چطور پاوربانک را ریست کنیم؟ رفع مشکل شارژ نشدن پاور بانک


چطور پاوربانک را ریست کنیم؟ رفع مشکل شارژ نشدن پاور بانک

این روزها تمامی گجت‌های هوشمند نیازمند انرژی بوده و پاوربانک ها به عنوان ابزاری موثر و کارآمد در تأمین انرژی نقش اساسی در این رابطه ایفا می‌کنند. پاوربانک‌ها را می‌توان شارژرهای قابل حملی دانست که به انتخابی محبوب در میان کاربران گوشی‌های...

این روزها تمامی گجت‌های هوشمند نیازمند انرژی بوده و پاوربانک ها به عنوان ابزاری موثر و کارآمد در تأمین انرژی نقش اساسی در این رابطه ایفا می‌کنند. پاوربانک‌ها را می‌توان شارژرهای قابل حملی دانست که به انتخابی محبوب در میان کاربران گوشی‌های هوشمند تبدیل شده‌اند. اما گاهی اوقات به دلیل استفاده نامناسب، پاوربانک‌ها با مشکلاتی نظیر شارژ نشدن مواجه می‌شوند. به همین خاطر در ادامه این مطلب به بیان روش‌های استفاده صحیح، تنظیم مجدد یا ریست کردن پاوربانک‌ها می‌پردازیم.

پاوربانک‌ها در طرح‌ها و ظرفیت‌های مختلف عرضه شده و راهکاری مناسب برای شارژ دستگاه‌ها در حین حرکت به حساب می‌آیند. اما ممکن است در اثر استفاده نادرست شاهدی بروز مشکلاتی برای این منابع شارژ باشیم.

فهرست مطالب این مقاله:

- علایم شارژ نشدن پاور بانک
- دلیل شارژ نشدن پاور بانک یا دیر شارژ شدن پاور بانک
- حل مشکل شارژ نشدن پاور بانک
- توصیه‌های لازم برای نگهداری پاور بانک
- جمع‌بندی و پاسخ به سوالات پرتکرار

رایج ترین مشکلی که هنگام استفاده از پاور بانک با آن مواجه می شوید، شارژ نکردن پاور بانک است. این مشکل می تواند به خاطر مشکلات مختلفی رخ دهد که برخی از آنها خطای کاربری است.

چطور پاوربانک را ریست کنیم؟ رفع مشکل شارژ نشدن پاور بانک

در این مطلب شما را با روند تنظیم و ریست کردن پاور بانک راهنمایی می‌کنیم. ریست کردن پاور بانک فرآیند ساده‌ای است که در چند مرحله انجام می شود تا به حل مشکلات پاور بانک خود کمک کرده و در هزینه های خرید دستگاه جدید صرفه جویی کنید.

علایم شارژ نشدن پاور بانک

معمولاً پاور بانک ها دارای ۴ چراغ LED برای نشان دادن وضعیت شارژ باتری هستند. البته در برخی مدل ها هم از LCD استفاده شده است که درصد شارژ را به صورت عددی نمایش می‌دهد. چشمک زدن چراغ اول نشان‌دهنده شارژ شدن پاور بانک تا 25 درصد و چشمک زدن چراغ چهارم به وضعیت شارژ 75 تا 100 درصد پاوربانک اشاره دارد. وقتی ۴ چراغ نشانگر ثابت شدند، به این معنی است که پاور بانک کاملاً شارژ شده است.

برخی مواقع چراغ LED روی پاور بانک چشمک می‌زند که نشان‌دهنده شارژ شدن است، اما پاور بانک شارژ نمی‌شود. این یعنی مشکلی در سیستم شارژ وجود دارد و باید عواملی نظیر کابل شارژ، شارژر و حتی پورت پاوربانک را مورد بررسی قرار دهید. در ادامه به معرفی روش‌های مربوط به ریست کردن پاوربانک نیز خواهیم پرداخت.

دلیل شارژ نشدن پاور بانک یا دیر شارژ شدن پاور بانک

در ادامه به دلایل شارژ نشدن پاوربانک یا دیر شارژ شدن پاور بانک می‌پردازیم:

کثیف بودن یا خراب شدن پورت‌ها

پاور بانک معمولاً دارای پورت هایی است که از طریق آن می‌توانید دستگاه‌های مختلف را متصل کرده و شارژ کنید. وقتی هم باتری پاوربانک خالی است، می‌توانید آن را از طریق درگاه مخصوص به پریز متصل کرده و آن را شارژ کنید.

اما با گذشت زمان هر یک از این پورت‌ها می‌توانند کثیف شده و این آلودگی مانع از عملکرد صحیح آنها شود. همچنین ممکن است درگاه‌ها به دلیل قطع یا وصل نامناسب کابل شارژ یا فرسودگی آسیب دیده و باعث شارژ نشدن پاور بانک شود.

یکی از راه‌های پیشگیری از این امر این است که پورت شارژ خود را تمیز نگه داشته و شارژرها را با دقت متصل کنید تا آسیب نبیند. یک پورت شارژ برای همیشه دوام نمی‌آورد، اما اگر دستگاه‌های خود را بی جهت به آن وصل نکنید، مدت زیادی دوام خواهد آورد.

چطور پاوربانک را ریست کنیم؟ رفع مشکل شارژ نشدن پاور بانک

آپدیت نبودن فریمور مربوط به پاور بانک

برخی از پاوربانک‌های مدرن و پیشرفته از قابلیت‌های دیگری مانند شارژ وایرلس پشتیبانی می‌کنند. بنابراین اگر پاوربانک شما ویژگی‌های جدیدی به غیر از شارژ دستگاه را پشتیبانی می‌کند، ممکن است مجبور شوید فریمور پاوربانک را مانند هر دستگاه دیگری آپدیت کنید.

در واقع مشکلات فریمور یا نرم‌افزار یک مشکل رایج در هر دستگاه مدرن از جمله پاور بانک هاست. بنابراین اگر آپدیت با تأخیر انجام شود، ممکن است هنگام شارژ کردن با مشکلاتی مواجه شوید. بهترین راه برای جلوگیری از این امر آپدیت کردن منظم فریمور پاوربانک است. در ادامه به بررسی روش‌های ریست کردن پاوربانک نیز می‌پردازیم.

مشکلات مربوط به کابل شارژ

ممکن است کابل شارژ نتواند انرژی مورد نیاز را به درستی انتقال دهد. کابل‌های شارژ یکی از پرکاربردترین وسایل جانبی هستند که به طور مکرر مورد استفاده قرار گرفته و از طرفی به مرور زمان در معرض فرسودگی قرار می‌گیرند.

معمولاً کابل‌های شارژ بسیار بادوام است و قبل از اینکه نیاز به تعویض داشته باشد تا مدت زیادی دوام می آورد. آسیب دیدن کابل‌های شارژ شایع‌تر از خراب شدن پورت‌های شارژ است.

در صورت خرابی کانکتور ممکن است مشکل شارژ نشدن پاور بانک پیش بیاید. عمر شارژر به نوع و نحوه استفاده از آن بستگی دارد. کابل شارژ بیشتر در معرض آسیب است، بنابراین هنگام جدا کردن و اتصال به دستگاه باید مراقب باشید. اما برای چک کردن اینکه کابل شارژ شما مشکل دارد، می‌توانید از کابل دیگری استفاده کنید.

چطور پاوربانک را ریست کنیم؟ رفع مشکل شارژ نشدن پاور بانک

به پایان رسیدن عمر باتری پاوربانک

تمام باتری ها طول عمر محدودی دارند. پاور بانک شما نیز مانند یک باتری قابل شارژ قابل حمل است. با نزدیک شدن به پایان عمر باتری، مشکلات بیشتری را تجربه خواهید کرد تا اینکه در نهایت به طور کامل از کار بیفتد.

عمر باتری تا حد زیادی به کیفیت برند و تعداد دفعات استفاده از آن بستگی دارد. عمر باتری پاوربانک معمولاً بسیار طولانی است، اگرچه استفاده بیش از حد می تواند باعث فرسوده شدن سریع و کاهش عمر باتری شود.

آسیب فیزیکی به پاور بانک نیز می‌تواند روی باتری تأثیر گذاشته و موجب شارژ نشدن پاور بانک شود. اگر پاوربانک شما خیس شود یا بیفتد، ممکن است باتری آسیب دیده و به درستی شارژ نشود. هیچ راهی برای جلوگیری از آسیب به باتری پاوربانک وجود ندارد، اما با مراقبت بیشتر می‌توانید عمر طولانی دستگاه خود را تضمین کنید.

اشکال در سیم‌کشی برق ساختمان

مشکل شارژ نشدن پاور بانک می تواند ناشی از ایراد در سیم‌کشی برق منزل باشد. شاید به دلیل مشکل کابل یا مشکل پریز برق، پاور بانک شما به درستی کار نمی‌کند. می‌توانید با استفاده از یک پریز دیگر پاور بانک خود را تست کنید و ببینید که آیا به درستی و با سرعت مناسب شارژ می‌شود یا خیر. استفاده از پریز برق معیوب می‌تواند خطرناک باشد.

همچنین کابل‌های افزایش طول یک راه عالی برای افزایش طول سیم است اما استفاده از این کابل ها نباید باعث ایجاد مشکل در پاوربانک شود. در صورت استفاده طولانی مدت باعث ایجاد مشکل در انتقال برق می شود. بنابراین در صورت امکان، پاوربانک را مستقیماً به پریز وصل کنید. سیم‌های رابط پس از استفاده طولانی مدت در معرض ساییدگی و پارگی قرار می‌گیرند که می‌تواند باعث اختلال در عملکرد آنها شود.

بیشتر پاوربانک‌ها از طریق پورت USB شارژ می شوند، بنابراین برخی از کاربران از پورت USB لپ تاپ یا کامپیوتر برای شارژ پاور بانک به جای آداپتور استفاده می‌کنند. اگر شما یکی از این کاربران هستید، ممکن است احساس کنید که پاوربانک شما دیر شارژ می‌شود. این به این دلیل است که توان لپ تاپ شما برای شارژ پاور بانک به اندازه کافی قدرتمند نیست. بهترین راه برای حل این مشکل استفاده از شارژر قدرتمند و مناسب است.

چطور پاوربانک را ریست کنیم؟ رفع مشکل شارژ نشدن پاور بانک

موارد موثر دیگر در شارژ پاوربانک

باتری‌ها به دمای محیط حساس هستند بنابراین نباید پاور بانک را در محیط بسیار گرم قرار دهید زیرا باتری آن به راحتی آسیب می‌بیند. همچنین ممکن است پاوربانک‌تان از دست شما افتاده یا در آب سقوط کرده باشد یا چیزی روی آن افتاده باشد. همه این موارد می تواند بر عملکرد پاوربانک شما تأثیر منفی بگذارد.

در انتها باید گفت که اگر پاوربانک شما نو است اما به درستی کار نمی‌کند، ممکن است مشکلی در ساختار آن وجود داشته باشد. در این صورت توصیه می‌شود محصول را مرجوع کرده و یا از گارانتی معتبر آن استفاده کنید. در ادامه به سراغ روش‌های ریست کردن پاوربانک خواهیم رفت.

حل مشکل شارژ نشدن پاور بانک

در ادامه مطلب آموزش خاموش کردن پاوربانک روش‌هایی را برای حل مشکل شارژ نشدن پاور بانک بیان کرده‌ایم:

جلوگیری از اتصال چند دستگاه به صورت همزمان

به طور کلی، یک پاوربانک از شارژ همزمان دستگاه های دیگر پشتیبانی نمی کند. یک پاور بانک برای ذخیره انرژی و شارژ موثر دستگاه های متصل به زمان نیاز دارد. اگر هنگام شارژ پاوربانک خود دستگاهی داشته باشید، متوجه خواهید شد که هیچ یک از آنها به طور موثر شارژ نمی شوند. انجام این کار به دستگاه های شما آسیب می رساند. ایمن ترین راه برای شارژ دستگاه ها این است که منتظر بمانید تا پاوربانک به طور کامل شارژ شود.

استفاده از شارژر بی سیم

اگر پاور بانک شما از شارژ بی سیم پشتیبانی می کند، می توانید به سادگی به جای کابل شارژ از شارژر بی سیم استفاده کنید. شارژ بی سیم همانطور که از نامش پیداست از هیچ پورتی برای تسهیل انتقال نیرو استفاده نمی کند. این می‌تواند راه حلی برای افرادی باشد که می‌دانند در حال حاضر با کابل یا پورت شارژ مشکل دارند.

چطور پاوربانک را ریست کنیم؟ رفع مشکل شارژ نشدن پاور بانک

ریست کردن پاوربانک

همچنین می‌توان با روش‌هایی نسبت به ریست کردن پاور بانک اقدام کرد. تقریباً بیشتر پاوربانک‌ها از دستورالعمل یکسانی برای حل مشکل شارژ نشدن پاور بانک پیروی می‌کنند. در ادامه مطلب آموزش ریست کردن پاوربانک سه روش متداول برای این کار آمده است:

روش اول: پیش از ریست کردن پاور بانک همه دستگاه‌ها و کابل‌های متصل به آن را جدا کنید تا آسیبی بدان وارد نشود. پس از آن دکمه پاور را حدود 10 تا 15 ثانیه فشار داده و نگه دارید. این کار باعث تخلیه باتری می‌شود.

پس از آن پاوربانک دوباره راه‌اندازی شده و چراغ LED آن پس از چشمک زدن ثابت می‌شود. اکنون قبل از استفاده مجدد از پاور بانک باید آن را شارژ کرد. برای این کار کابل شارژ را به پاور بانک و منبع تغذیه وصل کنید. پس از شارژ کامل، یکبار دیگر شارژ پاوربانک را خالی کرده و دوباره آن را به صورت کامل شارژ کنید.

روش دوم: برخی پاوربانک‌ها دکمه Reset داشته و ریست کردن آنها کار نسبتاً ساده‌ای است. برای این کار پاور بانک خود را خاموش کنید؛ اگر هم دکمه پاور ندارد، تمام کابل‌های متصل به پاور بانک را از آن جدا کنید.

کلید Reset را که معمولاً یک دکمه یا سوراخ کوچک در کنار یا پشت پاور بانک است را پیدا کنید. سپس آن را با کمک سنجاق یا سوزن برای 15 ثانیه نگه داشته و سپس رها کنید. در ادامه پاور بانک خود را روشن کرده و قبل از استفاده مجدد، صبر کنید تا دستگاه به طور کامل شارژ شود.

روش سوم: برخی پاور بانک‌ها از روش‌های دیگری برای ریست شدن پشتیبانی می‌کنند. به عنوان مثال برای ریست کردن پاوربانک‌های Anker باید درگاه شارژ Micro USB و پورت خروجی USB آن را با کابل شارژ خودش به هم متصل کنید.

به عبارت ساده تر کابل Micro USB را به خروجی پاوربانک زده و سر دیگر آن را به جای اتصال به گوشی برای شارژ، به درگاه شارژ خود پاوربانک متصل کنید. پس از اتصال حدود 15 ثانیه صبر کرده و سپس کابل را جدا کنید.

پس از گذشت حدود 15 ثانیه دیگر چراغ‌های LED پاوربانک شما چشمک نمی‌زنند و این یعنی پاور بانک شما با موفقیت ریست شده و آماده استفاده است. اکنون پاور بانک خود را مجدداً راه اندازی کرده و پس از شارژ کامل از آن استفاده کنید.

چطور پاوربانک را ریست کنیم؟ رفع مشکل شارژ نشدن پاور بانک

توصیه‌های لازم برای نگهداری پاور بانک

در ادامه ترفندهایی را برای نگهداری از پاوربانک برایتان بازگو می‌کنیم که طول عمر این ابزار شارژ را بهبود می‌دهد:

  • اگر به ندرت از پاور بانک خود استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود هر سه ماه یکبار آن را به طور کامل شارژ کنید. این ترفند از آسیب ناشی از تخلیه باتری جلوگیری می‌کند.
  • محدوده دمایی توصیه شده برای پاوربانک‌ها بین 0 تا 45 درجه سانتی‌گراد است به همین دلیل توصیه می‌کنیم محیطی را انتخاب کنید که در این محدوده دمایی قرار داشته باشد. علاوه بر این، مکان نگهداری پاوربانک باید خشک و دارای تهویه باشد.
  • پاوربانک را رها نکرده و به آن ضربه نزنید. لرزش‌های فیزیکی می‌تواند به برد و اجزای باتری آسیب برساند.
  • اگر گجت هوشمندی به پاوربانک متصل نیست، توصیه می‌کنیم کابل را از آن جدا کنید، در غیر این صورت ممکن است به پورت آسیب برسد.
  • به صورت دوره‌ای سلامت پاوربانک را مورد بررسی قرار دهید.

جمع‌بندی و پاسخ به سوالات پرتکرار

در مطلب فوق به معرفی دلایل شارژ نشدن پاور بانک و روش‌هایی برای حل این مشکل پرداختیم. در نهایت، اگر هیچ یک از راه حل های بالا مشکل پاور بانک شما را حل نکرد، ممکن است نیاز به خرید یک پاور بانک جدید یا استفاده از خدمات گارانتی آن داشته باشید.

چطور پاوربانک را ریست کنیم؟ رفع مشکل شارژ نشدن پاور بانک

از آنجایی که وظیفه اصلی پاوربانک انتقال شارژ به دستگاه های دیگر است، طول عمر آن در مقایسه با سایر دستگاه های دارای باتری های قابل شارژ داخلی بسیار کوتاه است. هنگام خرید پاوربانک باید به عمر مفید آن توجه کنید، زیرا پاوربانک های ارزان قیمت و بدون گارانتی معتبر عمر طولانی ندارند.

چگونه بفهمم پاور بانکم خراب است؟

به طور معمول نشانه‌هایی وجود دارد که متوجه بشویم که پاوربانکمان خراب شده است و یا به درستی کار نمی‌کند. نشانه‌های رایج شامل روشن‌نشدن، گیرکردن در حلقه شارژ یا دشارژ یا نمایش رفتار غیرعادی مانند گرم‌شدن بیش از حد یا خاموش‌شدن ناگهانی است.

چگونه می توان یک پاور بانک مرده را شارژ کرد؟

فهمیدن دلایل خرابی پاور بانک نقش مهمی در روش احیای آن دارد. اگر شانس با شما یار باشد با ریست کردن پاوربانک می‌توانید دوباره آن را احیا کنید و در غیر این صورت باید باتری آن را تعویض کرد که به هزینه‌هایش نمی‌ارزد. اگر هم مشکل از پورت‌ها باشد باید از یک تعمیرکار خبره مشورت بگیرید.

چگونه می توان پاوربانکی را که شارژ نمی شود تعمیر کرد؟

در ابتدا باید علت شارژ نشدن پاور بانک مشخص شده و سپس نسبت به حل مشکل شارژ نکردن پاور بانک اقدام کرد. گاهی اوقات با ریست کردن مشکل حل می‌شود و برخی مواقع چاره‌ای جز تعویض پاوربانک وجود ندارد. البته در بیشتر مواقع با روش‌هایی که در مطلب بالا بدان اشاره گردید می‌توان مشکل شارژ نشدن پاور بانک را حل کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی