غوغای انویدیا با پردازنده‌های گرافیکی B100 و B200؛ تا 288 گیگابایت حافظه HBM3e


غوغای انویدیا با پردازنده‌های گرافیکی B100 و B200؛ تا 288 گیگابایت حافظه HBM3e

به نظر می‌آید انویدیا تصمیم گرفته از تراشه‌های حافظه بسیار پرسرعت HBM3E در نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی خود استفاده کند. درست یک روز مانده به مراسم GTC 2024 اطلاعات جدیدی از پردازنده گرافیکی B100 و B200 انویدیا به بیرون درز کرده است. ظاهراً...

به نظر می‌آید انویدیا تصمیم گرفته از تراشه‌های حافظه بسیار پرسرعت HBM3E در نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی خود استفاده کند. درست یک روز مانده به مراسم GTC 2024 اطلاعات جدیدی از پردازنده گرافیکی B100 و B200 انویدیا به بیرون درز کرده است. ظاهراً این دو پردازنده به 192 و 288 گیگابایت حافظه HBM3e مجهز شده‌اند.

چند ماه قبل بود که اولین گزارش‌ها در رابطه با تمایل انویدیا به استفاده از تراشه‌های حافظه HBM3E و ارائه درخواست این غول دنیای گرافیک به شرکت SK Hynix برای دریافت نمونه تراشه در فضای مجازی منتشر شد. حالا به نظر می‌رسد که انویدیا از نتایج به دست آمده بسیار راضی بوده و شدیداً به دنبال استفاده از این تراشه‌های پرسرعت در نسل بعدی محصولات خودش است.

غوغای انویدیا با پردازنده‌های گرافیکی B100 و B200؛ تا 288 گیگابایت حافظه HBM3e

اکنون اما کمتر از 24 ساعت دیگر جن سون هوانگ در مراسم GTC 2024 به روی صحنه رفته و نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی Blackwell انویدیا را معرفی خواهد کرد. اما پیش از آغاز این مراسم شاهد افشای اطلاعات جدیدی از شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی این شرکت هستیم.

بر اساس اعلام videocardz پردازنده‌ گرافیکی B100 در دو قالب با فناوری CoWoS-L شرکت TSMC ساخته خواهد شد. CoWoS-L را می‌توان یک فناوری پیشرفته بسته‌بندی 2.5D دانست که امکان ساخت پردازنده‌های با این ابعاد را فراهم می‌کند.

فناوری CoWoS-L این امکان را برای شرکت‌های سازنده فراهم می‌کند تا interposer های بزرگتر طراحی کنند. interposers ارتباط میان پردازنده گرافیکی با تراشه‌های حافظه را ممکن می‌کند.

استفاده از interposer های جدید امکان اتصال حافظه به پردازنده تا 6 برابر مقادیر فعلی را ممکن می‌کند. علاوه بر این شایعه شده که این پردازنده‌های گرافیکی به 8 پشته HBM3e متصل شده‌اند که در مجموع 192 گیگابایت حافظه را در اختیار این پردازنده‌ها قرار می‌دهد.

در همین رابطه بخوانید:

- نسل بعدی پردازنده های گرافیکی انویدیا به تراشه HBM3E مجهز خواهد شد

در مقابل پردازنده گرافیکی B200 نیز از 12 پشته HBM3e بهره می‌برد که حجم حافظه این شتاب‌دهنده را به 288 گیگابایت می‌رساند. البته این احتمال نیز وجود دارد که انویدیا از حافظه HBM4 به جای HBM3e در پردازنده‌های گرافیک خود استفاده کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت