسیه توسط وفادارنش احاطه شده؛ همان هایی که حمله این کشور به اوکراین را ستایش می کنند.به گفته منابع نزدیک به دولت روسیه، پوتین ممکن است پس از انتخابات، برای اولین بار از سال 2020 در ساختار دولت تغییر اساسی ایجاد کند. در حالی که کرملین هنوز فهرستی از اسامی و انتصابات را نهایی نکرده، در آستانه اغاز دوره ریاست شش ساله دیگرش به دنبال تعریف دوباره از تیم خود هست. همزمان با نزدیک شدن به زمان رای گیری که ماحصل آن چیزی نیست جز ریاست دوباره پوتین، عطش تفییر در میان نخبگان سیاسی و تجاری روس افزایش یافته است. در شرایطی که حمله روسیه به اوکراین وارد سومین سال خود می شود، مقامات در تلاش هستند تا پوتین را به عنوان رهبر جنگ کشور تضمین کنند. پس از شورش بی سابقه مزدوران واگنر در سال گذشته که اقتدار پوتین را به عنوان رئیس جمهور متزلزل کرد، چنین پیروزی اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

چانه زنی برای قدرت بیشتر

در همین راستا نشریه میخائیل وینوگرادوف، رئیس بنیاد سیاسی سن پترزبورگ، به بلومبرگ گفت: «برای کرملین ارسال سیگنال چرخش مهم است چرا که خون تازه لازم است». به باورش انتظارات برای تغییر "در مورد همه سمت ها" در دولت مطرح می شود، اگرچه سطح گمانه زنی ها در مورد اینکه چه کسی ممکن است جابجا شود، خطر منحرف کردن توجه رهبری ارشد را از پرداختن به مسائل نظامی به همراه دارد. به گفته دو منبع آگاه، نیکولای شولگینوف، وزیر انرژی 72 ساله، ممکن است از سمت خود کناره گیری کند. منابع آشنا می گویند، یکی از افرادی که ممکن است جایگزین او شود، بوریس کوالچوک است، که انتظار می رود در این هفته از سمت رئیس شرکت اینتر رائو استعفا دهد.در این میان هستند گروهی که به بلومبرگ گفتند، دیمیتری پاتروشف، وزیر کشاورزی 46 ساله، پسر نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت قدرتمند پوتین، نیز ممکن است برای داشتن پست جدید خیز بردارد. با رشد صنعت کشاورزی به عنوان یکی از موفقیت‌های بزرگ روسیه در سال‌های اخیر، یکی از احتمالات مطرح شده این است که او با ارتقای مقام در قامت معاون نخست‌وزیر پاداش دریافت کند.

در همین حال، روزنامه کومرسانت به نقل از افراد ناشناس اما آگاه گزارش داد که کوالچوک، 46 ساله، ممکن است برای انتصاب در یکی از هلدینگ‌های انرژی دولتی بزرگ در نظر گرفته شود یا شغل الکساندر نواک، مذاکره‌کننده روسیه اوپک پلاس را بر عهده بگیرد.در حالی که کرملین ممکن است نام‌ها و مسئولیت‌های جدیدی تعریف کند، اما هیچ نشانه‌ای دال بر این که پوتین بخواهد مسیر سیاست خود را در رویارویی با آمریکا و اروپا بر سر اوکراین تغییر دهد؛ دیده نمی شود. رئیس جمهور در یک سخنرانی 29 فوریه برای قانونگذاران و مقامات ارشد مجلس فدرال روسیه، برنامه های بلندمدت تا سال 2030 را ارائه کرد.پوتین گفت: غرب نه تنها به دنبال جلوگیری از پیشرفت ما است، بلکه روسیه را متصور است که درگیر فضایی وابسته، رو به زوال و در حال مرگ است». پوتین آخرین بار در سال 2020 کابینه را تغییر داد و دیمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق را از سمت نخست وزیری برکنار کرد و میخائیل میشوستین، رئیس سابق سازمان مالیاتی را منصوب. او چنین فعلی را با بازنگری گسترده در قانون اساسی روسیه همزمان کرد تا بتواند قدرت را به عنوان رئیس جمهور تا سال 2036 حفظ کند.

باج خواهی متحدان پوتین/ معمای جدال در کرملین

سرنوشت شویگو و لاوروف در ابهام

میشوستین 60 ساله رسماً در نظم قانون اساسی روسیه پس از پوتین دوم است و اگر برای رئیس جمهور 71 ساله اتفاقی بیفتد، به جای او وارد عمل می شود. نخست‌وزیر تکنوکرات در طول جنگ بی‌وقفه وفادار بوده و بر اجرای اقداماتی برای کاهش تأثیر تحریم‌های بین‌المللی و افزایش تولیدات دفاعی تمرکز کرده ، بدون اینکه نشانی از هرگونه نگرانی در مورد پیامدهای سیاسی و اخلاقی این حمله داشته باشد.به گفته سه منبع آگاه، در حالی که پوتین در مانیفست خود برنامه هایی برای اصلاح سیستم مالیاتی ارائه می دهد، میشوستین احتمالا به عنوان نخست وزیر به فعالیتش ادامه خواهد داد. با این حال، به گفته یکی از افرادی که از چهره های نزدیک، این احتمال نیز وجود دارد که او با شخصیتی مانند سرگئی کرینکو، معاون بانفوذ ریاست‌جمهوری و حامی سرسخت جنگ جایگزین شود.کرینکو، 61 ساله، زمانی یک اصلاح طلب لیبرال بود که در سال 1998 به جوانترین نخست وزیر روسیه در دوران ریاست جمهوری بوریس یلتسین تبدیل شد، گزاره ای که منتقدان را بر آن داشت تا او را به «سورپرایز مهربان» لقب دهند. او پس از پنج ماه به دلیل بحران مالی که پس از عدم پرداخت بدهی دولت آغاز شد، استعفا داد.

آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی 60 ساله، تکنوکرات دیگری است که از زمانی که پوتین دستور حمله به فوریه 2022 را صادر کرد، به سرپا نگه داشتن اقتصاد تحریم شده روسیه کمک کرد. او ممکن است در سمت خود بماند.منابع آگاه گفتند، مقامات منتظرند تا بدانند آیا سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه، که این ماه 74 ساله خواهد شد، در سمت خود می ماند یا نه، این موضوع به شدت حساس هست.سرنوشت سرگئی شویگو، وزیر دفاع 68 ساله، که از سال 2012 در سمت خود بوده است، نیز از نزدیک رصد می شود. پوتین پس از هدف قرار گرفتن شویگو در شورش به رهبری یوگنی پریگوژین، رهبر واگنر، که وزیر دفاع را به ناکامی های متعدد در میدان نبرد در اوکراین متهم کرد، در کنار متحد نزدیک خود ایستاد.با این حال، حتی با برکناری افراد از دولت، پوتین به ندرت به آنها اجازه خروج می دهد. در این میان گمانه‌زنی‌ها در مورد رهبری بانک روسیه بالا گرفته، آن هم در شرایطی که از دوره پنج ساله ریاست الویرا نابیولینا، رئیس کنونی بانک، هنوز بیش از سه سال باقی مانده است. نابیولینا، که از سال 2013 این سمت را بر عهده داشت، پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، تلاش کرد استعفا دهد، اما پوتین اصرار داشت که او در سمت خود باقی بماند. استعفای او هنوز از نظر افراد نزدیک به کرملین بعید است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


70 عکس صبح بخیر انگیزشی با جملات مثبت و امید بخش